Nytro, ingen ork i snön och spårkänslig.

dvane

Välkänd medlem
6 jan 2009
186
0
6
Falun
Min nytro gör typ 90 km/h med tummen i styret i 1.3m snö. Ska de vara så eller ska man göra nå med variatorerna? För sedan på leden går den ju som fan. Plus att den är spårkänslig senare på leden. Kan man släppa på skidtrycket?
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Min nytro gör typ 90 km/h med tummen i styret i 1.3m snö. Ska de vara så eller ska man göra nå med variatorerna? För sedan på leden går den ju som fan. Plus att den är spårkänslig senare på leden. Kan man släppa på skidtrycket?
Testa att vända gummiklotsarna som sitter mellan skidan och spindeln 180 grader, det hjälper en del mot spårkänsligheten.
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Har samma problem med min. På hårda leder så varvar den 9000, men i snön så orkar den inte mer än 8000 - 8300 rpm. Har kikat på variator-kit men verkar inte finnas något som funkar än så är inne på att dreva om den. Meningslöst att ha den drevad för att gå i 170 km/h när man bara kommer upp i max 130 på led. På min sitter det en stenhård 44 matta
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
-när det gäller styrningen så kör jag med Yamahas mountain skidor och har lutat in spindlarna ett par mm (verkstaden svarva övre kul-leder). Inte alls lika nervös som en orginal -08
 

dvane

Välkänd medlem
6 jan 2009
186
0
6
Falun
annat tips är att släppa på skidtrycket så att den nästan går raktfram på isigt underlag och ställa lite mera toe out,funkade på min iallafall :)
nästan rakt fram på isigt?:D är de konstgit att den går rakt fram då ?:D
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Har samma problem med min. På hårda leder så varvar den 9000, men i snön så orkar den inte mer än 8000 - 8300 rpm. Har kikat på variator-kit men verkar inte finnas något som funkar än så är inne på att dreva om den. Meningslöst att ha den drevad för att gå i 170 km/h när man bara kommer upp i max 130 på led. På min sitter det en stenhård 44 matta
Hum hum!! Får man köra så fort? Har för mig att hastighetsbegränsningen ligger på 70 km/h
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Självklart så får man köra så fort, men inte på led. Vi brukar ha organiserade tävlingar där man får gasa ur maskinen. Det kanske du skulle prova på, livet börjar ju vid 70 km/h