Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt ?

E

ejwbegysv

Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Det är ju enkelt..
1. inga förbud/förbudsområden
2. inga betalleder
3. ta bort de förbudsområden som skapades efter s.k bullerutredningar osv..
 
4

426H

Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Ja men ni lyckas ju inte särskilt bra. Det blir fler och fler förbudsområden i fjällen varje år. Vi måste på ett trovärdigt sätt bemöta all den (i stora delar felaktiga) kritik vi får från naturvårdsverket mm. Kanske sponsra en eller helst flera doktorander på någon högskola som kan göra en studie som stödjer vår sak. Ni har ju fått flera högskolor uppe i norra sverige nu. Kanske generalagenterna kan vara med och finansiera?
I USA är man mycket duktiga på detta. Det är bara att lära och ta efter. Kolla tex den här hemsidan.:
http://www.snowmobile.org/snowmobilefacts.asp
Och läs om de studier som gjorts i USA om snöskoterns påverkan på vilda djur, människor, skog och mark, känsliga biotoper mm. Ni måste kunna redovisa FAKTA när naturvårdsverket och andra miljöfaschister kommer med sina påsåenden.
Studien man gjorde i USA om snöskoterns (i princip obefintliga) påverkan på skog och mark ledde till att man klassificerade om snöskotern som ett icke terräng fordon i flera stater, vilket gjort att man nu kan köra på flera ställen där det tidigare var förbjudet. Fakta är att en fjällvandrare sliter MER på marken, trampar sönder växter lavar mm, än vad en snöskoter som körs på snötäckt mark gör!
Om länstyrelsen i jämtland hade haft kunskaper om detta hade det inte blivit nåt friåkningsförbud i Åre.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Ja men ni lyckas ju inte särskilt bra. Det blir fler och fler förbudsområden i fjällen varje år. Vi måste på ett trovärdigt sätt bemöta all den (i stora delar felaktiga) kritik vi får från naturvårdsverket mm. Kanske sponsra en eller helst flera doktorander på någon högskola som kan göra en studie som stödjer vår sak. Ni har ju fått flera högskolor uppe i norra sverige nu. Kanske generalagenterna kan vara med och finansiera?
I USA är man mycket duktiga på detta. Det är bara att lära och ta efter. Kolla tex den här hemsidan.:
http://www.snowmobile.org/snowmobilefacts.asp
Och läs om de studier som gjorts i USA om snöskoterns påverkan på vilda djur, människor, skog och mark, känsliga biotoper mm. Ni måste kunna redovisa FAKTA när naturvårdsverket och andra miljöfaschister kommer med sina påsåenden.
Studien man gjorde i USA om snöskoterns (i princip obefintliga) påverkan på skog och mark ledde till att man klassificerade om snöskotern som ett icke terräng fordon i flera stater, vilket gjort att man nu kan köra på flera ställen där det tidigare var förbjudet. Fakta är att en fjällvandrare sliter MER på marken, trampar sönder växter lavar mm, än vad en snöskoter som körs på snötäckt mark gör!
Om länstyrelsen i jämtland hade haft kunskaper om detta hade det inte blivit nåt friåkningsförbud i Åre.
Jättebra förslag.

Men problemet är ju att staten kör ändå över sina länsstyrelser, än hur mycket detaljkunskap och lokalkännedom dom än besitter, i ämnet snöskoter-miljöpåverkan,om nu staten bestämmt sig redan.
Ett ex. för några år sedan så klubbade regeringen igenom, att utöka skoterförbudsområdet runt "Riksintresset" Kebnekaise i Kiruna kommun, för att bland annat rädda känslig natur.
Trots att Norrbottens länsstyrelse, Kiruna kommun, SNFs lokal avd. i Kiruna, Kiruna Jakt o Fiske, Vinterstadens Skoterförening mm. var alla överens om att det inte behövdes, så lyssnade man inte ett dugg på detta. Man körde helt enkelt över all lokal opinion i denna fråga.

Nu vet jag inte detaljerna just runt Jämtland, om det är staten eller länstyrelsen som kört över lokal befolkningen där.
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Visst kan snofed göra det om alla dom skoterägare o klubbar som inte är anslutna till snofed gör det så kan dom ju driva vilket prodjekt som hälst. Men problemet är att det finns dom som väljer o stå utanför o bara gnälla o dom blir jag så förbannad på gör något i stället.
snofed går plus minus nåll idag o det finns inget utrymme ekonomiskt för att driva några egna prodjekt då lär någon extern finansiär gå in.
O det går ju inte o gämnföra sverige o usa hallå i sverige omsätter brancen totalt ca 2 miljader o i usa så omsätter bara ledunderhållet ca 72 miljader då blir det lite skillnad eller hur.
snofed slåss med näbbar o klor mot förbudsområden mm tuvärr är dom tydligen lite dåliga på o tala om vad dom gör det har föreslagits att det ska startas en blogg på hemsidan för att folk ska se hur mycket tid som läggs ner igentligen.
Anledningen till betalledssystemet (det är väll det ni diskuterar eller)i åre var ju att uthyrarna inte betalade till ledhållarna klubbarna tröttnade o det är det många andra som håller på o göra så ett tipps se till att åtmindstone skoteruthyrarna betalar till lederna
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

viken lagtext stödjer man sej på när man tar betalt att färdas inom förbudsområde som i Funäsdalen
 

Conrod

Aktiv medlem
6 dec 2004
68
0
6
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Personligen tror jag att Snofed måste jobba för en enhetlig "skoterskatt" även om jag är allegisk mot skatter.

