Nytro framvagnsprojekt

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
Tjenare nu har jag och en kompis börjat med ett framvagnsprojekt till min nytro mtx -11.

tanken var att den skulle bli smalare och spindlarna framflyttade lite grand typ som zbroz

jag kom över ett par mtx a-armar från en -08 som är lite smalare org så då tänkte jag att det vore perfekt att börja med dom.

alla vinklar kommer att bestämmas med ÖGONMÅTT
 

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18


då har vi börjat kapa och svetsa lite



det blir lite verkar bli ganska mycket högre än orginal
den kommer bli ca 6 cm smalare på varje sida och spindlarna ca 5-6 cm framflyttad



högra nedre a-armen



vänster nedre a-armen
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Två st på forumet som kör med exakt samma grundtanke då.
Den verkar ju funka bra för (vadhannuhette..) som kör med kompressor.

Har du tonat framlyset, eller är det en täckplast?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ja, det är ingen tvekan om att det blev mattsvart! :)
Lyser det bra igenom?
Jag kör med lamin-x med ljusaste toningen på Polarisen, men utanpå det har jag dessutom monterat dekal där mönstret på dekalarket till skotern har-för att säga det obegripligt.
Lyser igenom gör det, men inte mer än att man hittar hem...å andra sidan är jag inte mycket för nattåkning, så jag lider inte av det alltför mycket.

Ser fram mot rapport om framvagnen iaf! :)
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Trevligt! Kört runt 30 mil nu och mitt fungerar riktigt bra! Den verkar tåla pepparn min, både landat på nosen och kört ett par riktiga grundstötar och det håller än. Du får en helt ny maskin! Har nog inte postat bilder på styrstagen. Tog och kapade ett par gamla från en Venture och stoppa gängen i ett lite grövre rör, sen svetsa jag och bockade dessa. Försök att bocka så likt undre a-armen som möjligt. Ska läggs upp bilder sedan på detta!
 

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
jag tycker att det lyser hyfsat men antingen har man ju fullt med snö över lyset eller så pekar det upp mot himlen
 

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
Trevligt! Kört runt 30 mil nu och mitt fungerar riktigt bra! Den verkar tåla pepparn min, både landat på nosen och kört ett par riktiga grundstötar och det håller än. Du får en helt ny maskin! Har nog inte postat bilder på styrstagen. Tog och kapade ett par gamla från en Venture och stoppa gängen i ett lite grövre rör, sen svetsa jag och bockade dessa. Försök att bocka så likt undre a-armen som möjligt. Ska läggs upp bilder sedan på detta!
japp gör det, men jag tror jag kan köra med raka stag man ska väl kunna flytta fram spindeln 3'' utan att behöva bocka styrstagen eller har jag fel?
 

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
Så här står den nu:













Det var ju lite skillnad mot original nu är det bara provtur som fattas,
planen är ju att slipa till svetsarna och eventuellt förstärka lite sen då man orkar stötbågen, spindlarna och styrstagen kommer också bli svarta
 

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
har provkört idag och allt höll ihop även med trädkänningar, jävlar vilken skillnad det blev
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Vad blir den stora skillnaden då?
Sitter själv i planer att ev byta upp mig till en Nytro
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Ok ja fan de låter ju bra.
Finns de nån mall/ritning på denna mod??
Eller e de frihands kapning som gäller?
 

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
[video=youtube;FiDpJfm8DLs]http://www.youtube.com/watch?v=FiDpJfm8DLs[/video]
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
måste fråga här också!

hur tycker du framvagnen fungerar då?
Smidigare iom spårvidd kan jag förstå, men hur känns styrningen?
tyngre? lättarer? samma?

Utveckla gärna svaren