Nytro Mtx slirar på remmen

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Hej
Jag har ett litet problem min nytro -08:a som har gått 712mil.
Den vill slira lite på remmen ibland när man gasar på ute i lössnön, Jag har även provat med en ny rem och den uppträder på samma sätt.

Jag provade att spänna fjädern på sekundären idag från läge 6 till läge 9 på utsidan, det finns inga lägen därimellan som jag fattar:confused: då slirar den inte längre men det varvar lite väl mkt :( är det bara att skaffa en ny fjäder som gäller?

Här är en bild på sekundären om det kan vara till ngn nytta
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Inte så att den får snö/fukt på remmen?

Läst lite på SR att vissa har haft lite av samma problem.
Tyngre vikter bör ge mer remtryck..
Hej:)
Nej jag tror inte det är de som är felet, det händer oxå ibland när man kör så att inte snön yr så mkt. Efter att jag hade spännt fjädern så tog jag en repa utan några kåpor på maskinen ut i lössnön och då kom det garanterat snö på remmen men då slirade den inte alls men som sagt den varvar väldigt mkt när man gasar på :hmmmm:

Ja tyngre vikter är kanske lösningen men den fungerade ju toppen för bara 50 mil sedan men jag tycker att det kommer mer o mer nu.
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Ursäkta en dum fråga men hur spänner man fjädern:confused: och vad får det för effekt?
Jag ska börja fixa lite med variatorerna. Jag tycker det är alldeles för brutal i inslaget, funkar bra när man åker led men
när man ska ut i "fluffet" vill man ju ha ett mjukt tillslag och att det går att krypköra något som nu är mer eller minde omöjligt
utan körningen blir väldigt ryckig + att remmen knappast mår bra av det heller. Tar tacksamt emot tips på vad jag ska göra,har läst en del på totalyamaha men det måste finnas nytropiloter här hemma som gjort lite justeringar.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Ursäkta en dum fråga men hur spänner man fjädern:confused: och vad får det för effekt?
Om jag fattat det rätt av Lasse på Orrkvistsmotor så blir Effekten på en hårdare spänd fjäder på sekundären att den växlar lite senare vilket gör att den får lite mer ork. Motorn får varva mer för att få samma snurr på mattan.
Hur man gör: jag skruvade bort sekundären (den stora bulten i mitten) lossade på de tre skruvarna (syns på bilden) och flyttade sen på fjädern ett hack (är på hål 6 på bilden flyttade den till hålet nedanför som va hål 9)

Det som var tanken först med att spänna remmen var att den har tappat orken lite och med ne mer spänd fjäder så växlar den lite senare och lite mer ork som följd men nu på sistonde så har den ju då oxå som sagt börjat slira lite på remmen
 

snoppy

Aktiv medlem
17 feb 2007
68
0
6
Umeå
Det finns flera lägen mellan 60 & 90.
Det finns hål för fjädern på skivan också, inte bara på helixen.
Undrar ifall det inte står i instruktionsboken?
Hur som helst, så kan du ställa hårdheten i 10 graders intervall
från 10 till 120 grader.

// Snoppy
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Det finns flera lägen mellan 60 & 90.
Det finns hål för fjädern på skivan också, inte bara på helixen.
Undrar ifall det inte står i instruktionsboken?
Hur som helst, så kan du ställa hårdheten i 10 graders intervall
från 10 till 120 grader.

// Snoppy
Ok tack.
Jag kollade på skivan men det var ingen gradering på de hålen vad jag kunde se och de satt så att det blev samma spänning oavsett vilket av det 3 hålen man valde tyckte jag. Får kolla det mer i morgon.
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Om jag fattat det rätt av Lasse på Orrkvistsmotor så blir Effekten på en hårdare spänd fjäder på sekundären att den växlar lite senare vilket gör att den får lite mer ork. Motorn får varva mer för att få samma snurr på mattan.
Hur man gör: jag skruvade bort sekundären (den stora bulten i mitten) lossade på de tre skruvarna (syns på bilden) och flyttade sen på fjädern ett hack (är på hål 6 på bilden flyttade den till hålet nedanför som va hål 9)

Det som var tanken först med att spänna remmen var att den har tappat orken lite och med ne mer spänd fjäder så växlar den lite senare och lite mer ork som följd men nu på sistonde så har den ju då oxå som sagt börjat slira lite på remmen
Okej nu såg jag på bilden hur man gör, en fundering höjer du inslagsvarvet när du spänner upp fjädern? Isf kan det ju vara det som gör att remmen slirar.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
finns inte någon gradering på sek men dom sitter inte lika.
Tackar ja jag kollade lite mer nogrant idag och så att det var lite skillnad så nu har jag ställt den på 80 grader (tror jag) mot tidigare 70grader och den verkar fungera fint men jag ska prova lite mer i kväll när jag kommer hem igen.

Honung: Ja tillslagsvarvet blir högre när man spänner fjädern men den har inte slirat nu när jag spännt fjädern bara innan när den var som orginal inställningen.
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Tackar ja jag kollade lite mer nogrant idag och så att det var lite skillnad så nu har jag ställt den på 80 grader (tror jag) mot tidigare 70grader och den verkar fungera fint men jag ska prova lite mer i kväll när jag kommer hem igen.

Honung: Ja tillslagsvarvet blir högre när man spänner fjädern men den har inte slirat nu när jag spännt fjädern bara innan när den var som orginal inställningen.
Där ser man då ska jag prova att släppa min ett hack för o se om jag får ett mjukare tillslag.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Tillslagsvarvet regleras helt och hållet av primärvariatorn. Inte sekundären.
:D Bra med ngn som vet vad han pratar om!
och det är ju helt logiskt oxå när man tänker på hur fungerar med variatorn oxå.
Sekundären växlar ju senare när man spänner fjädern (tror jag) :eek: och inget annat eller.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Antar att du gjort.

Men är glidklackar, rullar osv i bra skick?
Tänkte 700+ mil på 2år(?!) är rätt mycket :rolleyes:
Glidklackarna är ju lite slitna vet inte vad som är normalslitning och rullarna de ser ok ut men som sagt jag är inge haj på variatorer precis men skotern har jobbat rätt hårt ibland under sina 712mil så nog kan saker o ting börjat blivit slitet. Ja jag har haft sen den var ny och det är knappt 14 månader sen jag plockade ut den men nog tycker man att grejerna ska hålla längre än så här? Lastbilen kör man ju 1000 mil med / månad utan bekymmer på sommarn :confused:
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Nu har jag varit ute och provkört både på led och i riktigt puder :D
Den går som en dröm :) varvar upp till ca 8300 - 8700 sen växlar den på precis lagom och farten bara ökar oavsett före.
Det blev som en helt ny skoter! Detta borde man ju gjort för längesen.

Tack för all hjälp!
 

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Nu har jag varit ute och provkört både på led och i riktigt puder :D
Den går som en dröm :) varvar upp till ca 8300 - 8700 sen växlar den på precis lagom och farten bara ökar oavsett före.
Det blev som en helt ny skoter! Detta borde man ju gjort för längesen.

Tack för all hjälp!
Vad gjorde du för förändringar till sist?