NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Kul att du börjar komma igång med turbon! Ang grenröret, ta en titt på impuls grenrör dom förskjutna åt sidan så hela snurran får plats.
Det är första gången jag bygger turbo så det är intressant.
Jag börjar ha rätt bra koll på var snurran ska hamna, jag måste ta hänsyn till tanken och "downpipen" som ska gå till ljuddämparen så det begränsar möjligheterna lite, en tunneldump hade varit enkel, men vem har sagt att det ska vara enkelt (sen vill jag gärna ha lite ljuddämpning också.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
borrade och slipade för oljereturen, monterade en kantlist runt hålet och satte även "robotslang" runt oljeslangen.



slipade till och helsvetsade delen med flänsen.



Punktade den på plats.



Provmontering innan helvsetsning.
Här ser man också slangen för oljereturen.





Det var tight att helsvetsa må jag säga, jag fick köra med riktigt långt utstick bra flöde på gasen och skärma av med alufolie för att få lite gas att hänga kvar. Jag lyckades att bränna lite på insidan också så jag tror det blir bra.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Började med 90 gradersböjen som skall reduceras ner från 2,5" till 2" slitsade upp den och drog ihop den med ett slangklammer och punktade ihop den men gasen tog slut.

Så jag hoppade över till att göra om bränslepickuperna för den nya tanken.



Provmonterade även bränslegivaren.
Jag fick in handen genom öppningen för bränslepumpen och kunde prova slaglängden på plats med gott resultat, så jag monterade den med den nya gummibussningen.

 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Fixat lite värmeskydd och en kortradieböj i alu på McXpress.



Bytte gasflaska så jag kunde svetsa färdigt min 90 graders reducering från 2,5" till 2".



Så här blir rördragningen till ljuddämparen, det kommer ett flexrör mellan, fick beställa det då jag inte fick tag på 100mm längd lokalt.





Sen plockade jag isär turbon och klockade den så jag fick oljematningen upptill, lite spännande att borra nya hål för styrstiften.
Sen portade jag wastegaten och snyggade till inloppet medans slipen var framme.
nästa spännande uppgift blir att svetsa dit kortradieböjen på turbon.
 

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
Härligt att du också får en snurra i maskinen:) men vad äre för Turbo? kommer du kör MCX bränsle eller? står säkert i tråden men inte sett de:/
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Det är en kinakopia på TD04HL-15T och jag kommer att köra MCX boxen, känns vettigt då dom håller till bara nån kilometer bort.

Härligt att du också får en snurra i maskinen:) men vad äre för Turbo? kommer du kör MCX bränsle eller? står säkert i tråden men inte sett de:/
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Gjorde ett ryck med tryckröret in mot spjällhusen, jag har kopierat "Push" dels för enkelheten och för att få plats under styrstången.



 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Fick flänsarna på grenröret planade idag sen passade jag på att blästra det.



Sen drog jag på lite värmebeständig färg och härdade den med varmluftspistolen (få se hur bra den håller).
Nu är grenröret klart att monteras på "riktigt"



Sen hämtade jag plåtarna och svängde förbi en plåtis som hjälpte mig grovklippa dom.
Vi gjorde lite provbockning på en liten spillbit och fick till det riktigt bra med 2st. 45 graders böjar nära varandra, skönt då slipper jag mixtra en egen lösning för att bocka dom.

 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Fan vad trött jag blir på dig, Danne... Du är ju som en Duracellkanin! Grymma lathetskomplex smyger sig på här, pga din dubbeldamphastighet...
;)

Svinbra jobbat!!
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Svetsade dit ett rör för 16mm slangen och ett 25mm rör för BOV:en samt ändlocket, kvar att hitta på nån lösning för att säkra tryckröret mot spjällhusen.



Sen plockade jag lös "mittre pyramiden" och helsvetsade den samt kapade ner vänstersidan en bit upp samt högra sidans fäste och försänkte skruvhålen.

 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Förlåt... :)
Min Deadline som jag hade blir inte av så jag skulle kunna dra ner lite på tempot men nu är det bara köra på när ångan är uppe.
Och Tack !

Fan vad trött jag blir på dig, Danne... Du är ju som en Duracellkanin! Grymma lathetskomplex smyger sig på här, pga din dubbeldamphastighet...
;)

Svinbra jobbat!!
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag är imponerad på riktigt... Och det är en jäkla tur att du bygger nu, då varken Chris, Asker eller nån annan gör nåt för att rädda sommarens läsning... ;) (Ja, inte jag heller för den delen...)
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Storstädade garaget idag då det började se ut som ett bombnedslag, efter det kortade jag av pinnbultarna och monterade dom på turbon.
Framtill blev dom ganska korta men det blir ett par varv med ingrepp av mutterns låsning iaf.



Började sen att modda original värmeskyddsplåt, den sitter egentligen popnitad i framkant men jag måste montera grenröret före plåten så jag kommer inte åt att popnita den då.
Så det blev en liten special som hakas i framtill och popnitas i bakkant och på sidorna istället.
Jag ska snygga till den lite och sen montera tillbaks skyddsmaterialet.

 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Rengjorde och limmade dit skyddsmaterialet och drog lite alu.tejp runt kanterna.



Sen snyggade jag till utblåssidan på turbon lite, en hel del ojämna ytor och kanter från gjutningen.

 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
En 45 graders böj och avgasbandage trillade in idag, fixade även två försänkta skruvar och 1 meter 5,5mm vakumslang.

 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Hade ett ärende till skellefteå idag så jag passade på att svänga in på Biltema och återställa några grejer samt bunkra upp med diverse slangklammer.
imorgon hoppas jag på lite kvalitetstid i garaget, känner hur det kliar i fingrarna att få färdigställa tryckröret och rördragningen till ljuddämparen.