tackar för tipsen hoppas dock att mattan inte e sliten när skotern gått 0 milGå igenom alla kända fel är väl prio1.
* Kolla alla kablage för det skaver på en hel del ställen. Luftboxen under huven är ett ställe och där kablaget går upp över huven till styret.
* Kolla så inte kylarslangen som går från vattenpumpen upp till kylarbehållaren ligger å skaver på bultarna till magnapullkåpan. Vanligt fel!
* Kolla till hur mattan är linjerad och kolla hur den är sliten invändigt. Har också märkt ett onormalt högt slitage på slides och tror det hänger ihop med att matterna nöts upp invändigt. Också fått bytt vändhjul för mattan åt upp vändhjulen.
Fattar att inte polaris tar till sig å fixar mattan.... Totalt värdelöst. Det är avsaknaden av yttre kantnobbar till styrningen på slidsen som gör att den slits onormalt hårt.
* Ta och fixa kontakten till relät som styr avgasventilerna. Som den sitter monterad så hamnar det fukt/vatten i kontaktstycket och då blir det konstiga fel. Lösning = Vänd på skiten och rikligt med vaselin i kontaktstycket.
* Kolla så att variatorerna är rena och i bra skick.
Sedan kan man börja kolla på lite modifikationer. Först å främst gör dig BEKVÄM på skotern. Hitta din körhöjd med styre osv. Kör du mycket tekniskt och vill ej bli hämmad så kan en låg dyna vara ett tips.
36" framvagn kan vara fint om du bara harvar i fjällmiljö bland björkarna. Annars skulle jag vilja säga axysen är bättre balanserad på 39" framvagnen. I slutändan är det smaksak. Lättare å bryta ikull jämfört med lättare att hålla den på skrå. En balansgång helt enkelt.
Gör en topp tre lista på saker som är bra att ändra på:
1: Nödstopslina (Org eller OFT Tether funkar bra)
2: Variatorkit (Krillekravall / Kristian Stålnacke)
3: Styrhöjd
4: Bensin, skidgummin, reserv a-armar, knäskydd, ryggskydd, bra kläder, gps, lavinutrustning. (Listan kan göras lång)
Hoppas det är till lite hjälp.
Håll lite koll på mattspänningen eftersom mattan är ny. Upplevde att den töjer sig snabbt i början.tackar för tipsen hoppas dock att mattan inte e sliten när skotern gått 0 mil
ska jag göraHåll lite koll på mattspänningen eftersom mattan är ny. Upplevde att den töjer sig snabbt i början.
Billigare val om inte annat , sen skiljer det väl inte jättemycet mellan dom ?Klokt val att köpa en överbliven 2016 istället för en ny 2017
Så tänkte jag meVissa modeller fick större digitala mätare andra var bara nya dekaler men inget av det motiverar pris-skillnaden upp till en 17.
Har en SKS -16 så det borde gälla mig också? Har bara kört 9 mil sen ställde Jag den på sommarförvaringen.Gå igenom alla kända fel är väl prio1.
* Kolla alla kablage för det skaver på en hel del ställen. Luftboxen under huven är ett ställe och där kablaget går upp över huven till styret.
* Kolla så inte kylarslangen som går från vattenpumpen upp till kylarbehållaren ligger å skaver på bultarna till magnapullkåpan. Vanligt fel!
* Kolla till hur mattan är linjerad och kolla hur den är sliten invändigt. Har också märkt ett onormalt högt slitage på slides och tror det hänger ihop med att matterna nöts upp invändigt. Också fått bytt vändhjul för mattan åt upp vändhjulen.
Fattar att inte polaris tar till sig å fixar mattan.... Totalt värdelöst. Det är avsaknaden av yttre kantnobbar till styrningen på slidsen som gör att den slits onormalt hårt.
* Ta och fixa kontakten till relät som styr avgasventilerna. Som den sitter monterad så hamnar det fukt/vatten i kontaktstycket och då blir det konstiga fel. Lösning = Vänd på skiten och rikligt med vaselin i kontaktstycket.
* Kolla så att variatorerna är rena och i bra skick.
Sedan kan man börja kolla på lite modifikationer. Först å främst gör dig BEKVÄM på skotern. Hitta din körhöjd med styre osv. Kör du mycket tekniskt och vill ej bli hämmad så kan en låg dyna vara ett tips.
36" framvagn kan vara fint om du bara harvar i fjällmiljö bland björkarna. Annars skulle jag vilja säga axysen är bättre balanserad på 39" framvagnen. I slutändan är det smaksak. Lättare å bryta ikull jämfört med lättare att hålla den på skrå. En balansgång helt enkelt.
Gör en topp tre lista på saker som är bra att ändra på:
1: Nödstopslina (Org eller OFT Tether funkar bra)
2: Variatorkit (Krillekravall / Kristian Stålnacke)
3: Styrhöjd
4: Bensin, skidgummin, reserv a-armar, knäskydd, ryggskydd, bra kläder, gps, lavinutrustning. (Listan kan göras lång)
Hoppas det är till lite hjälp.
bara jag som inte ser bilderna? kan vara internet på jobbet kanskeSå sitter dom från fabrik.
Här ser man att det varit vatten i kontakten. Fick syndrom att skotern bogga och gick dåligt. Dessa styr som sagt avgasventilerna.
Där placera jag dom.
Färdigt resultat. Inplastade, tejpat fast påsen och strippat fast kablaget.
E det inte risk för kondens i kontakterna me plast runt ?Hmm, nä du har rätt. Gjorde externa länkar från mitt Google drive konto. Men verkar ha sluta funka nu. Undra om dom är tidsbegränsad. Skall se om jag kan styra upp detta.
Edit: Bör nu fungera. Laddade upp det på forumbilder.se
För övrigt är detta någonting alla bör göra som äger en axys. Så fort det spolar upp snö på huven och
sig å smälter. Då droppar det ner på "fel" ställe och orsakar dessa konstiga fel.
Elektronikfett i överflöd borde räcka ?Jag skulle nog bara vänt den uppåt, det räcker nog för att det inte ska komma fukt i kontakten.