NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Hittade lite inspiration i bakfickan så jag körde ett litet garagepass idag där jag fixade till infästningen till dom övre infästningarna till styrstången, hittade lite alu. som jag tror funkar till den nedre infästningen så jag kör nog vidare med den imorrn.
 
Last edited:

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Fick tag i en annan så det är lugnt. =)
Ok.

Det har blivit lite svårare att hitta garagetid med en liten nyföding här hemma.
Men jag har micklat på med nedre styrinfästningen och tror jag har hittat lösningen på det nu, så nu ska den bara monteras fast och sen ska pitman-armen och styrstången svetsas färdigt med styrstopp och lackas.
Det tar lite tid då det är rätt bökigt att provmontera och ta lös fram och åter.

Sen blir det att montera tank med pump och börja fixa till tankplast och mätarfästen.
tyvärr inga bilder tagna än men det kommer när det börjar se ut för nåt.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Nerplockad för montering av nedre fäste och svetsning av styrstång och pitman-arm, ser ut som kaos !



För det nedre fästet bockade jag en tjockare alu-plåt.



Här skymtar man det nedre fästet förstärkt med en aluvinkel.



Pitmanarmen svetsas jag har ett rör på insidan som jag borrade hål och pluggsvetsade för ökad styrka.



Styrstång och pitmanarm sprayade med grundfärg, jag har sparat det gamla fästet på pitmanarmen ifall min nya styrning blir fiasko då kan jag gå tillbaks till den gamla styrstången ganska enkelt.



Jag har blåst på den svarta färgen också så den är på torkning nu, kom på nu i efterhand att jag inte gjort någon styrstopp så den måste svetsas dit... nåväl får bättra på färgen då.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Skönt att ha gjort bort det "värsta" med styrmodden, jag har lite flex i nedre fästet men klurar på ett stag som förstärkning.
Jag kommer att flytta mätarhus och troligast tändningslåset till huven, tidigare kunde jag plocka lös huven väldigt enkelt då ingen el gick dit men jag kan leva med att dra ur två kontaker det är ju inte så ofta man tar bort huven ändå.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Någon som har koll på vad det är för håldiameter i denna typ av styre ?
Jag funderar på göra styret smalare och montera hooks från Polaris Pro taper styre.
Jag kan ju ta bort ett handtag och kolla men någon kanske har ett liggandes eller vet.

 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.094
897
113
Stora Blåsjön
Någon som har koll på vad det är för håldiameter i denna typ av styre ?
Jag funderar på göra styret smalare och montera hooks från Polaris Pro taper styre.
Jag kan ju ta bort ett handtag och kolla men någon kanske har ett liggandes eller vet.

Från vad är styret ifrån?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.094
897
113
Stora Blåsjön
Är det i aluminium så bör det passa, är bara arctic som jag vet som kör med klenare gods i sina alustyren.
Annars så om det inte skiljer allt för mycket i innerdiameter så går hocksen använda då det är en kilkonstruktion som låser fast dom i styret.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Nu börjar det vara dags att få ihop maskinen även om det är totalt kass före här vid kusten...

Började med att montera tändningslås och mätare på huven.







Monterade mätaren lite förflyttad åt höger för att få lite mer svängrum runt nyckeln, inte estetiskt fint men jag tänker mig lite mer plats att vrida på nyckeln med handskar på.
Nu kommer inte mätarna sticka upp ovan huven så nu skulle det passa med en låg ruta, någon som har en billig liggandes ?
 
Last edited:

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Värmesisolerade Boondockertanken med en självhäftande glasfibermatta med aluminiumbeläggning.



Monterade en aluplåt som håller ut isoleringsmattan från slangarna där dom kommer ut ur pumparmaturen.


Mattan på plats.


Jag kommer att köra med ett motstånd som lurar bränslemätaren till att börja med, om det visar sig att BRP bränslepumpen fungerar tillfredställande kommer jag att modda bränslegivaren så den har rätt resistans för Nytrons mätare.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Tanken på plats och slangar samt el till pumpen inkopplat.



Monterat en pulsdämpare på slangen till tryckmätaren för att minska fladdret på nålen.



Tog bort handtage och värmarna för att smalna av styret lite. Hålet i styret var tom. Lite mindre är på Pro taper styret så jag får borra upp det lite sen för att få dit hooksen.



Har även monterat dit primärfjädern med hårdare starttryck , plockat bort motorrumsfläkten som inte behövs och fixat lite med eldragningen.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Mixtrade ihop en kontakt med ett motstånd som får lura tankmätaren att det är full tank så jag slipper få felmeddelande.
600 st motstånd med 20 av varje värde kostade typ 20 spänn med frakt från Kina typ samma som om jag beställt ett motstånd här hemma.



Motståndet på plats med krympslang över.





Inkopplad.


Kapade styret, borrade upp hålen, monterade tillbaks värmare och handtag och sen hooksen.