Nytro MTX -09 Boggie problem!

Koggen

Välkänd medlem
29 jul 2007
186
9
18
Oviken
Tjena!
När jag kör min nytro efter led funkar den kanon!
Även när de greppa som tusan skickar skotern på bra.
MEN! När ja kommer ut i djupsnön går skotern tungt å de "durrar" i mattan.
Mattan är noga sträckt och slides å boggieskenarnas frontplastklossar e bytt.
Mattan är även vänd men de ska väl inte spela nån roll?
Drivhjulen har väl slitits lite men de ska väl inte gör alltför mycke?
Jävligt tacksam för hjälp!

mvh
Christopher
 

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Mattan ska ju hellst sitta så den roterar i pilens riktning, men du kan ju även kolla variatorer och drivlager, har du no-slip eller orginal drivhjul
 

Koggen

Välkänd medlem
29 jul 2007
186
9
18
Oviken
både orginal å non slip eftersom de sitter de standard på mt-x.
Variatorer å drivlager e fräscht..
Tack för svaret iaf!
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Kolla hur slapp balatarem du har, är den för slapp kan det låta så där när boggiskenorna försöker ta sig genom mattan. Kolla så inte dina plastklossar i framkant på skenorna är skadade.
 

Koggen

Välkänd medlem
29 jul 2007
186
9
18
Oviken
Dom är så pass hårt spänd att dämparn inte ens kan slå fullt ut..
Ändå känns de som att vinkeln på boggieskenorna fram e för "klen"
Precis som att de e nå fel med hela geometrin på boggien..
Plastklossar (iaf ena) small av förra veckan så nya sitter på men fortfarande detta jävla vibrerande..
Ska kasta upp nån bild!
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Törs nästan slå vad om att det är främre ändarna på boggieskenorna som rappar i mattan och försöker ta sig igenom. Illa isåfall!

//Rob
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Jag har exakt samma problem på min viper och jag sliter mitt hår för jag kan inte komma på vad det är. Det ser ut för dig som det gör för mig, jag tycker inte att det skall kunna vara framändarna på skenorna som vill "äta" sig genom mattan, det är ju trots allt rätt tungt att "bryta" in mattan där.
 

Koggen

Välkänd medlem
29 jul 2007
186
9
18
Oviken
ja, ingen jävla aning va som händer när de blir som de blir..
Undra om man kan borra nya hål för främre dämparsvingen lite längre upp på tunneln
och på så vis få en bättre vinkel på boggien gentemot attackvinkeln på mattan?
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Jag har exakt samma problem på min viper och jag sliter mitt hår för jag kan inte komma på vad det är. Det ser ut för dig som det gör för mig, jag tycker inte att det skall kunna vara framändarna på skenorna som vill "äta" sig genom mattan, det är ju trots allt rätt tungt att "bryta" in mattan där.
Det är faktiskt ganska lätt att bryta in mattan där när man kör med gaspådrag (=driv) för då blir mattan lite slack mellan drivhjulen och marken just, samtidigt som den spänns efter markkontakten och upp mot drivhjulen.

Dessutom pressar då lössnön mattan in mot centrum på boggien när man åker lössnö och kan då spetsas på mot skenorna med katastrof som konsekvens.

Mvh Robert