Nytro MTX Boggie funderingar/problem

Koggen

Välkänd medlem
29 jul 2007
186
9
18
Oviken
Tjena!

Köpte mig en Nytro för ett litet tag sen som gått 160mil
Körde den för någon dag sen köpet å den börja låta konstigt och gå tungt.
Tittade in i boggien å såg att balata remmarna hade gått rakt av.
Aja, tänkte inte mycke mer på de å körde lite fint å försiktigt hem.
Hursomhelst, innan denna tur tyckte jag skidtrycket va lite extremt och
boggien lite mjuk så ja bestämde mig för att spänna upp fjädern lite på
främre dämparen i boggien, drog åt den lite lagom å maskinen kändes
genast lite bättre, tills remmarna gick av då såklart. Började fixa med
remmarna och när jag var ut å provkörde nu kändes han stum i främre
delen av boggien. Ha ja på nåt sätt lyckas krökt dämparen eller? Eller lyckats förstört nå annat då remmarna small av? Har ingen
aning om varför han e som han e nu. Eller varför ens balata remmarna gick
av från första början? Ja släppte även ner boggien så skotern blev lite
högre bak (vid övre boggiehjulet). Remmarna är ganska löst ställd nu, precis så dämparen inte
hinner slå fullt ut.

Så de jag undrar är om ja lyckats förstört nånting eller om alltihopa
helt enkelt kan skyllas på dålig boggiekunskap?'

Tack på förhand!
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Lyft upp skotern och lägg en klabb under främre delen av boggin. Tryck sedan ihop den och se så allt rör sig och att dämparen rör sig som den ska. Det ska inte vara någon fara, inget brukar gå sönder. Det är hände mig med i våras bland annat, det som hände då var att jag åkte på rullen i hög fart och träffade på en sten under mattan. Allt höll men remmarna small av. Men lägg dig och kolla så inget ser krokigt ut, det är iaf steg ett! :)
 

Koggen

Välkänd medlem
29 jul 2007
186
9
18
Oviken
Tackar! Kollade de hela å de verkar funka som de ska!
Men maskinen blir nu något stötig i främre delen på led när den
tar upp ett gupp, känns nästan som den slår igenom.
Man vill ju inte att skidorna ska sticka upp i luften när man ligger å
puttrar i 40 blås bara för att man finner på en knul som nån lillunge gasat upp.
Men de e väl som me allt annat skruva tills man bli less så kanske de funka till slut!
(Borde ju du veta en hel del om ;))
 

Koggen

Välkänd medlem
29 jul 2007
186
9
18
Oviken
Men nu går de tamefan inge bra alls!
Nu när ja fixat remmarna så smäller stagen som omger bakre
boggiedämparen av på mitten! Vafan e de me min boggie?
De ska ju inte ens ligga tryck eller nåt på dom.
Har beställt nya men innan man slänger dit dom vore de ju kul
om man hade en aning om varför dom gamla gick sönder..
Bilder:



 
Last edited:

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Har för mig att dom ska vara raka. Ganska säker på det. Det kan inte vara så att det kommit is och krökt dom för dig? Men så här spontant så känns det nästan som att du borde ta ur boggin och kolla übernoga så inget är krökt... Kan ju blivit något krökt innan du köpte den.
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
De ska vara raka men mycket märkligt att de gått av tycker jag:hmmmm2: så som skotertoken säger kolla upp boggien noga.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Skitsnack, nog kan du ha kvar den i nedre hålet. Har inte med det där felet att göra. Alla som jag känner som åker med original boggie har sina på nedre hålet, och det fungerar kalas. Har du hittat något krokigt än??
 

Koggen

Välkänd medlem
29 jul 2007
186
9
18
Oviken
Okej, nu kommer en liten update!
Fixade ny stag idag och ja, dom ska va raka!
Provkörde lite å allt kändes riktigt bra tills... stagen böjde sej igen...
kul.. kollade medans en kompis lyfte skotern i bakdelen och upptäcker att
stötdämparinfästningen på nedre delen av bakre boggiedämparen är anledningen..
den lyckas på nåt sätt när boggien fjädrar fullt ut hamna i nåt slags döläge..
den blir stum! vafan e fel?
 

Prickskytt

Välkänd medlem
28 nov 2007
173
3
18
Vallentuna/Docksta
Har upplevt samma problem när jag plockade ur boggien första gången, det nedre fästet på bakre dämparen kan vrida ner sig och hamna ned åt..jag såg inte det och hade ett hell att få tillbaka boggien,krävdes spännband och en hyfsad portion våld för att få den att passa i bulthålen. När jag till slut fick den på plats så var skotern stum, då såg jag att knäleden fram på bakre dämparen hade slagit runt, kunde med hjälp av en 2"x4" bryta upp den, bände mot boggieskenan och när den hoppade upp funkade den som vanligt, inget blev krokigt.hoppas att du färstår det är lite svårt att beskriva....men det är mycket enklare sen när man vet om det att montera boggien, när denna knäled är ovanför infästningen.
 

Koggen

Välkänd medlem
29 jul 2007
186
9
18
Oviken
Ja innan du monterar något nytt i boggin, plocka ur den och gå genom absolut allting.
Ha ju som gjort de, smörjde upp å kollade igenom allt.


Jag ska åka och ta en titt på en originalboggie under dagen, så ska jag ge dig några tipps i kväll.
Låter kanon de!


Har upplevt samma problem när jag plockade ur boggien första gången, det nedre fästet på bakre dämparen kan vrida ner sig och hamna ned åt..jag såg inte det och hade ett hell att få tillbaka boggien,krävdes spännband och en hyfsad portion våld för att få den att passa i bulthålen. När jag till slut fick den på plats så var skotern stum, då såg jag att knäleden fram på bakre dämparen hade slagit runt, kunde med hjälp av en 2"x4" bryta upp den, bände mot boggieskenan och när den hoppade upp funkade den som vanligt, inget blev krokigt.hoppas att du färstår det är lite svårt att beskriva....men det är mycket enklare sen när man vet om det att montera boggien, när denna knäled är ovanför infästningen.
Närå, förfan, fatta exakt!
Men de hade jag pejl på vid monteringen men problemet
uppstår när jag kör.. de e precis som om dom nya stagen
är för korta så dom utsätter knäleden för döläget mellan
(som de problemet du hade vid montering) att åka ner och
mellan där den ska vara.. stämmer som ingenting..