Nytro turbo MTX

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Funkar d bra ännu 180 kittet?
lite intresserad för jag har ett sånt på väg :)
Jo kompisen som kör det kittet har väl hunnit typ 10-12mil och är jättenöjd!!

Jag åker ju själv nu mer på ca240hk men med egen designad laddtrycksmap. Gjorde en ny idag som blev perfekt! Blev riktigt rapp och samtidigt snällare än en standard. Kalasnöjd!! Har även gjort om mina variatorer lite för att se, så utvärdering om det kommer. Den setupen fungerar dock bara på min masin pga en "standard" mcx slår i varvstoppen med denna setup, men jag har programerat min så den inte längre kan göra det. Riktigt stolt över resultatet faktiskt.. :)

Forsman

Välkänd medlem
9 nov 2007
422
1
16
Skellefteå
Hur stor är plånkan? ;)

Detta måste vara det grymmaste projekt jag nånsin följt.
Blir urläckert, väntar på film! :D

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Hur stor är plånkan? ;)

Detta måste vara det grymmaste projekt jag nånsin följt.
Blir urläckert, väntar på film! :D

Haha!! Jo du, den är gooode tom nu mer.. :p Och då kan man fråga sig om det är värt det..

Tack så mycket! Och jo film ska fixas fram, nu börjar den ju vara nästan "klar".. :)

Glömde ju säga att tunneln rockar verkligen!! Hur brutal som hälst inne i skogen!! Inte en flinga med snö på fotstegen, och världens grepp hela tiden! Blev lätt som den att bryta omkring i skogen med tack vare fotstegens utformning. Underbart!! Som en bal på slottet!! (just sett askungen med lillan) ;)

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Helt sjukt grym skoter!!!

Vilken skillnad jämfört mot i början av säsongen med orginaltunnel och orginalhuven med b-aktigt klistermärke...

Världsklass! :hail:

FIIIILLLLM!!!

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
617
11
18
Haha!! Jo du, den är gooode tom nu mer.. :p Och då kan man fråga sig om det är värt det..

Tack så mycket! Och jo film ska fixas fram, nu börjar den ju vara nästan "klar".. :)

Glömde ju säga att tunneln rockar verkligen!! Hur brutal som hälst inne i skogen!! Inte en flinga med snö på fotstegen, och världens grepp hela tiden! Blev lätt som den att bryta omkring i skogen med tack vare fotstegens utformning. Underbart!! Som en bal på slottet!! (just sett askungen med lillan) ;)
Tjena!

kanon bygge..

Hur känns den att köra med alla lättade komponenter ?
Hann du köra nått helt stock så du har nått att jämföra med i vikt väg ?

Kul att veta vad hon väger idag :) ?

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Tjena!

kanon bygge..

Hur känns den att köra med alla lättade komponenter ?
Hann du köra nått helt stock så du har nått att jämföra med i vikt väg ?

Kul att veta vad hon väger idag :) ?

Tackar!! :)
Jo den känns fin som bara den.. Men nu ska jag säga som jag alltid säger, vikten betyder inget. Det är hur den är balanserad som är det vitala. Lovar dig att om du inte visste vad en apex vägde så skulle du tro att den var lättare än en summit xp 800. För den är SÅ mycket mer smidig. Så, då var jag klar med mitt ot.

Och nog är den lättare, minst 20kg lättare. Skulle gissa på en fulltankad vikt på ca260kg. Kanske just under. Men den ska vägas. Nog har jag kört MTX:ar stock, jobbade på yamaha förra vintern. ;) Och det är en kuselig skillnad, den enda som går att jämföra är årets MTX. Varje del jag bytt har kännts i hur maskinen beter sig i snön. Ganska fantastiskt faktiskt.. :)
Däremot så märks det inte så stor skillnad i motoreffekten fast jag tagit ner den till ca240hk. Konstigt det där?? :)

Hoppas du blev klokare av det där..;)

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Nä nu efter 6 STORA koppar med kaffe och några timmar av huvudkliande, pannrynkande, bekymmersuck, par tre tusen rader av loggpapper och en massa olika mappar så har jag beslutat att sätta tillbaka stora pumpen. Min originalpump orkar inte riktigt hålla bränsletrycket stabilt. Syns ibland på A/F värdena, inga långa stunder (1/10sek) men ack så farligt. Ligger mycket nära vad som inte är nyttigt längre. Så då har jag uppdaterat er!! Tar väl några picks imorgon när jag sätter tebax den!!
God natt! (om man kan sova efter allt detta kaffe) :)

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
617
11
18
Tackar!! :)
Jo den känns fin som bara den.. Men nu ska jag säga som jag alltid säger, vikten betyder inget. Det är hur den är balanserad som är det vitala. Lovar dig att om du inte visste vad en apex vägde så skulle du tro att den var lättare än en summit xp 800. För den är SÅ mycket mer smidig. Så, då var jag klar med mitt ot.

