Nya bensinen E10, ev. från första Maj.

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Varför 98oktan är på väg bort är till största delen beroende på sviktande försäljning samt lagkrav på förnyelsebart drivmedel..Så tankar alla 98oktan utav bara helvete så kommer den stanna.
 
D

Draken

Dom blandar ut soppan så det leder till högre förbrukning,och sänker inte priset som leder till mer pengar från våra plånböcker till staten.

Känns som jag varit med om detta förr.............................................................................:mad2:
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
uppmanar alla att köra på 98 i den mån det går, det skiljer så lite på priset mellan 95 & 98 att det bara är å tanka 98 så länge det finns. tankar aldrig 95 i mina maskiner.. uppmanar alla kunder på firman att köra på 98 också.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Känns lite som en amerika anpassning om man frågar mig, med tanke på att deras "regular" är en 95okt med 10% etanol. Och iom det så har ju alla moderna maskiner (insprutade) redan en inställning för det bränslet.

Men det är bra på sätt och vis, för då kommer kvallan på 98 att bli bättre i tankarna. För idag så har 98:an ofta mindre oktan än en 95 på samma mack.. Men det blir nog bättre när fler kommer att börja använda 98 till mer än bara skotern.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Men det är bra på sätt och vis, för då kommer kvallan på 98 att bli bättre i tankarna. För idag så har 98:an ofta mindre oktan än en 95 på samma mack.. Men det blir nog bättre när fler kommer att börja använda 98 till mer än bara skotern.
Hur menar du nu?
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Bara för att den lagras längre så minskar den inte i oktan!

Det som kan hända är att lite av det butan som är i bensinen dunstar och den blir svårstartad..inget annat
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Det där tror jag inte på, (jag vet vad du menar) men tror inte att det är det som orsakar spikarna. Vatten blandar sig ju inte särskilt bra med bensin, och jag åker alltid med filter som stoppar vatten.
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
Jag skickade frågan :
Jag undrar hur lång lagring av besin i en dunk eller tank påverkar besinens egenskaper, går motorn lika bra eller tappar man effekt om bensinen har stått i en dunk eller tank ett halv år?
Till OK/Q8 och fick följande svar:

"Bensin som står i tätslutande kärl och med jämn temperatur kan lagerhållas i flera år. Problemet med lagring av bensin är dock att kärlet oftast inte är tätslutande t.ex en båttank/gräsklippartank/biltank. Då kan lite av det butan man har i bensinen dunsta av. Butanet är till för att man skall kunna få tillräckligt med gasblandning så att tändstiftet kan antända bensinen. Alltså, det som händer med "gammal" bensin är att motorn blir svårstartad och inget annat. Effekten påverkas ej.

Med vänlig hälsning

Per-Martin Roos
OK-Q8 AB
Teknisk Service & Utveckling
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Mest troligt så kommer 98 att vara utbytt innan sommaren 1012. Staten vill ju byta ut de å får stöd av miljöpartiet och befolkningen i landet får inte ett skit att säga till om. Min fråga e bara vad man ska köra på när 98 e borta? Jag vet flera som totalvägrar att köra på nått med etanol i sina motorer, bilar som motorcycklar som skotrar. Jag själv totalvägrar att tanka nått annat än 98 i chevan tex..
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
happ som det ser ut nu så blir de racebränsle nästa år i nytron dvs e85 (e75) måste bara lösa detta med kallstart med de ordnar sig.
 

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
Men va faan !! kan dom inte lägga ner det här j*vla miljösnacket ! De här kommer inte göra någon som helst skillnad i det långa loppet, bara att folk blir förbannade ! om dom ska blanda i mer etanol i soppan som dels gör att bränsleförbrukningen blir högre och effekten sämre, (vilket är tvärtemot vad vanligt folk vill !) som får dom fan sänka priset också ! Det är ju absurt högt redan nu !

Låt bensin vara bensin och länge leve det också för det finns fan inget bättre !!
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
E85 är jättebra om man kör fyrtaktsturbo, så inget ont som inte har något gott med sig. Förhoppningsvis innebär det att efterfrågan på turbomotorer ökar. ACE med turbo, någon? Alla tillverkare har ju minst en fyrtaktsvariant och det kanske bara blir en ytterligare spik i kistan för tvåtaktsmotorer.
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
E85 är jättebra om man kör fyrtaktsturbo, så inget ont som inte har något gott med sig. Förhoppningsvis innebär det att efterfrågan på turbomotorer ökar. ACE med turbo, någon? Alla tillverkare har ju minst en fyrtaktsvariant och det kanske bara blir en ytterligare spik i kistan för tvåtaktsmotorer.
jo och då kmr du och gnida händerna och skratta rått... ;D
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag kör ju tvåtaktare själv, men givetvis snackar vi NYA maskiner. Bieffekter blir ju anständig hållbarhet, rena utsläpp och mer effekt. Vad är problemet? Det innebär ju inte att våra befintliga motorer upphör att fungera, bara det att nyutvecklingen anpassar sig till efterfrågan.
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Eftersom jag kör skoter för att det är så otroligt roligt så skiter jag fullständigt om det är 10% miljövänligare (tex.) hit lr dit om jag tappar 10hp + att skotern får sämre gång , då blir jag bara förbannad , näää mer oktan o mindre sprit skare va!