NYPER -Nytromotor i Phazer FX

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Jag har kört en 09:as phazer mtx för två vintrar sen( typ 10 hela dagar). Kass i lössnö och läskig på riktigt när det blev hårdare före. Hittade aldrig balanspunkten och tippade som ett ryskt fyllo varje gång jag försökte motstyra.

Säger inte att ni andra har fel i vad ni säger, det är bara häftigt att se så olika vi är och hur olika vi upplever det :)
Haha håller helt med. Jag körde min i 1,5 säsong o kan inte annat än hålla med.....men som sagt ergonomin var i toppklass o den kändes nätt att sitta på :p
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
hänt något här?

körde en phazer för första gången förra helgen, mtx. Vet inte om det var för att det va länge sedan jag körde skoter, men satan så kul det var. I snårskogen var den ju hur smidig som helst! Andra klagade över att den var vinglig, och jag ser det nog som att det beror på vad folk har för körstil..

Hursomhelst, att den saknar motor är ju säkert. Tanken slog mig på att få ner en antingen nytromotor (för bred med 3cyllar?), arctic 1100 motor (pararelltwin men tung) eller någon tvåtaktare (pipan?)

Men någon på denna planet måste ju ha gjort en liknande operation tidigare? Någon surrade om en trippel 2t i phazer, enda jag hittar är ett kåplöst frankensteinmonster
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
En summit xm eller polaris pro är mkt lättare att bryta omkull än en phazer. Handlar inte om körstil det handlar om att phazerskidorna är katastrof i hårt före och den är olik allt annat jag provat.

Säger inte att den är dålig, dem är svår om man inte är van.

Körstilen har inget med det att göra.
 

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Tyvärr Vidgren men en pz är dålig jämnfört med en xm el pro i lössnö....både chassi,vikt o hk. Å även körstilen måste va annorlunda för att det krävs mer framförhållning med en pz som är allmänt bängligare o hur mindre kraft. Såklart en bredare skida är svårare att bryta igenom med än en smalare.

Hur som. Blire nå nyperbygge?
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
vidgren är på "din sida", han menar ju att xm å pro är bättre balanserad än pz :)

det var bara jag som var lite lyrisk över hur lätthanterad phazern jag körde var (i det föret) men då har jag inte hoppat imellan och kört så mkt pro rmk eller xm heller! jag kan mkt väl förstå dom är nervösa då framvagnen har lite märklig geometri. Det lilla jag körde märkte jag inget sådant dock!

Men nog med off topic, håller med. hur blev det med nyperbygget? eller phatro? :unsure:
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Bygget ligger kvar som en dröm än så länge. Phazer chassit var skrot, har dock kvar Nytron.
Håller som bäst på att få Viper Turbon att gå mer än en helg i taget.. Fatta om jag lagt pengarna på en Nyper ist..
Så nej inget bygge som det ser ut nu!