Nytro MTX 2011 vad tror ni om den?

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Hur går nya nytro xtx med 44as kammar i snön? eller ni som har en äldre och bytt matta. går dom i snön eller fastnar man bara?
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Nu lyfter jag upp denna tråd igen.
Min bloggmaskin är nerdrevad 2kugg och känns otroligt skön på alla varvtal, en fundering till er andra som åker Nytro MTX.
Hur mycket drar era maskiner drevade eller inte.

Skriv drevning samt soppaförbrukning led och "tuktkörning" tack.
Sitter och skriver min nästa blogguppdatering där jag tänkte skriva lite om förbrukning och lite andra SMÅ nackdelar som jag upplever.
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Hur går nya nytro xtx med 44as kammar i snön? eller ni som har en äldre och bytt matta. går dom i snön eller fastnar man bara?
Jag tror inte kammarna är det viktiga, Frugans Xtrim tar min i axet eftersom mina kammar lägger sig på hårt underlag.
Saras 600 har väl 38mm och min 59mm, så höjden på dina kammar är nog inte det viktiga.
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Klart att kammar spelar roll, har man en 32as matta så får den inte så mycket fäste, stor skillnad på 32 och 44. Funderar bara på hur xtx skulle gå med 51ens kammar nu.
Fast MTX är ju rejält mycket längre... Fast den är ju inte så omtalad nytro mattan...:(
 

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Nu lyfter jag upp denna tråd igen.
Min bloggmaskin är nerdrevad 2kugg och känns otroligt skön på alla varvtal, en fundering till er andra som åker Nytro MTX.
Hur mycket drar era maskiner drevade eller inte.

Skriv drevning samt soppaförbrukning led och "tuktkörning" tack.
Sitter och skriver min nästa blogguppdatering där jag tänkte skriva lite om förbrukning och lite andra SMÅ nackdelar som jag upplever.
Efter rätt så hård ledkörning i 9 mil så hade min -10 Mtx dragit 1,6l/mil och kompisens -11 Mtx hade dragit 2l/mil, Vi kör med 20/40 bägge två. Jag kör med en annan fjäder i primären och kompisen har en extreme matta ca 63-64mm kammar annars är dom orginal.
 

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle
Min är original och drar nästan alltså exakt 2,0 liter milen. Då är det mycket pumpgasande, kanske 20% red, resten djupsnö.
Hur upplever du den med neddrevningen gentemot original? Min känns lite orkeslös när man plöjer 1 meter djupt puder. Det tar lite tid för den att komma upp i max varvtal, och man känner att man saknar lite bett.
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Det är klart kammarna spelar roll men man skall inte stirra sig blind på millimetrarna 

Min har dragit en tank per 10mil ungefär, sista svängen körde vi älven från Bergeforsen till Liden och då drog den 2liter/mil. Älven var hård och fin med partier av löst = snäll körning i 4,5mil.

Jag hade ju fördelen att testa Yammas demo MTX -11 för ett år sedan och kände redan då att den var lite svag i branta backar där det var trångt.
Min nakenvikt på 100kg och testkörningen förra våren gjorde att jag valde nerdrevat vid levernas.
En teori till förbrukningen är att den är just nerdrevad men ni andra har ju inte det problemet, så jag skall försöka hinna in en sväng i eftermiddag på YammaCenter och fixa en tid för service och översyn av skotern.
Att dreva tillbaka till original känns dumt om era skotrar inte har påverkats av drevningen.
Jag är väldigt nöjd med skotern,
 

B.Eriksson

Välkänd medlem
25 jun 2010
126
0
6
Älvsbyn
Drevade ned min i fredags och hann med 17 mil med nya drevningen som nu är (20/40) Och vart otroligt nöjd, lättare att smyga med och lite mer ork och rapphet. Enligt mitt tyckte borde 20/40 drevningen vara orginal på denna mtx.

Mvh
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Körde för några helger sedan upp till Långträsk från Piteå, en sträcka på 7,6mil hade den min dragit 2,16l/mil.
Blev oerhört lugn körning pga den dåliga leden fram till 50% av sträckan när man senare möttes av en pistad led, så efter halva sträckan kunde man elda på ordentligt!

