nytro turbo vill ha svar !!

amenvisst

Välkänd medlem
25 jan 2011
266
0
16
haparanda
hej .. skulle vela veta om en nytro med turbo håller ?? vissa säger att det håller och vissa säger att det är bara skrot ? svar tack ...
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Intressant.
Jag har hört via internetforum om ett par maskiner som har rasat. Bägge har kört på varvstoppet såpass att ventiltallriken gått av och ramlat ner i cylindern.
Visst, alla trimmade motorer är känsligare än std, men jämför med vad du vill så är Nytro T extremt driftsäker.
Den jag har konverterades direkt som fabriksny, den gick enbart från släpvagnen och in i garaget innan montering.
So far, so good skulle man kunna säga-men jag har å andra sidan inte kört mer än ~130 mil med den än så länge, så jag är inte speciellt representativ heller.
Men, ja-generellt så är det inga problem med dom. Se det så här-en skoter med 240hk-> hittar du inte mer driftsäker än så här. Se till att varmköra ordentligt innan du gasar och byt olja minst varje vår (inte varje höst-byt på våren så står den med fräsch olja i motorn över sommaren) så är den extremt trygg, antagligen tryggare än random 2T.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
jaa fy fan det lät fint :D ska man köpa färdigmonterat eller ska man göra det själv ?
Omöjligt att svara på-hur van är du att skruva?
Jag skickade motorn till MCX för kompsänkning och montering av oljepump och gjorde resten själv utan problem.
Samtidigt är det djäkligt mycket billigare att köpa en om redan är konverterad...men om man gör det själv vet man hur den är körd-se ovan ang varmkörning.

Med det utbud som finns idag jämfört med för ett par år sen skulle jag köpa färdigt. Men det är en fråga du bara kan svara på själv.
 

boomer32

Välkänd medlem
1 jan 2005
368
1
16
Gällivare
Om du köper en med 240 kitet, så är ett tips att uppgradera till 270 kitet.
Inte kanske för att ladda mer, men för med orginal bränsle pumpen så ligger man på gränsen.
Det går varmt med orginal pumpen enligt lamdan.
Och som Tobbe säger, ligg inte och åk på varvstoppen.
På min så började rullarna i primärvariatorn bli lite slitna efter 280mil och fick bytas.
Och på polaren så blev de slitna efter ca 100mil.
Jag kör med Supertip vikter och polaren med svetsade Mcx vikter.
Sedan har du de obligatoriska bussningarna i framvagnen (inte turborelaterat).
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jo, det går-men det kostar typ 500:- till att byta programvara samtidigt, så när man ändå håller på är det ju lika bra med 270...
Jag har dock inte gjort det, ligger jäkligt sällan och håller fullt mer än några sekunder.
 

boomer32

Välkänd medlem
1 jan 2005
368
1
16
Gällivare
Jo, det är lätt och billigt att få 270 när man redan har 240.
Men då får man börja om med variatorerna igen.
 

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Kan bara hålla med tidigare turbo åkare att Nytro Turbo är jävligt driftsäker....Har själv en 09 XTX som har gått 600 mil...420 mil med 270 kittet och MCX vikter...Inte bytt något ännu...Otroligt bra kvalité i Yamaha...Inne på 4 remmen sedan skotern var ny.....Viktigt att varm köra remmen innan man gasar....Och sedan när man stänger av så inga problem med att turbon måste stå i flera minuter och kallna...Räcker med lite lugn körning i 30 sek och sedan trycka på dödaren....Yamaha är otroligt välbyggda , tål hur mycket som helst....
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Har sålt 3st nytro motorer denna sesogn, 2st toppar samt en hög med variatorer...

MEN. Motrerna och topparna är till dem som plockar ut runt 400hp ur maskinerna. 4st drabbade av Ventil"drop" och en av vevstaken klyvde blocket.
Variatorerna är erkänt ett helvete med nytroturbo. Men finns många som sägs ha hittat lösningenmed rätt bestyckning osv.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Man behöver inte ta ur 400hp för att tappa en ventil. Det är faktiskt ett ganska vanligt problem. Händer pga oem varvstopp griper in. Men det går att undvika med riktig variatorbestyckning. Även så kan man göra en ny laddstyrning som gör det lättare att hålla sig undan varstopp.