Nya Lynx commander

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Så kom de äntligen med 2012 lineup. Eftersom jag nu i 2 års tid sneglat på commander och nästan beslutat mig för en sådan till 2012 så känns det lite trist att inte mer hände, även om den är väldigt populär och att den nu i år får PPS-A boggien. Vet egentligen inte vad jag velat ha, men när man väl bestämt sig för att nästa år ska jag köpa den modellen så kanske man önskar sig allt möjligt nytt.

Nåja ny färg (vit) för både limited och standard, med lite färg skillnad dem emellan samt PPS-A boggie så ska man väl vara nöjd. Bara inte priset höjs från ifjol.

Såg också att vikten gått upp från 269-272kg antar att de är pps boggien.

Har ju läst att många skriver att pps boggien går sämre i lös snön än den föregående RCG-A stämmer detta?

är enda skillnaden på PPS att den är mycket bättre på gropig led? eller är den mer slittålig också?
 

pekka b

Medlem
16 feb 2011
22
0
1
Den pps som sitter i 2011 gt 1200 och 600 e-tech är inte ett dugg bättre än gamla rcgn. Slittåligheten är kanske lite bättre, men det brukar tiden utvisa.
 

pekka b

Medlem
16 feb 2011
22
0
1
Den breda ppsen är som sitter på 50 cm mattorna 2011 är inte samma som på dom som har smalare matta. Bak ser den ut som på smalbandarna, men fram har den ingen utväxling som dom smala. Jag har haft flera x-trim med RIKTIGA ppsen och dom har en enorm förmåga att svälja gupp. GT 1200 som har pps wide (tycker att det är lite falsk marknadsföring när dom kallar den för pps) är inte alls i närheten av dom komfort mässigt den boggie komforten kan man jämföra direkt med rcg boggin. Hoppas att Commander 2012 får den riktiga ppsen.
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Den breda ppsen är som sitter på 50 cm mattorna 2011 är inte samma som på dom som har smalare matta. Bak ser den ut som på smalbandarna, men fram har den ingen utväxling som dom smala. Jag har haft flera x-trim med RIKTIGA ppsen och dom har en enorm förmåga att svälja gupp. GT 1200 som har pps wide (tycker att det är lite falsk marknadsföring när dom kallar den för pps) är inte alls i närheten av dom komfort mässigt den boggie komforten kan man jämföra direkt med rcg boggin. Hoppas att Commander 2012 får den riktiga ppsen.
Ok, vi får väl se då.

Men varför sägs de att PPSen är sämre i lössnö då?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Ok, vi får väl se då.

Men varför sägs de att PPSen är sämre i lössnö då?
PPS generellt har en oerhört bra förmåga att svälja whoopies under hård körning, med detta också en bra förmåga att bibehålla markkontakt så man känner att körningen är kontrollerad, funkar super på smalbandarna Rave och X Trim dvs upp till 146´ men nackdelen blir att den goda markkontakten tillsammans med brantare attackvinkel blir för "aggressiv" vid riktig lössnökörning och får en förmåga att "pulvra" sönder bärigheten i snön, blir att köra aggressivt för att ta sig fram.
PPS 154 är riktigt bekväm efter led, stor del av efterslängarna man får av RCG:s fjädrande förlängning vid hård ledkörning känner du inte på samma sätt med PPS 154.

RCG med C 46 dämpare och kontinuerlig smörjning av boggien var 50-75:e mil pallar förvånansvärt bra även för hårdare ledkörning och är betydligt mindre aggressiv mot snöytan.

Trist att de kör med vitt, vem fn vill putsa jämnt
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
PPS generellt har en oerhört bra förmåga att svälja whoopies under hård körning, med detta också en bra förmåga att bibehålla markkontakt så man känner att körningen är kontrollerad, funkar super på smalbandarna Rave och X Trim dvs upp till 146´ men nackdelen blir att den goda markkontakten tillsammans med brantare attackvinkel blir för "aggressiv" vid riktig lössnökörning och får en förmåga att "pulvra" sönder bärigheten i snön, blir att köra aggressivt för att ta sig fram.
PPS 154 är riktigt bekväm efter led, stor del av efterslängarna man får av RCG:s fjädrande förlängning vid hård ledkörning känner du inte på samma sätt med PPS 154.

