Nytro x-ride som vill gå lite ojämnt..

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Blev så jag ringde och rådfrågade Andre på ntc! Han gav mig bra tips så nu ska jag bara få tid att skruva! Svårt när man är ensam med småbarn.. man får smyga ut i garaget med jämna mellanrum!! :)
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Låter bekant med skruv tiden! Även med större barn,
Men över till det roliga! Schlorven villken drevning,matta,sec spänning+fjäder?
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Har bytt till org drevning, körde nerdrevat 2 kugg uppe förut. Tycker den är mer harmonisk nu. 44 matta. Orginal vita sekfjäder förspänd till 70 grader enligt ulmer racing rekomendationer. Har kört med 90 grader förut, då orkar den hålla imot lite bättre, men skjuter på mindre. Ska prova med 80 grader. Hade tänkt lira in den med 70 graders förspänning, då kan man ju vrida på om de blir mycke lössnö, och få upp lite varv. Fort går det iaf på hårdspåre, tror fan den gör närmare 200 enligt mätarn om man vill utmana ödet.
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Nu har jag just kommit hem från en testrunda efter senaste vikt-justeringen! Vilken skillnad det blev! Andre på NTC verkar riktigt kunnig! Nu slipper man ju timmar av testande fram och tillbaka och kan bara göra lite finjusteringar om det behövs! Skotern slutade gå mot varvstoppen och den kändes betydligt rappare än jag upplevt tidigare! Skidorna lyfte betydligt lättare vilket jag tycker är kul! Men framförallt så är man ju nöjd över att skotern inte övervarvar längre!! Däremot glömde jag kolla hur mycket den varvade ut, det kan ju hända att den istället varvar för lite nu men det får man väl se framöver. Kan ju även hända att man tappat en del på toppfart, men jag hann inte testa allt denna sena timme..

Till min viktsetup då just nu efter ungefärliga riktlinjer från NTC:

50g xy supertip grundvikter med: 2 tungsten i botten - 8 brickor i mitten - 2 brickor i toppen

Totalvikten per arm hamnade således på 73,5g enligt min eminenta kina-våg som inhandlats enbart för detta variatorändamål! :)

Over & Out!