Och nog är den lättare, minst 20kg lättare. Skulle gissa på en fulltankad vikt på ca260kg. Kanske just under. Men den ska vägas. Nog har jag kört MTX:ar stock, jobbade på yamaha förra vintern. ;) Och det är en kuselig skillnad, den enda som går att jämföra är årets MTX. Varje del jag bytt har kännts i hur maskinen beter sig i snön. Ganska fantastiskt faktiskt.. :)
Däremot så märks det inte så stor skillnad i motoreffekten fast jag tagit ner den till ca240hk. Konstigt det där?? :)

Hoppas du blev klokare av det där..;)
tackar för svaret!

Själv sugen på ett apex bygge med cr tunnel 174" timbersled boggie 174" camo extreme 174" lättvikts framvagn nya skins dynan simmons gen2 mcpress turbo :)

Vacker dag kanske ;)

ante_hedis

Aktiv medlem
4 jan 2010
58
0
1
Sandviken
en tanke ang dina pump besvär, de kan inte va så att spridaran börjar bli på gränsen, att dom ligger på hög DC... är ju ganska enkelt att ha kvar original pump å sätta dit en annan btr så du får upp trycket lite.

Vad är de för flöde på pumpen och spridarna? Samt vad kör du på för ladd? :p

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Har kommit på vad som gjort att mina värden var konstiga... känner mig lite dum faktiskt... :p tänkte ju inte på att kolla upp spridarnas uppningstider när jag lekte med mapningen.. 270 bränslemap har ju kortare uppningstider än 240 pga högre br-tryck. Fuck så dum jag är!! Men nu är det fixat, det viktiga är väl att man hittar felen och fixar dom?? ;) Dock så kommer jag nog iaf att sätta dit stora pumpen igen, om jag nu får för mig att vrida upp trycket igen.... :p

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Så ja.. nu har man fixat dit stora pumpen igen. Och vridit upp trycket, dock med min egen variant på laddstyrningen. Blev att sätta pumpen i ramen ovanför mitt expantionskärl. Och btr:en nere på ic:n, blev hyffsat. Har dock inte hunnit ut och kollat så alla värden ser ok ut, men den går iaf! :) Ska försöka fixa bilder imorgon, hade glömt kameran och fick slut ström i mobben. :( Mer imorgon!!

R4b13z

Välkänd medlem
17 jan 2010
178
0
6
Holmsund
Nu har jag sträckläst tråden och de finns egentligen inte så mkt att säga, förrutom:
Jag lyfter hatten för herrn med den Grymmaste skotern jag sett.
Nästan så de är värt en tur upp till Arvidsjaur bara för att få kika på den. De är ju bara lite styva 30 mil.

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Tack tack tack!!! :) Alla är välkommna att titta! Den står oftast på Arvidsjaur allrep (ok verkstan). Är ju den verkstan jag driver. :)

Nu har jag hunnit med att pilla lite, har vridit upp trycket som sagt och med det tillkom ju variatorjustering.. igen... :p Men det är nu fixat. Och så tog jag tag i min boggie. Köpte i samband med framvagnen även ett "update kit" till den. Det innebär grövre axlar och lite andra bussningar, även att man borrar en alternativ infästning till dämparaxlarna. (det pratade jag om att göra redan ifjol).
Så nu sitter allt ihop igen och fungerar bättre än någonsin!! Helt annan känsla i boggin, fast fast mjuk. :) Härlig!
Har även monterat tillbaka lyset, funderar på att sätta xenon nämligen. ;) Och så har man ju haft verkstadskompisen med sig :)

Hon följer allt med spänning.. :)

Så här ser bakre infästningen ut nu, har även flyttat fram den främre infästningen.

Kan bara rekomendera alla med timbersled boggie att sätta update kittet! Mina axlar var lite krökta dessutom. Men dessa ska nog hålla!!

Kommer mer senare, när tid finnes! :p

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Att du satt dit lyset igen tycker jag verkligen förbättrar utseendet, nu faller den mig absolut i smaken! Fan vad snygg skapelse!