NYPER -Nytromotor i Phazer FX

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Dagen har kommit då första steget till den ultimata skotern ska byggas. Nytromotor i en Phazer Mountain -07.

Ska åka och kika på chassit i helgen. Tömd på motor men övrigt komplett.. Får väl se hur det är med den saken.
Sekundäraxlar med och utan backväxel finns. Förlängd till 151".

Vad tror Ni? Bortkastat redan på ide'stadiet? Någon fler än jag måste ha tänkt, mätat och testat. Phazer med tripple 700 och pipor ryms ju..
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Absolut! Med tanke på hur "lätt" rad-4an går in i Nytron så borde det gå. Phazermotorn ser så liten ut i det chassit och en burk till ska gå även här.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Hur mycket lättare är en phazer mot nytron lr är det nåt annat som
gör att ni vill pula i en n-motor typ ska bara gå hur som helst ska
följa bygget.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Alltså tanken på en 270 hk Phazer är ju härligt sinnesjuk! Men jag tror nog att man bygger en sådan tingest mest för att man kan? Eller? Resultatet lär väl bli en något smalare och marginellt lättare maskin än Nytro? Ergonomin på Phazer kan väl vara ett argument men frågan är hur mycket av den känslan som blir kvar när man stoppat i en Nytromotor?
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Nää! Som vanligt då saker och ting låter för bra för att vara sanna så var det skrot och lite som var komplett. Letar vidare..
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Körde PZ i 3 säsonger och bytte till Nytro.. Kompressor, framvagnar, dynor osv gör aldrig NY till vad PZ är!
Nytron känns som en Viking III i jämförelse trots all tänkbar mod.
 

Empatraz

Välkänd medlem
8 apr 2013
106
0
6
Färila
Intressant, kommer följas! Hoppas du tänkt att sätta dit turbo på bygget också :)

Tror phazer chassit är mycket bättre viktfördelat då nytron har all vikt fram och rejält skidtryck, sen även smalare
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Kör! hoppas du hittar material/ objekt! Min vilopuls ökade med 10slag när jag såg tråden :) saknar phazern förutom allt glapp i framvagnen och den svaga motorn
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Ergonomin i en pz är oslagbar....har då aldrig suttit på en maskin som känns så nätt! :)
Med en 3cyl spis hade jag aldrig sålt min.
Lycka till detta ska följas......
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag har kört en 09:as phazer mtx för två vintrar sen( typ 10 hela dagar). Kass i lössnö och läskig på riktigt när det blev hårdare före. Hittade aldrig balanspunkten och tippade som ett ryskt fyllo varje gång jag försökte motstyra.

Säger inte att ni andra har fel i vad ni säger, det är bara häftigt att se så olika vi är och hur olika vi upplever det :)
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Jag har kört en 09:as phazer mtx för två vintrar sen( typ 10 hela dagar). Kass i lössnö och läskig på riktigt när det blev hårdare före. Hittade aldrig balanspunkten och tippade som ett ryskt fyllo varje gång jag försökte motstyra.

Säger inte att ni andra har fel i vad ni säger, det är bara häftigt att se så olika vi är och hur olika vi upplever det :)

Precis så upplevde jag min med. Var livrädd så fort leden svängde. Det var dock pissenkelt att åtgärda (skidorna hade toe-in och på Phazern blir det ännu mer toe-in när dämparen trycks ihop fullt). Däremot har den alltid varit rolig utanför leden.
Med lite gratis modifieringar och enkla justeringar är den nu i mitt tycke strålande, närapå överlägsen.

Min erfarenhet av andra skotrar är dock begränsad, iaf om man bortser från skrot från -80 och 90-tal.

Har kört en del 4-tec och Nytro. De lär inte vara apmycket tyngre än min Phazer men viktskillnaden upplevs av mig som enorm. Är för övrigt jäääävligt sugen på vinter nu när min släde vuxit till sig lite.