Vi körde den tändboxen på en av watercrossmotorerna med en topp som gav 13,5-1 och dubbla crankshop pipor pikad till 8600v. Den småspikade en aning på 98okt vid lägre varv typ 7000-8000 där den kurvan är för brutal men med lite lägre kf & större stingrar samt Lucas oil oktanbooster så blev den tyst och gick bra. Senare på säsongen (nu i sommras) provade vi en 15-1 topp med racebränsle och då blev de riktigt bra drag speciellt från lägre varv och mellanreg. Med den toppen sjönk pikeffekten till ca 8500v för den toppen gav även högre flamfart.Så här ser brp pro 800 kurvan ut,bra för cross med deras rör.
1200 18
3000 18
4000 20,5
5000 27
6000 27
7000 21,75
7500 19
7800 18,5
8000 16,75
8200 16
8400 15,25
8600 14
8800 13
Ja som sagt de går bygga effekt med lite lägre kf också. Jag kör själv 12,4-1 på thundercatten för att kunna köra trånga stingers. Man ser dock att alla motortillverkare har höjt kf på alla tvåtaktare och 4-taktsmotorer under årens lopp i takt med högre o högre effekter så nu ligger de på gränsen till spikning hela tiden. Höga kf ger även renare avgaser så de är inte enbart för effekten skull de ligger på höga kf. De gäller alla motorer bil som båt/mc/skoter mm.Bättre att köra lite lägre komp och mer tändning om man vill bygga säkra hk. Har jag lärt mig i min skola
Har för mig att jag körde på 12.2:1 med egen topp på 770in och pro tändningen, körde den på 95 oktan utan spik, den trivdes verkligen på 8800varv.
Den motorn bör ha rätt liknande porttider som dropinkitet.
Ja se på fan.. Kanske dit man skall vända sig då de bär av då! En fundering kring y-pipa, är det till någon fördel att även gå på trim versionen där också? Så man kör hela vägen så att säga. Idag har jag org y-pipa.Jag hittade prisuppgift från Crankshop på remappning av tändboxen endast 110 dollar! På den här sidan står priset mitt i en text samt att den garanterat duger till 8500v ivf .Jag är säker på att den kan dra upp till 9000 också. Bäst vore om man kunde mappa in en varvstopp också vid 9000v de är nog inga problem att beställa. På den pro 800 tändbox vi körde va de varvstopp vid 9000v vilket är väldigt bra/säkert för motorn.
http://www.thecrankshopvt.com/product_info.php?products_id=138
Jag har inte bromsat med eller utan trim y-röret så jag vet inte. Men man läser på forum att den inte ger ett skit medans firmor som säljer dem påstår att y-röret ger bra effekt. De är såpass billiga att du kan köpa ett på vinst o förlust.Ja se på fan.. Kanske dit man skall vända sig då de bär av då! En fundering kring y-pipa, är det till någon fördel att även gå på trim versionen där också? Så man kör hela vägen så att säga. Idag har jag org y-pipa.
Jag har inte bromsat med eller utan trim y-röret så jag vet inte. Men man läser på forum att den inte ger ett skit medans firmor som säljer dem påstår att y-röret ger bra effekt. De är såpass billiga att du kan köpa ett på vinst o förlust.
Bikeman (bmp) har y-rör som de påstår ge 3-4hk vilket jag inte tror ett skit på men 0-2 hk. Men de var dyrare än jag trodde de drar iväg i pris på Ebay 1700kr + 300kr i frakt och från USA = 600-700kr extra i moms om tullen tar paketet. 2700kr för oviss funktion är för dyrt. Lägg hellre pengarna på att skicka t-boxen till crankshop för mappning för då får du lös massor av hk. Varför jag tror du vinner massor av hk med crankmapp är för att jag tror de mappar väldigt lika 800 pro boxen om man så vill. Innan man köper crankmappen bör man såklart fråga hur vass den är och hur högt i varv den är med. Man kan fråga om den är lika vass som brp 800pro mappen för vassare än så går inte åka med på 98 okt och den rk topp du har (13 i kf)Då ska ja kika ifall de finns nå bra.. Crankshop hade inga så vitt ja kunde se?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag har skickat en förfrågan ang hur vass deras mapp är, så skall återkomma. Tack för länken, fåse om tomten kommer med någon y-pipa Helvete va dyr frakt. Som en y-pipa men dyrareBikeman (bmp) har y-rör som de påstår ge 3-4hk vilket jag inte tror ett skit på men 0-2 hk. Men de var dyrare än jag trodde de drar iväg i pris på Ebay 1700kr + 300kr i frakt och från USA = 600-700kr extra i moms om tullen tar paketet. 2700kr för oviss funktion är för dyrt. Lägg hellre pengarna på att skicka t-boxen till crankshop för mappning för då får du lös massor av hk. Varför jag tror du vinner massor av hk med crankmapp är för att jag tror de mappar väldigt lika 800 pro boxen om man så vill. Innan man köper crankmappen bör man såklart fråga hur vass den är och hur högt i varv den är med. Man kan fråga om den är lika vass som brp 800pro mappen för vassare än så går inte åka med på 98 okt och den rk topp du har (13 i kf)
Kolla även in bmp`s andra trimprylar till 800ho/800r/p-tek. De erbjude räven pipkapning.
http://bikemanperformance.com/snowmobile/ski-doo/rev-800/bmp-rev-800-performance-manifold.html
De tycks inte förstå frågan om hur vass tändcurvan är och hur långt upp i varv den drar utan större dipp. De vill däremot påminna om att pipan/piporna bestämmer de mesta av slutvarvet men de vet du ju redan.Skrev så här
Does your CDI-remap look like 800 pro map? How much does rpm go above stock? Im asking cus i need to know if i can run 98ron with my rk tek drop-in, 13 comp ratio.
