Nya skotern hemma

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
Nya skotern hemma nu blev en PRO RMK 800 2016 , nåra tips om vad man bör göra eller vad man inte bör göra ?? kända fel eller problem?

tack på förhand
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Gå igenom alla kända fel är väl prio1.

* Kolla alla kablage för det skaver på en hel del ställen. Luftboxen under huven är ett ställe och där kablaget går upp över huven till styret.

* Kolla så inte kylarslangen som går från vattenpumpen upp till kylarbehållaren ligger å skaver på bultarna till magnapullkåpan. Vanligt fel!

* Kolla till hur mattan är linjerad och kolla hur den är sliten invändigt. Har också märkt ett onormalt högt slitage på slides och tror det hänger ihop med att matterna nöts upp invändigt. Också fått bytt vändhjul för mattan åt upp vändhjulen.
Fattar att inte polaris tar till sig å fixar mattan.... Totalt värdelöst. Det är avsaknaden av yttre kantnobbar till styrningen på slidsen som gör att den slits onormalt hårt.

* Ta och fixa kontakten till relät som styr avgasventilerna. Som den sitter monterad så hamnar det fukt/vatten i kontaktstycket och då blir det konstiga fel. Lösning = Vänd på skiten och rikligt med vaselin i kontaktstycket.

* Kolla så att variatorerna är rena och i bra skick.


Sedan kan man börja kolla på lite modifikationer. Först å främst gör dig BEKVÄM på skotern. Hitta din körhöjd med styre osv. Kör du mycket tekniskt och vill ej bli hämmad så kan en låg dyna vara ett tips.

36" framvagn kan vara fint om du bara harvar i fjällmiljö bland björkarna. Annars skulle jag vilja säga axysen är bättre balanserad på 39" framvagnen. I slutändan är det smaksak. Lättare å bryta ikull jämfört med lättare att hålla den på skrå. En balansgång helt enkelt.

Gör en topp tre lista på saker som är bra att ändra på:

1: Nödstopslina (Org eller OFT Tether funkar bra)
2: Variatorkit (Krillekravall / Kristian Stålnacke)
3: Styrhöjd

4: Bensin, skidgummin, reserv a-armar, knäskydd, ryggskydd, bra kläder, gps, lavinutrustning. (Listan kan göras lång) :)

Hoppas det är till lite hjälp.
 

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
Gå igenom alla kända fel är väl prio1.

* Kolla alla kablage för det skaver på en hel del ställen. Luftboxen under huven är ett ställe och där kablaget går upp över huven till styret.

* Kolla så inte kylarslangen som går från vattenpumpen upp till kylarbehållaren ligger å skaver på bultarna till magnapullkåpan. Vanligt fel!

* Kolla till hur mattan är linjerad och kolla hur den är sliten invändigt. Har också märkt ett onormalt högt slitage på slides och tror det hänger ihop med att matterna nöts upp invändigt. Också fått bytt vändhjul för mattan åt upp vändhjulen.
Fattar att inte polaris tar till sig å fixar mattan.... Totalt värdelöst. Det är avsaknaden av yttre kantnobbar till styrningen på slidsen som gör att den slits onormalt hårt.

* Ta och fixa kontakten till relät som styr avgasventilerna. Som den sitter monterad så hamnar det fukt/vatten i kontaktstycket och då blir det konstiga fel. Lösning = Vänd på skiten och rikligt med vaselin i kontaktstycket.

* Kolla så att variatorerna är rena och i bra skick.


Sedan kan man börja kolla på lite modifikationer. Först å främst gör dig BEKVÄM på skotern. Hitta din körhöjd med styre osv. Kör du mycket tekniskt och vill ej bli hämmad så kan en låg dyna vara ett tips.

36" framvagn kan vara fint om du bara harvar i fjällmiljö bland björkarna. Annars skulle jag vilja säga axysen är bättre balanserad på 39" framvagnen. I slutändan är det smaksak. Lättare å bryta ikull jämfört med lättare att hålla den på skrå. En balansgång helt enkelt.

Gör en topp tre lista på saker som är bra att ändra på:

1: Nödstopslina (Org eller OFT Tether funkar bra)
2: Variatorkit (Krillekravall / Kristian Stålnacke)
3: Styrhöjd

4: Bensin, skidgummin, reserv a-armar, knäskydd, ryggskydd, bra kläder, gps, lavinutrustning. (Listan kan göras lång) :)

Hoppas det är till lite hjälp.
tackar för tipsen hoppas dock att mattan inte e sliten när skotern gått 0 mil:)
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Vissa modeller fick större digitala mätare andra var bara nya dekaler men inget av det motiverar pris-skillnaden upp till en 17.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Gå igenom alla kända fel är väl prio1.

* Kolla alla kablage för det skaver på en hel del ställen. Luftboxen under huven är ett ställe och där kablaget går upp över huven till styret.

* Kolla så inte kylarslangen som går från vattenpumpen upp till kylarbehållaren ligger å skaver på bultarna till magnapullkåpan. Vanligt fel!

* Kolla till hur mattan är linjerad och kolla hur den är sliten invändigt. Har också märkt ett onormalt högt slitage på slides och tror det hänger ihop med att matterna nöts upp invändigt. Också fått bytt vändhjul för mattan åt upp vändhjulen.
Fattar att inte polaris tar till sig å fixar mattan.... Totalt värdelöst. Det är avsaknaden av yttre kantnobbar till styrningen på slidsen som gör att den slits onormalt hårt.

* Ta och fixa kontakten till relät som styr avgasventilerna. Som den sitter monterad så hamnar det fukt/vatten i kontaktstycket och då blir det konstiga fel. Lösning = Vänd på skiten och rikligt med vaselin i kontaktstycket.

* Kolla så att variatorerna är rena och i bra skick.


Sedan kan man börja kolla på lite modifikationer. Först å främst gör dig BEKVÄM på skotern. Hitta din körhöjd med styre osv. Kör du mycket tekniskt och vill ej bli hämmad så kan en låg dyna vara ett tips.

36" framvagn kan vara fint om du bara harvar i fjällmiljö bland björkarna. Annars skulle jag vilja säga axysen är bättre balanserad på 39" framvagnen. I slutändan är det smaksak. Lättare å bryta ikull jämfört med lättare att hålla den på skrå. En balansgång helt enkelt.

Gör en topp tre lista på saker som är bra att ändra på:

1: Nödstopslina (Org eller OFT Tether funkar bra)
2: Variatorkit (Krillekravall / Kristian Stålnacke)
3: Styrhöjd

4: Bensin, skidgummin, reserv a-armar, knäskydd, ryggskydd, bra kläder, gps, lavinutrustning. (Listan kan göras lång) :)

Hoppas det är till lite hjälp.
Har en SKS -16 så det borde gälla mig också? Har bara kört 9 mil sen ställde Jag den på sommarförvaringen.

Vart sitter detta relä? Ska Jag vända det 180 Grader eller vad?
 
Reactions: ollebullzor

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Så sitter dom från fabrik.


Här ser man att det varit vatten i kontakten. Fick syndrom att skotern bogga och gick dåligt. Dessa styr som sagt avgasventilerna.


Där placera jag dom.


Färdigt resultat. Inplastade, tejpat fast påsen och strippat fast kablaget.
 
Last edited:
Reactions: trixa

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Så sitter dom från fabrik.


Här ser man att det varit vatten i kontakten. Fick syndrom att skotern bogga och gick dåligt. Dessa styr som sagt avgasventilerna.


Där placera jag dom.


Färdigt resultat. Inplastade, tejpat fast påsen och strippat fast kablaget.
bara jag som inte ser bilderna? :) kan vara internet på jobbet kanske
 
Reactions: trixa

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Hmm, nä du har rätt. Gjorde externa länkar från mitt Google drive konto. Men verkar ha sluta funka nu. Undra om dom är tidsbegränsad. Skall se om jag kan styra upp detta.

Edit: Bör nu fungera. Laddade upp det på forumbilder.se

För övrigt är detta någonting alla bör göra som äger en axys. Så fort det spolar upp snö på huven och lägger sig å smälter. Då droppar det ner på "fel" ställe och orsakar dessa konstiga fel.
 
Last edited:

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
Hmm, nä du har rätt. Gjorde externa länkar från mitt Google drive konto. Men verkar ha sluta funka nu. Undra om dom är tidsbegränsad. Skall se om jag kan styra upp detta.

Edit: Bör nu fungera. Laddade upp det på forumbilder.se

För övrigt är detta någonting alla bör göra som äger en axys. Så fort det spolar upp snö på huven och
sig å smälter. Då droppar det ner på "fel" ställe och orsakar dessa konstiga fel.
E det inte risk för kondens i kontakterna me plast runt ?
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Jag skulle nog bara vänt den uppåt, det räcker nog för att det inte ska komma fukt i kontakten.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Relä i plast påse är ingen bra ide...citroen gjorde så som uppdate för längesedan mins jag, var inte bra....