Nya DESS nyckel problem

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
Skulle starta skotern imorse efter att den ståt ute övernatten men skotern kunde inte få kontakt med nyckeln. "Kontrollera nyckel" var vad som stod på displayen. Så tog och värmde både nyckeln och "nyckelhålet" och torkade bort all fukt men den hittade ändå inte nyckeln. Fick den först att fungera efter att jag dragit in den i garaget och tinat upp hela skotern. Men sen efter en stunds körning var det samma sak igen. Någon som haft dessa problem med nya nyckeln?
Känns som den inte klarar av låga temperaturer för problemet börja igår när det var -20 ute men då behövde jag bara värma själva nyckeln så funka det.
Maskinen är en -15 bd 800 som gått 77 mil
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Inte kul, men om det är ngn tröst så är ditt inlägg det första jag har stött på där man har haft problem med den nya dess nyckeln.
 

XTX

Aktiv medlem
22 jan 2011
70
0
6
Aldrig hört talas om det heller med nya nyckeln. Låter ju som det kommit in fukt nånstans där det inte ska va =(
 

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
Läste på lite och detta exakta problem fanns tydligen på 2015 skidoo också, hade gått ut ett service meddelande om det.
Men tyvärr verkar man vara första lynx ägaren med detta problem :(
 

XTX

Aktiv medlem
22 jan 2011
70
0
6
Läste på lite och detta exakta problem fanns tydligen på 2015 skidoo också, hade gått ut ett service meddelande om det.
Men tyvärr verkar man vara första lynx ägaren med detta problem :(
Vad var problemet och hur löste man det?
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
2015 var bulletinen att man fick inte montera extra saker som gick i närheten at nya nyckelsystemet då det var känsligt mot störning från andra elektroniska pryler. Lösningen då var att flytta ev extra utrustning från dessnyckeln..

Annars är du tyvärr den första jag hör om detta problem. Och jag skulle börja felsökt i den absolut första kontakten från "ollonet" och ta dig bakåt och se om det är någon kontakt det kommer mycket fukt i.. Alternativt att någon kabel kanske legat och skaft där ifrån..

Har du dock extra utrustning iform av 12 osv så börja i den änden att dra dom kablarna en annan väg.

Dock lägger jag en slant mpå att det har blivit ett mjukvarufel av något slag
 

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
2015 var bulletinen att man fick inte montera extra saker som gick i närheten at nya nyckelsystemet då det var känsligt mot störning från andra elektroniska pryler. Lösningen då var att flytta ev extra utrustning från dessnyckeln..



Annars är du tyvärr den första jag hör om detta problem. Och jag skulle börja felsökt i den absolut första kontakten från "ollonet" och ta dig bakåt och se om det är någon kontakt det kommer mycket fukt i.. Alternativt att någon kabel kanske legat och skaft där ifrån..



Har du dock extra utrustning iform av 12 osv så börja i den änden att dra dom kablarna en annan väg.



Dock lägger jag en slant mpå att det har blivit ett mjukvarufel av något slag

Gick det inte också utnågot om att Skidoo modeler som inte var summit eller freeride hade problem med nyckeln när temperaturen sjönk för lågt?
 

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
Löste problemet!
Hade kommit in snö vars 12 v uttaget ligger och själva uttaget var fullt med is. Torkade ur den och tejpa igen den helt, DESSen verka fungera klockrent nu :)
 

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
Löste problemet!
Hade kommit in snö vars 12 v uttaget ligger och själva uttaget var fullt med is. Torkade ur den och tejpa igen den helt, DESSen verka fungera klockrent nu :)

EDIT: Problemet har återkommit när det nu blev kallare igen. Men är nu är det annorlunda, RF DESS nyckeln fungerar inte när motorn är i uppvärmnings läge.
Skulle dra ingång den på morgonen, hade stått i garaget under natten. "kontr nyckel" stod det på displayen, men när skotern nåde arbetstemp så pep den till och den hade nu kontakt med nyckeln. Likadant var det när skotern stått en stund under dagen och blivit kall igen. Var även tvungen att rätta till nyckeln under dagen då den inte fick kontakt.

Tror själv att det är nått problem med hanen och inte själva nyckeln. Nån annan som har nån teori om vad som kan fela?
 

Abos

Välkänd medlem
8 aug 2008
365
0
16
Örnsköldsvik
En kompis till mej fick problem med sin dess nyckel på sin bd 3900 -15 förra helgen i Hemavan. Då gick de att starta skotern men inte gasa mer än ca 2500 varv och mätarn lysten inte.
Han fick tips ifrån skotermek att koppla ur dioderna som är framme på huven. De kunde tydligen störa signalen. Gjorde de och den gick att köra. Nästa dag var de samma problem. Felsökte allt och de visade sej att kablarna till baklyset att skaft av sej skyddet och låg mot varann. Följ kabeln ifrån baklyset. Lycka till!
 

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
En kompis till mej fick problem med sin dess nyckel på sin bd 3900 -15 förra helgen i Hemavan. Då gick de att starta skotern men inte gasa mer än ca 2500 varv och mätarn lysten inte.
Han fick tips ifrån skotermek att koppla ur dioderna som är framme på huven. De kunde tydligen störa signalen. Gjorde de och den gick att köra. Nästa dag var de samma problem. Felsökte allt och de visade sej att kablarna till baklyset att skaft av sej skyddet och låg mot varann. Följ kabeln ifrån baklyset. Lycka till!

Tror inte att det är problemet på min då jag får displayen att lysa och får meddelande ur den