Svar:
yes, rpm will not change unless you modifly pipe
Skickat från min iPhone med Tapatalk
De verkar verkligen tröga och sega på att svara. Skrev som du bad mig och så svarade han bara "yes we understand what you mean" Haha. Svarade inte ett skit på frågan öht. Men försökte svara så att de kanske kan förklara hur deras kurva se ut om den nu liknar en 800pro mod.De tycks inte förstå frågan om hur vass tändcurvan är och hur långt upp i varv den drar utan större dipp. De vill däremot påminna om att pipan/piporna bestämmer de mesta av slutvarvet men de vet du ju redan.
En anl till deras märkliga svar är nog att du frågade om du kan köra deras mapp med rk-tek topp på 98 ron för de kan absolut inte veta det för de beror på hur vass portning cylindrarna har (dynamisikt kf) och vilka pipor man har samt toppens flamfart mm. De fick för sig att du inte visste att pipan bestämmer varvtalet. I ditt fall är dropintoppen motsvarande en våldsam porthöjd och toppen har låg flamfart så din motor har bra skydd mot spikning viket innebär att du kan köra vass tändning. Ordet mapp ska man nog också unvika prova timing curve istället.
De du kan fråga dem är,,,,,,,,If The timing curve is near the pro/mod 800 curve all the way upp to at least 8800rpm with rpm limmit 9000rpm? I want a timing curv as near 800pro/mod as possible,, "just not more agressive then 800pro/mod! 5-10% lower curve then 800pro/mod is ok.
5-10% lägre tändkurva i hela registret vore mycket säkrare och den skulle gå svnibra ändå för 800pro/mod är väldigt våldsam för "vanlig körning" . Jag skulle faktiskt rek sätta in en tändkil bakvägen så hela tändkurvan sänks ca 2 gr om man får tag i 800pro liknade tänkurva.
Om Crankshop tändkurvan skulle vara identisk med 800pro/mod så kan den spika på vissa lägre varvtal om du har otur. Men mest troligt klarar sig din motor undan spikning för toppen har låg flamfart samt att du har höga porttider. Den tändkurvan på en helt standard 800 skulle tokspika speciellt på summiten för den har 13-1 topp org med yberhög flamfart. Med kapad crankshop singelpipa skulle den bli ännu mer spikbeständig för att man då tar bort bottenvrid på lägre varv där motorn vill spika. Om man trollar bort lite bottenvrid kan man komma undan med högre tändning alt högre kf.De verkar verkligen tröga och sega på att svara. Skrev som du bad mig och så svarade han bara "yes we understand what you mean" Haha. Svarade inte ett skit på frågan öht. Men försökte svara så att de kanske kan förklara hur deras kurva se ut om den nu liknar en 800pro mod.
Om man skulle få tag i deras mapp å den liknar 800pro mod, vad är de värsta som skulle kunna hända om man inte använder sig utav tändkil?
De lät ju väldigt bra att crankshop kurvan va lite fegare på slutet. Men de är bedrövligt att inte Crankshop kan svara på frågor så man måste köpa grisen i säcken.Crankshops 800 mod kurva sjunker mer på slutet än brp pro 800,ökade 300varv när jag bytte box,brp kurvan är så (för)hög att jag fick ställa ner en grad för att få det att hålla.
Skönt att de finns åtminstonne en fördel med denna topp då. Crankshop kunde göra vilken kurva som helst svarade personen. Ja vill ju endå kunna köra safe med hyfsad urtagen effekt utav toppen med rätt typ av tändning, både kunna hålla slätt samt bara slö köra efter leden utan några som helst bekymmer. Jag skall försöka få tag på någon ifrån tikka imorgon!Om Crankshop tändkurvan skulle vara identisk med 800pro/mod så kan den spika på vissa lägre varvtal om du har otur. Men mest troligt klarar sig din motor undan spikning för toppen har låg flamfart samt att du har höga porttider. Den tändkurvan på en helt standard 800 skulle tokspika speciellt på summiten för den har 13-1 topp org med yberhög flamfart. Med kapad crankshop singelpipa skulle den bli ännu mer spikbeständig för att man då tar bort bottenvrid på lägre varv där motorn vill spika. Om man trollar bort lite bottenvrid kan man komma undan med högre tändning alt högre kf.
Om den nu skulle tokspika hur än mycket soppa man vräker på kan man mont en tändkil bakvägen billigt och bra!!
De är synd vi inte får fram en P-tek kurva för då skulle jag kunna rek enbart en tändkil till i år utan kapning av pipor. Mulle lär inte vilja svara på detta då han vill sälja sin mapp som han påstår tar bort strypningen.
Maila eller ring Tikka för han kan svara på om den är strypt eller har samma kurva som ho. Tikka kan även svara på hur vass crankshop kurvan är. Han kan nog även ombesörja ivägskickning av boxen till crankshop. Han har och har haft mycket med crankshop att göra så han kan även ha några roliga beg dubbelpipor på lager.