RCG med C 46 dämpare och kontinuerlig smörjning av boggien var 50-75:e mil pallar förvånansvärt bra även för hårdare ledkörning och är betydligt mindre aggressiv mot snöytan.

Trist att de kör med vitt, vem fn vill putsa jämnt
Hehe, samma kommentar från min sambo angående den vita färgen. Jo med brantare attackvinkel vill den ju skära av snön istället för att dra skotern frammåt. Då fattar jag.
 

niak

Välkänd medlem
3 dec 2010
120
1
18
Malmivaara
Tack Lynxfun för ett informativt inlägg om PPS:en ! Man kan då förmoda att 2012:ans Commander kommer att gå sämre i lössnö än det tidigare årsmodellerna ? Hur tänker Lynx då ? Nå nå man får väl i alla fall sälja ett gäng tack vare nyheterna som 12:an har....Också är det ju så cooolt (not) med VITT !
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Tack Lynxfun för ett informativt inlägg om PPS:en ! Man kan då förmoda att 2012:ans Commander kommer att gå sämre i lössnö än det tidigare årsmodellerna ? Hur tänker Lynx då ? Nå nå man får väl i alla fall sälja ett gäng tack vare nyheterna som 12:an har....Också är det ju så cooolt (not) med VITT !
Tycker ändå att vitt var helt ok, bättre än att ha kvar samma färg. Sedan kunde den ha fått en fränare färg ändå, kanske med lite rött i sig som x-trim 600 eller nått sånt.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Hehe, samma kommentar från min sambo angående den vita färgen. Jo med brantare attackvinkel vill den ju skära av snön istället för att dra skotern frammåt. Då fattar jag.
Det är tyvärr inte bara attackvinkeln utan boggiens sätt att arbeta med markkontakt som pulvrar bort några procent bärighet när det är riktigt löst, går inte att justera bort med lösare fjädersättning som går med RCG:n i början av säsongen.
Knappast avgörande för de flesta förutom just den där gången med 1,5 m snö på skuggsida och det är + 11 C eller i den porösa okompakterade jan/feb snön

Tack Lynxfun för ett informativt inlägg om PPS:en ! Man kan då förmoda att 2012:ans Commander kommer att gå sämre i lössnö än det tidigare årsmodellerna ? Hur tänker Lynx då ? Nå nå man får väl i alla fall sälja ett gäng tack vare nyheterna som 12:an har....Också är det ju så cooolt (not) med VITT !
Xu modellerna inriktas mot att ta kunder från gade/xtrim dvs de som ska börja dra pulka efter ett liv i frihet utan och som fortfarande vill kunna ha kul utan pulka.
Utility blir mer utstuderat utility med termosfjädring (men den nya är bra) och bra flytförmåga tack vare framändan.

Vi som är mittemellan och vill ha bredband med bra motor o kammar vi går ju ändå in till handlarn och köper våra år efter år.
Och skulle de komma med en XU med 800 etec så vore man väl så korkad att man var först i kön mot bättre vetande trots att både inköp och driftkostnader skulle skena totalt sett med högre reservdelsåtgång på chassiet mm.
Bättre att utreda hur man skulle kuna dreva ned 2:an mot kanske 120-130 kmh trackspeed och lägga några tusenlappar på variatorsetupen

Har bara tittat snabbt men deras Xtrim 600 ACE är något för tanten och som grabben kan ta över sedan

Tycker ändå att vitt var helt ok, bättre än att ha kvar samma färg. Sedan kunde den ha fått en fränare färg ändå, kanske med lite rött i sig som x-trim 600 eller nått sånt.
Säkert så är vitt billigast vid tillverkning mht de olika tillsatserna som används för att genomfärga men imo inge kul då den ser skitig ut jämnt ute i den rena vita snön
Som tur är finns ju både de röda och svarta panelerna att köpa separat eller göra upp om vad man vill ha vid köp.
Garanterat kommer det att finnas diverse olika wraps efterhand också så att man själv kan få exakt vad man vill