Mja ja vet, men de hade ju inte 480 :/ men som ja skrev innan, får ja ut 5% effektökning så är 460 optimalt, få ja mer så måste ja gå upp i storlek.
Tackar då, börjar där med 1,5varv ut så se vi hur den beter sig. Munstyckena är köpt hos ski doo återförsäljare.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
De där med 5% effekt hit o dit ber på munstyckens storlek så glöm de siffrorna! Hur kan någon ge dig så idiotiska tips?
När de gäller tvåtaktare så ger de i regel mest effekt just innan de smälter ihop dvs med så litet munstycke man törs sätta in. På en 4 taktare är de tvärtom...
De är svårt och stor risk smälta kolvar när man ska bestycka in en tvåtaktsmotor ute i fält för man kan bara lita på stiftens färger och ren känsla. Man kan inte lita på Afr mätare eller tempmätare i första hand, de gör man först då man kollat stiftfärger samtidigt som man noterar temp och AFR vid de olika färgerna.
I ditt fall kan den slutliga bestyckning på main jet bli allt från 370-500 ,,ingen vet vad de ska vara därför börjar man safe med minst 480 gärna 500. Skillnaqden i effekt mellan 370-500 kan vara 100hk för den kan gå snorfett på 500.
Drar du iväg full pälle längre än 50m med 460 kan de helt enkelt smälta hål i kolvarna!! Om du ändå törs börja med 460 rek jag att du kör endast 50m första repan och kollar att stiften inte är för ljusa , förläng 50m till osv till du är uppe i minst 500m. OBS slå av tändningen i full gas och släpp inte gasen förens motorn stannat helt!
Att läsa stiftfärger är otroligt svårt och beskrivs på många underliga sätt så man blir förvirrad.
Men jag kan ge de viktigaste enklaste riktlinjerna i stiftläsning som jag skolat in mig på och som verkligen funkar i praktiken.
1. Hög fart = full gas körning kollar man längst in i stiftet på issolatorn (porslinskroppen) Där inne i botten på stiftet är de nästan omöjligt att se färgen så du behöver en pennficklampa. Man läser bara av från 0-till 2-3mm från botten i gropen runt issolatorn. De är med andra ord svinsvårt att läsa full gas körning.
2. Mellanreg / kvarts gas till halv gas eller jämna farter runt 90-120kmt kollar man porslins issolator i mitten viket är något enklare men fortfarande vrångt till så de syn inte bra.
3. Tomg och jämna farter från 1kmt till 50kmt kollar man längst ut på porslins issolatorn vilket är enklast.
Bygeln ska man inte gå efter som 90% av alla tror att man ska kolla på när man bestyckar! Bygeln kan i bästa fall bara ge en ledtråd om tomg och upp till 50kmt. Bygeln har man bara till att kolla om man har för mjukt stift eller hur vass tändkurva man har!