Detta för att skoterturismen skall utvecklas. Åker man tex ifrån Dalarna till Åre
över Funäsdalen så passerar man 3 st. regleringsområden. Säg 150-200 per område. Man övernattar i Åre, sedan samma sak på väg tillbaka.
Vinnarna kommer att bli skogslänen som inte har reglerad trafik.

Detta borde ju även ligga i Turistnäringens intresse att inte "skrämma" iväg skoterturisterna eftersom de tankar, äter övernattar osv. Dvs de spenderar en massa pengar på sina tripper. Tyvärr är det väl så att turistnärningen är delägare i vissa fall i dessa vinstdrivande projekt.
Att tro att de gör ett område attraktivt genom att endast låta skotrar passera på leder (utan friåkning) tror jag i en förlängning är att lura sig själv.

Så skoterorganisationen måste ta ett krafttag för att få till ett system så att vi slipper 20 olika betalområden utan bara drabbas av en avgift som fördelas ut på de olika regionerna.

För tyvärr så tror jag att detta är en utveckling som inte går att stoppa!
 
Last edited:

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

snofed jobbar för det tuvärr så maler inte kvarnarna speciellt snabbt i stockholm med snofed gör sitt bästa
 

Conrod

Aktiv medlem
6 dec 2004
68
0
6
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Det alla kan vara överens om är att skotersverige behöver en stark organisation för att stå upp emot kommuner och stat. Vi har bara nu en organisation så stötta den så den blir stark. Påverka den så att den tillvaratar våra intressen. Så länge det är pajkastning så fungerar den som ett obalanserat vevparti. Alla hästar strävar åt olika håll. Sen kan man ha synpunkter på brevet som skickades till Messing, men med nya friska tag så kan det finnas hopp!
 
H

hällan

Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Vi (tre familjer) fick en dag på fjället förstörd pga att en familj med sin son på egen skoter med trimpipor körde upp och ner för sluttningarna på den fjällsjö där vi befann oss, det var även stor irritation bland andra sällskap på sjön, effektljuddämpare kommer ALDRIG att gynna oss skoteråkare så dom ska endast finnas på tävlingsbanan.

När det gäller högkammsmattor över 32 mm så förstör dom mer än dom tillför,jag är ledansvarig för en skoterklubb i norrbotten och har sett alltför mycket av hur dom förstör lederna på nolltid för att kunna acceptera dom.

När man diskuterar detta runt skoterstugor och med ledansvariga så är dom inne på samma linje , antingen stenhårda böter vid uppenbar lek på leder eller förbjud dom.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Tanken är säkert bra men det vore bättre att han en stark skoterorganisation än 2 svaga, nog för att snofed inte direkt jobbar ihjäl sig för vårat bästa men att ha 2 organisationer leder nog bara till 2 svagare röster istället för en stark
 

PatrickS1

Semi PRO sledder
5 okt 2006
31
0
0
Västernorrland
hem.bredband.net
Stig Larsson! Jag tycker att du vore lämplig som ordförande i en organisation som företräder oss seriösa skoterförare (Lyfter på hatten) Har läst hela denna tråden och, för den delen, många andra inlägg du skrivit i olika trådar. Du verkar vara en man som vet vad du pratar om.

Keep up the good work!

/Patrick S, Sollefteå
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

När det gäller högkammsmattor över 32 mm så förstör dom mer än dom tillför,jag är ledansvarig för en skoterklubb i norrbotten och har sett alltför mycket av hur dom förstör lederna på nolltid för att kunna acceptera dom.

När man diskuterar detta runt skoterstugor och med ledansvariga så är dom inne på samma linje , antingen stenhårda böter vid uppenbar lek på leder eller förbjud dom.
Vad får dig att dra gränsen vid 32 mm?
Jag är en av dom som har hand om ledpreparering i mitt område,och jag kan säga att vi har inte samma problem här.
Däremot har vi problem med överljuds piloter på kort bandare som är helt oförmögna att starta utan att lägga upp en stor hög med snö mitt i leden.

Så att skylla BARA högkams mattorna för att vara ledförstörare är att ta i.
Det mesta ligger i psyket hos föraren och behandlingen av reglaget på högra sidan av styret,och bristen på sunt förnuft.
 
Last edited:

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Det är ju enkelt..
1. inga förbud/förbudsområden
2. inga betalleder
3. ta bort de förbudsområden som skapades efter s.k bullerutredningar osv..
Det är ju inte så enkelt att bara ta bort men man kan ju jobba för att dom tas bort i sammarbete mellan lokala klubbar o länsstyrelsen lokalt.