Kör med 20/40 drevning
original matta (maveric 57.5mm kammar)
McXpress 240hk turbo kitt.
-
Broders Vector MM -06 slukade i sig 1,6l/mil efter samma sträcka och tempo.
Mvh!
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Min är inne på YammaCenter i Sundsvall denna vecka.
120mil service
Isproblem bukskydd
Bensinförbrukningen

Min är som ni vet nerdrevad 2kugg och det skall den fortsätta att vara, jag kommer med en blogguppdatering så fort skotern är hämtad och lösningen klar. Sen får helgens körning till "Skoterträff Skälsjön" visa ifall det gjorde susen eller inte.
 

v-dm

Medlem
26 jan 2009
8
0
1
Vilhelmina
Hejsan, ny på forumet och skulle vilja vara med i diskutionerna....
Kör en MTX -11 som är drevad 19-40, och ombyggt andningsväg, till undertunnel avgasrör, xenon monterat, blev mycket bra.

Tycker den är fantastisk på de flesta vis. kanon pulkdragare, kul i snön, eller vatten som de e ibland :) ....
Men nog kan man få dom att äta, är jag och några kompisar ute och gasar, så inte är 4-5 liter milen nåt bekymmer...
Det tråkiga är att man kommer inte så långt.
Vid lite lungnare körning, kanske 2-3 liter milen...
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Bump!!! Varför drar mtx så förbönat mkt bränsle? Min har gått 120 mil och ligger å drar mellan 3.5 - 4.5 liter milen. Kör 18/40 drevning, har en polare som åker xtx turbo å den kör nästan dubbelt så långt på tanken. Hur mkt varvar era maskiner?? Min ligger på 8600-8900 är det för mkt??
 

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
du måste ju ha nått fel på den.. går den rent? min ligger då på runt 2 - 2,5 l/m ospårat i det föret som är nu. den är ner drevad två kugg
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Det är precis vad jag misstänker, den gick lite tungt vid 80 mila så ja bad ÅF lätta vikterna lite. Han tog bort totalt ca 13 gram å nu varvar den 8600-8900, innan max 8500 men drog lika mkt soppa. Nu när soppan är så billig å allt!!
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Den varvade väldigt mycket.
Men ligger du i dom varvtalen ofta? vars kör du osv? är det mycket puder och pumpgasning,klättring osv så drar ju en skoter mycket, men säger du att du kör men en kompis som kör xtx och den drar 1-2 liter mindre så är det något som inte stämmer på din.
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Den varvade väldigt mycket.
Men ligger du i dom varvtalen ofta? vars kör du osv? är det mycket puder och pumpgasning,klättring osv så drar ju en skoter mycket, men säger du att du kör men en kompis som kör xtx och den drar 1-2 liter mindre så är det något som inte stämmer på din.
Nja, ja vet inte riktigt om den varvar så himla mkt. Max effekt ligger ju vid 8700 lr ska då göra.. Vindelns kommun, Blaiken och Hemavan och de skumma är ju mer öster ut jag kör så drar den mer, tycker de borde vara tvärtom. Sen håller jag full gas från start till stopp, släpper vid tankningarna. Ne men skämt å sido så är det väldigt mkt full mutter för å hänga på turbosarna. Blir å beställa turbo snart!!!
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
hehe, klart att en skoter drar mycket om man ska leka bredvid dom stora skotrarna... dom behöver inte "jobba" lika mycket som en liten motor
 

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle
Körde för några helger sedan upp till Långträsk från Piteå, en sträcka på 7,6mil hade den min dragit 2,16l/mil.
Blev oerhört lugn körning pga den dåliga leden fram till 50% av sträckan när man senare möttes av en pistad led, så efter halva sträckan kunde man elda på ordentligt!

Kör med 20/40 drevning
original matta (maveric 57.5mm kammar)
McXpress 240hk turbo kitt.
-
Broders Vector MM -06 slukade i sig 1,6l/mil efter samma sträcka och tempo.
Mvh!
Funkar det verkligen att köra originalmatta med MCX? Jag får snart mitt 270hk och även om min matta ser som ny ut så känns det som att den har ett jävligt dåligt grepp redan när skotern är original. :D
 

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Funkar det verkligen att köra originalmatta med MCX? Jag får snart mitt 270hk och även om min matta ser som ny ut så känns det som att den har ett jävligt dåligt grepp redan när skotern är original. :D
Jag körde en sväng med orginalmattan i våras. Köpte skotern rätt sent. Har inte mkt till övers för den.
Har nu lagt på en extreme 411x41 med 64mm kammar. Fasen vilken skillnad!!