Nyrenoverade dämpare "sjunker ihop" WHY

FrasseFrans

Medlem
5 jan 2014
6
0
1
Hej!

Har ett problem som igentligen inte är ett problem men som jag undrar om de går få bort.

Har en lynx RS -12, med nyrenoverade dämpare, när den köptes ifjol var den schimsad "snowcross hard" och är riktigt hårda och sköna under hela säsongen, men i slutet av förra säsongen började de bli bara lite "slappare" och om man sträckte ut dämparna i boggien helt och sedan ställde ned på backen så sjunker den ihop 5-7 cm, att den inte orkar hålla uppe boggin helt.

Har fått renoverat dämparna av en väldigt erfaren, ny gas + olja, det var heller inget fel på dom, men nu när jag satt på dem så sjunker de fortfarande ihop ett antal centimeter. Har bara kört en gång och dämparna funkar bra och är hårda, men som sagt om man lyfter upp i lyftbågen bak och släpper ned igen sjunker boggien ihop.

Undrar varför eller om de nått jag gjort ? Kan de fixas?Inget annat som är ändrat.
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Det är fjäderns jobb att hålla upp fordonet, inte stötdämparens. Stötdämparen begränsar fjäderns möjlighet att sprätta isär och tryckas ihop för fort. Kanske dags att byta fjädrarna om dom blivigt trötta?!
 

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
Spänn fjädern bak. Ingen dämpare fjädrar tillbaka av sig själv. Kan dock ej svara på om det är normalt att fjädern mattas ut så pass att man tror nåt e kasst.
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Ett "sag" i boggien är normalt så länge den inte sjunker ihop allt för mycket, och 5cm lät inte farligt.