nytro eller vadå?

alex111

Medlem
31 jan 2013
38
0
1
hallå där alla yamaha snubbar!
jag tänkte börja med att fråga om nytron,

jag har kört polaris iq mm, men endast 600 korta maskiner men nu då familjen utökat så tänkte jag att en skoter som man kan lita på är ju inte dumt så man inte blir stående nånstans.
jag har aldrig kört en nytro men hört att dom är pålitliga sen väldigt blandade komentarer om dem.

om vi jämför en iq600 med en nytro i lössnö hur står den sej? jag gillar led och riktigt hårda körningar med nått hopp här och där fixar nytron de eller känns det som att man åker på en pansarvagn?
hur är dämparpaketet på en nytro sej från 08?

och är det någon som vet när de bli dags att byta kamkedja eller andra vitiga motordelar?
tacksam för svar.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
ventiljustering efter 3000mil är det första stora jobbet vad jag har för mig.
 

alex111

Medlem
31 jan 2013
38
0
1
okej skruva kan jag så de känns värt då man kan göra alla sådana dyra service själv.
finns det någon rekommendation på när kamkedja skall bytas?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Precis som ovan säger motorn tror jag håller för några omgångar med nya chassin :)
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag tror inte det finns någon Nytro på denna planet som gått så långt att kamkedjan behöver bytas, jag tror att chassit imploderat långt innan :)
Det är nog rätt få som gått så långt som fram till ventiljusteringen.
 

alex111

Medlem
31 jan 2013
38
0
1
låter ju kalas bra. :) men hur står sej chassit om man Smiskar på rätt bra efter led och kanske vill plocka ett hopp eller 2, även ut i lössnö då vissa säger att den "dyker" för att den är så fram tung? erfarenhet om detta?
 

Backman

Välkänd medlem
29 feb 2008
380
0
16
Haparanda
njea bra skoter annars förutom att man bytt en del på 400 mil för mig:/ ny matta pga boggie igenom. sprillans motor efter ventilhaveri. ny framvagn pga klena orginal. ny skida. nya variatorer . Nya bussnigar i framvagn.

ja annars är den en bra skoter.. :D
 

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
låter ju kalas bra. :) men hur står sej chassit om man Smiskar på rätt bra efter led och kanske vill plocka ett hopp eller 2, även ut i lössnö då vissa säger att den "dyker" för att den är så fram tung? erfarenhet om detta?
ja visst är den tung och så, men du får ju titta då på att allt är så över dimitionerat så de håller för så jävla mycket stryk! nytrons chassi kör du knappast söder i första taget.. däremot är ju framvagnarna på 08 ett skämt! de är mycket vekt byggda om de inte har förstärkt de då förstås. köp en 09 lr nyare tycker jag iaf.

sen så tror ja personligen att du kommer bli besviken eftersom du åkt iq 600 innan och den är ju mycket roligare och mycket lättare både vikt mässigt och kör mässigt. Så du får inte ha så stora förhoppningar på att de är en leddräpare du köpt. Sen kan ja säga så att iqn går 3 gånger bättre i framför allt lössnö än va den korta nytron gör tyvärr. Men sen ska jag säga att om du lär dig köra nytron riktigt och då menar ja riktigt så kommer du ha förjävla kul med den, för man måste lära sig att köra dom.
 

Niklas M

Välkänd medlem
22 aug 2013
382
0
16
Umeå/Vilhelmina
Nog tål han ledsmisk, kusin brukar köra på hårt och han har ej haft nå problem än :) tycker inte den känns allt för besvärlig när jag provkört den :)
 

alex111

Medlem
31 jan 2013
38
0
1
okej låter bra vars i framvagn är 08 vek ? någon som har förstärkt detta själv?
tanken är ju att ha med sej tjejen och pojken så de bli relativt lungt körning men sen finns de ju tillfällen man ha turen att köra själv:)
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
okej låter bra vars i framvagn är 08 vek ? någon som har förstärkt detta själv?
tanken är ju att ha med sej tjejen och pojken så de bli relativt lungt körning men sen finns de ju tillfällen man ha turen att köra själv:)
Jag har förstörkt min subfram och den har klarat 2 st träd efter det utan att bli sned. Självklart stack A-.armarn på den sidan man på vilken skoter hade inte de hänt om man körde 30-40 in i ett träd.
Så här förstärkte jag min.
 

alex111

Medlem
31 jan 2013
38
0
1
okej de låter ju bra tanken är ju att flickvän och sonen ska med så de bli ju inte så hård körning just då men de finns ju tillfällen då man ha turen att åka en sväng själv:)