NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Variatorskyddet närmast tankpanelen blir lite trixig men annars kommer det funka bra, jag kommer att vara tvungen att lossa nedre sidokåpans övre bult för att kränga av remmen så jag kommer nog byta den till ett Dzus fäste istället för torx för att slippa använda verktyg.

Här ser man frigången till "fotholken" och hörnet på kåpan.


Torxskruven visar var övre fästet hamnade, man ser även var jag först monterade det men då gick inte variatorn att ta bort (fick smälta ihop hålet med lödkolv).


En bild "bakifrån" här ser man att jag också har monterat en skruv på utsidan av nedre panelen.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag har legat lågt ett tag, jag har haft två riktiga förkylningar på raken plus att jag håller på sluta snusa så inspirationen, livslusten och orken har varit som bortblåst. :tsk: :bigsmile:
Men nu börjar livsgnistan återvända så nu är det dags att fortsätta.
Jag ska göra pyramiden färdig så jag kan göra fästen för huven.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Kapade till två aluvinklar som jag efter en hel del måttande och provande fram och åter punktade på plats som övre huvfästen, blev ett hastigt slut på garagestunden så jag hann inte fota något.
I morgon blir det att svetsa klart och hitta på nån bra infästning, är sugen att göra någon lösning där man kan demontera huven utan verktyg typ "quick pin kit"
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Hade missat att vi var bortbjudna idag så det blev inget skruvande.
Däremot hann jag införskaffa lite smått och gott under dagen samt att jag beställde lite smågrejer hos Polarishandlaren och det kan eventuellt vara en motor på ingång......... vet mer imorgon.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Nytromotor med elsystem, mätarhus, oljetank, primär och sekundärvariator borde dyka upp till veckan.
Åker norrut fredag till måndag så det blir inget skruva i helgen men jag kommer att kika på något till bygget.... mer info senare..
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag har påbörjat min variant av" Quick pin kit" dvs en lösning för att kunna ta bort huven utan verktyg.

dom övre fästen kommer inte att sitta med Torxskruv utan en alupinne kommer sticka upp och låsas med fjäderpinnar. Fjäderpinnarna kommer att sitta fast i en tunn vajer som i sin tur är fäst någonstans så man inte fipplar bort dom.



Tankkåpans infästning mot huven kommer att sitta med en gammal hederlig tryckknapp istället för den lite besvärliga tvådelade plastniten.



 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
I helgen var jag upp i mina gamla hemtrakter dvs. Kiruna.
Måndag förmiddag besökte jag Yamahacenter och surrade lite med "Cleant" och därifrån fick jag med mig tunnelförstärkningarna som sitter längst fram i tunneln på Nytro. Stort tack !



En trevlig bonus var att farsgubben hade kvar två variatorremmar (en ny och en beg.) från när han hade Yamaha, så dom fick följa med söderut.




Sen har jag fått lite småprylar som jag beställt på Billaget, 10 st. Skruv som fäster damaskerna samt ett Dzus fäste och bricka.




Sen har jag även gjort ett "studiebesök" hos Asa suspension.
Ett stort tack till Jan-Erik som tog sig tid under helgen att visa mig dom toppfräscha lokalerna samt lät mig "hjälpa till" med att skruva isär och ihop två dämpare och hade tålamod med mina frågor och funderingar.

Det kommer ett inlägg med bilder från detta besök.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Hade vägarna förbi Mcx idag och där fick jag förutom en trevlig pratstund med mig ett par skarvar till kylarslangarna.


Sen har Jag två st bockade aluplåtar som väntar hos plåtslagaren. Ska hämta ut dom imorgon.

En annan trevlig sak är att jag har ett paket modell större som väntar på bussgods. Jag har
Däremot inte möjlighet att hämta ut det förräns på Måndag.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Som sagt så gjorde jag ett litet "studiebesök" på ASA suspension i helgen.
Dom har satsat på helt nya lokaler som är kliniskt rena.





I verkstan har du en renlighetszon där det gulmålade golvet börjar.



Lite råämnen till dämpare.


Monteringsbänk med "dämparkroppar" i olika längder.


En uppsättning heavy duty och en standard, man ser skillnaden i grovlek på kolvstången.


Jag fick plocka isär och montera ihop två st dämpare som håller på provas ut på en bilmodell och det som var förvånansvärt var den rena oljan trots att dom gått så långt, jag har haft isär konventionella dämpare som gått en säsong på skoter och oljan är grådassig efter endast 150 mil.
Förklaringen sägs vara det höga invändiga trycket som gör att skit och vatten har svårt att tränga in.

Uppbyggnaden av dämparen är otroligt enkel och klurig och bara en sån sak som "backventilen" vid gaspåfyllningen är genial och enkel.

Vi hade en diskussion tidigare här om avsaknaden av kompressionsdämpning och förklaringen är enligt ASA att om man har korrekt "fjäderkraft" då är kompressionsdämpningen inte nödvändig, kompressionsdämpningen är ett sätt att komplettera fjäderkraften.
En gasfjäder är dessutom progressiv oändligt då den inte kan komprimeras till noll och i tillägg till det är returdämpningen uppbyggd så att ju hårdare dämparen fjädrar ut ju mer dämpas den.
Jämför man med Fox luftdämpare så har ASA dämparen väldigt låg friktion iomed sin uppbyggnad och där ser man hur Fox använder Kashima belägging för att få ner friktionen.

Otroligt intressant och nu ser jag fram emot att få prova dom i verkligheten också.

Ett stort tack till Jan-Erik som tog sig tid (på en helg dessutom) att visa mig lokalerna och svara på mina frågor och funderingar.
 
Last edited:

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Fick mina bockade aluplåtar idag.


Samt mina svarvade alugrejer.
Och gummipackning samt bussning till tanken, en gummibussning fick beställas.