Börja med att kolla om motorn och kylvattnet verkligen blir onormalt varma, så det inte bara är frågan om att tempmätaren visar fel. Har man en digital stektermometer brukar det vara lätt gjort att kila fast dess givare någonstans vid termostathuset och se vad den visar.
Kolla om alla kylarslangar blir varma eller inte. Om vattnet som kommer tillbaks från kylarna är kallt fastän motorn går varm så kan man misstänka att flödet inte räcker till, t ex för att termostaten inte öppnar fullt eller att något har hänt med vattenpumpen (det har hänt mer än en gång på moderna motorer av alla möjliga olika märken att pumphjul av plast spricker).
Ibland kan det bli en brun gegga som lägger sig längst ner i kylsystemet, om man har råkat blanda olika typer av glykol vars tillsatser inte är kompatibla. I så fall får man spola igenom systemet grundligt, helst köra några timmar med bara vatten i systemet och byta vatten några gånger, innan man fyller på ny glykol. Vid en sån där sköljning ska man inte vara nöjd förrän det vatten man tappar av är absolut klart och inte smakar eller luktar glykol.