Nya skidor till Grand Touring 700 -98

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Köp bättre begagnade istället. Bättre affär!

Slt skidan är inte 2500kr bättre än dom du har.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Mm men vad vill du uppnå ?

Bättre flyt i lössnö eller bättre styrning på led?

Kanske en kompromiss av de två?

Slp Slt är i min värld en ledskida, Slp PP är en lössnöskida. Polaris Gripper som sitter på Rmk är det många som gillar och Lynx Blade skida (som är bred som en Slp PP men utan lika aggresiv köl) är en fin kompromiss.

Ski-doo Mountainskidan som man kan vända har ju fördel att den är bred men bygger inget utåt = lite lättare lägga omkull skotern.

Skulle jag köpa nya begagnade skidor nu idag så skulle jag satsa på Blade eller gripper.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.855
102
63
Skellefteå
Visst är SLT mer en ledskida men faktum är att många lössnöåkare kör SLT istället för SLP för att det är lättare att lägga omkull skotern samt att den är mindre läskig i halvskarsnö. Winterbrew på Snowest och Dootalk forumen är en sådan.
 

Skogsknekt

Välkänd medlem
15 jun 2012
120
0
6
Mest blir det nog på led då skotern mest är köpt för finkörning. Men en kompromiss där man även kan lämna leden vill man ju också ha. På min andra maskin (Polaris Dragon) har jag SLP PP.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Jag handlade SLP SLT av Stenmarks Maskin till min Gran Touring denna vinter. Fungerar superbra på led med bra styrrespons och är inte så känsliga för spår som originalskidan. Dom skäms heller inte för sig i ospårat/lössnö. Jag rekommenderar dom verkligen. Såg förresten att Stenmarks är billigare på dom. (2 299kr)
http://www.stenmarksmaskin.se/slp-slt-straight-line-track-p-12756-c-1134.aspx

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk