Nya Viper XTX - justeringar i boggien?

Glen Ho

Medlem
1 mar 2014
44
0
1
Är det någon som har nya Vipern och provat ändrat fjäderspänningen på främre boggiedämparen eller längden på balataremmarna?

Främre boggiedämparen påverkar väl skidtrycket?
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Ja!

Det är en grej jag undrar över, en trend som jag tycker ökar, testar inte folk själva inställningar nuförtiden, måste det frågas om precis ALLT på forum, har inte människor egen vilja att lära sig längre?
Jag har haft Vipern i lite mer än en månad nu, på denna tid har jag: 1. Monterat Turbo. 2. Förlängt den / bytt matta. 3. Bytt A-armar. 4. Bytt stötdämpare. 5. Bytt skidor. 6 Monterat vertical steering. 7. Tunat bränslemapp och laddtryck, görs inte på en kafferast . 8. Tunat variatorer, tar ännu längre tid än få till laddtryck/bränsle. 9. Testat olika boggieinställningar, mer/mindre lufttryck, släppt ner boggien m.m. m.m. (more 2 come)
Jag jobbar också minst 40h/vecka.
 

Glen Ho

Medlem
1 mar 2014
44
0
1
Du kanske ska köra skotern också, inte bara skruva och byta ut saker och ting? Blir nog på bättre humör då.
 

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
Faktiskt inte lite på Tbirds resonemang där, dock finns de dom som arbetar för att anpassa skotern till just dina behov..
Om man hittat dom perfekta inställningarn efter EX antal timmar i garaget är de inte helt säkert att man vill dela med sig av dom helt gratis som många vill tro:) jag själv bruakr anpassa min skoter efter mitt behov och min körning, och då är chansen att den fungerar lika bra för dig som för mig väldigt liten..
 

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
Men vad är de du vill ha ändrat? vill du ha mer skidtryck eller mindre? och ja främre dämparen påverkar skidtrycket :)
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Är ju nästan helt bortkastat att ta någon annans inställning i boggien tycker jag , är ju så mycket som spelar in tex förarvikt ,ledåkning , skogsåkning, banåkning ,åkstil överhuvudtaget mm sen så måste man ju veta om den personen man fått inställningen av har shimsat mjukt eller hårt eller på något annat sätt ändrat fjädrar/dämpare mm , kanske vilket skidtryck eller mattryck du vill ha , en galet inställd boggie kan ju göra så att även dämpningen fram känns lika galet ....
Håller lite på Tbird , att jusera in skotern efter sig själv och om man har kunskapen justera själv måste väl ändå kännas lite extra roligt + att du lär dig en hel del om skotern på samma gång :)

Men för att svara på frågan , JA bland annat främre fjädern och balatarrem/arna påverkar skidtrycket.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Är väl därför det finns forum, för att man ska kunna fråga bla.om tips&trix? han kanske vill veta lite erfarenheter hur maskinen beter sig med olika inst.
Såklart är det ju en stor skildnad om föraren väger 130kg vs 70Kg, men dom flesta är väl i normalvikt.