Nytro MTX 2011 vad tror ni om den?

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Fick du dit 41 cm bred matta? blir det inte lite väl tight??
Ja de blev/är tight. Men den sitter där nu iaf.. =)

Fick moifiera droppbracketserna, vända på ett antal nitar framme i bandtunneln samt byta ut några bultar mot vagnsbult.
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Jag körde en sväng med orginalmattan i våras. Köpte skotern rätt sent. Har inte mkt till övers för den.
Har nu lagt på en extreme 411x41 med 64mm kammar. Fasen vilken skillnad!!
Skulle vara kul att höra en utvärdering från dig. Mtx och 180kit. Jag funderar på att byta skoter till nästa vinter och då är mtx:en med 180kit en av "kandidaterna" =)


Mvh vaen!
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Funkar det verkligen att köra originalmatta med MCX? Jag får snart mitt 270hk och även om min matta ser som ny ut så känns det som att den har ett jävligt dåligt grepp redan när skotern är original. :D
Original mattan med de extra hästarna man fick med mcx är inte ett lyckat koncept.
Det spinner på / i ALLA underlag.
Kör 80km/h på led och dra på så skickar du ut bakändan i sidleds och världens mattspinn, är väl inte så himla kul.
I djupsnö funkar det väl men att vända mattan är ett bra tips. Dock hästlängder ifrån en Challenger Extreme vilket jag fått nöjet att prova med Magnus Nytro NTC SE. Helt galet fäste!!!
 

jipetmac

Medlem
16 jan 2010
26
0
1
Original mattan med de extra hästarna man fick med mcx är inte ett lyckat koncept.
Det spinner på / i ALLA underlag.
Kör 80km/h på led och dra på så skickar du ut bakändan i sidleds och världens mattspinn, är väl inte så himla kul.
I djupsnö funkar det väl men att vända mattan är ett bra tips. Dock hästlängder ifrån en Challenger Extreme vilket jag fått nöjet att prova med Magnus Nytro NTC SE. Helt galet fäste!!!


Kutt ned kammene til 50 mm så fungerer beltet fint. Da blir det mye stivere. Lader med 1.25 bar (300 hk) på min og det fungerer helt supert..
 

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle
Kutt ned kammene til 50 mm så fungerer beltet fint. Da blir det mye stivere. Lader med 1.25 bar (300 hk) på min og det fungerer helt supert..
Många verkar skriva att man ska ta ned dom översta millimetrarna på mattan, så det lär bli att prova det. Jag undrar om man fixar det med en vanlig mattkniv?
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Vände min matta i fredags och skar ner med en vanlig ny mora kniv precis under de "tandade" mönstret på kammarna.
Vilket enorm skillnad det blev, från knappt få res till rulle åkning hur långt jag vill i princip!!

Gick förövrigt oerhört bra med en vass mora kniv, tog inte lång stund så var alla kammarna ner skurna.
Rekommenderas starkt.
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
kapade kammarna på min i helgen..daam vilket fäste!! Helt otroligt vilken skillnad de blev...skulle ha gjort de direkt!! Mora kniv och en halvtimma senare, wipps en ny skoter!
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Hur dålig blir den att bromsa med för er som kapat kammarna och snott mattan?
Jag upplevde ingen herrejösses skillnad i bromsförmåga..stannar fortfarande ruggit bra!
Har även provat i fjällen ganska nyligt och ner för berg så får man ner farten väldigt bra, kanske för att man tagit bort de mjukaste delen på kammen.
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
david: nja de får bli senare, funderar på å greja lite med boggien i sommar..chrome molly, alu-hjul m.m mohaha:)
norris: tänkte då inte ens på om de blev nån skillnad, var nog för exalterad över fästet som blev;) hahhaa