Nytt på Leden!

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Vad najs.

Nu kan vi börja snacka om terräng fordon till sladdning..

MERA bilder!! :)

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Ja... MERA BILDER!! Det där vorde ju drömmen men med en totalt budget på typ 50kkr per år för 27mil led så lär det nog förbli en dröm.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Vi var ut en sväng i kväll. Vart lite fastkörningar med sladden. :evil::evil::evil:
Vi har enormt dåliga leder runt samhället just nu, så vi håller på att jobba upp dom inför påsken.
Vi har då satt ner rivstålen lite för häftigt, och då lederna bara består av is, så blir det halkigt som på en skridskobana där bandvagnen tappar fästet. Vi får nog dubba banden i sommar. :hmmmm:
Hade inte riktigt tid med kameran, då det lätt blir lite stressigt när klockan går. Får bli några fler bilder senare i stället.

Men nu börjar lederna likna något i vart fall. Och nu blir det mer snö, så till påsk då ...:rock:

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Sladdat lederna runt Sävast hela morgonen. Gruvberget - Båthamnen -OK - Klubbstugan - Sunderbyn (kraftledningen)

Superväder, tyvärr glömde jag kameran... :(

Tyvärr hann jag inte göra Åberget, annars är det ganska slätt och fint nu :)

Kom hit och kör!!!

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Vi var på Skärtorsdagen ute med 2 skotrar + sladdar och 206an med sladd, för att jämna av och trampa lederna efter sista snön.

Värstingsladden akom 2006an på Snallarleden ner mot Abborrträsk

På väg hem, resultatet blir ju perfekt.

206an på Nasaleden vid Vittjokk.

206an är otroligt smidig trots sin storlek

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Ja tusan vad fint.

Nu ska jag ut i Boden/Sävast området och jobbar med lederna.

Hoppas det går att sladda + graderna.

Tar med kameran :)

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Det går inte att sladda i kramsnö..

Blir bara en rulle med snö som inte lämnas av i guppen.

Tyvärr släppte en svetsfog också på väg hem.

Lederna runt Sävast är fina.

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Vi var på Skärtorsdagen ute med 2 skotrar + sladdar och 206an med sladd, för att jämna av och trampa lederna efter sista snön.

Värstingsladden akom 2006an på Snallarleden ner mot Abborrträsk

På väg hem, resultatet blir ju perfekt.

206an på Nasaleden vid Vittjokk.

206an är otroligt smidig trots sin storlek

Oj, va mycke snö ni verkar ha där uppe, blir rätt avis, är knappt åkbart här nere, har sjunkit ihop nåt grymt på senaste... Bärighet = 0
Blir ju bara lite sugen å flytta uppöver, köra skoter å sladda leder på riktigt... :D

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Stig, fixar du 2 jobb (ett köksjobb, eller skoterklubbs jobb, å ett lagerjobb), lite polare å ett bra året runt boende så har du 2 till medlemmar i klubben :hello:

Är ju rätt avundsjuk på eran snö tillgänglighet, KAN va värt att flytta!:hmmmm2:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Låter som du är ute efter mitt jobb, jobbar på ett reservdelslager dagtid, jobbar på skoterlederna kvällstid. :laugh:

Nä skämt åsido, det växer nog inga jobb på "Tränna" nu i finanskrisen skugga, inte ens i A-jaur.
Biltestbranchen söker ju normala år, säsongsanställda bilförare, så har du körkort så kanske....
Och får du ett jobb här i närheten, så lär du ialla fall fixa kompisar, för det finns ju en och annan som verkligt lever för skoterkörning, så gillar man snöskoteråkning och är något så när social, så lär det nog inte vara så svårt att hitta likasinnade mistänker jag. :rock:

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
ja inte kommer man bo kvar här nere i mellan sverige när man har sett dom bilderna från arvidsjaur.
Här nere får vi en halvmeter vart tredje år i stort sett.:bawling:
Grymt fina leder måste ja säga, du skulle komma ner hit å vissa dom som ska sladda lederna hur man gör då ja tror dom har glömt bort hur man gör. dom sladda inte många gånger den här vintern.

D

Deleted member 9532

Nu är det totalt färdigåkt runt Sollefteå/Långsele. Spåren börjar bli bara ner på backen och bäckarna rinner överfulla. Var ute på en kort tur förra lördagen, men vände snabbt eftersom man gled av leden hela tiden. Och påvägen hem tvärdog skotern :( Ingen gnista ingenting :(

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Nu är det totalt färdigåkt runt Sollefteå/Långsele. Spåren börjar bli bara ner på backen och bäckarna rinner överfulla. Var ute på en kort tur förra lördagen, men vände snabbt eftersom man gled av leden hela tiden. Och påvägen hem tvärdog skotern :( Ingen gnista ingenting :(
Äh, än är de väl inte kört :rolleyes: Körde 8mil i på påskafton, gott om snö å inge vatten alls upp mot knäsjön, dock var nån bäck öppen, men vattenåka är ju kul :D kraftlinan mellan långsele å graninge var dock rätt risig, var åkbart, men inte mer, tittade fram stenar lite här å där... Kanske blir nån kortsväng i veckan eller till helgen, sen 8 långa månader i garage :bawling:
Tur de är sommar snart så man kan åka båt istället :beer:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Vi har visserligen en hel del snö kvar, men ställer man av utanför lederna så kör man inte på snön, utan under den, det går mao. direkt åt botten.:bootyshake:
Var ut idag, men det var ingen höjdare, ojämna och mjuka leder efter påskens skotertrafik. Faktiskt skönare att sitta i solen istället. :eek:

Men nu pratar metrologerna om kallare väder, så jag var ut runt samhället och drog till lederna.
Är minusgrader ute just nu, så i morgonbitti lär det väl istället vara "slidebrännarföre" på lederna.
Hur då föret utanför lederna blir till helgen, återstår att se.

E

ejwbegysv

Har sladdat som en gud nu över påskhelgen... tyvärr så har det inte fryst på på nätterna över påsk... Men nu är det äntligen minusgrader ute...

Är nog ca 2 veckors skoteråkning kvar...

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Sista dagen för skoteråkning imorn, har inte kört på 1veckan. Kan tänka mig att dom redan skitdåliga lederna är ett helvete nu.
Fast dom kan nog inte bli sämre :D

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Nu d*****r stig är det bara o sälja articen så kan du åka 206a hela dygnet.
Den nya hägglundan har varit på gång några år jag har provkört han när vi låg på krikshögskolan i Motala en värsting kan jag låva.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag och "Snökungen" var ut ikväll på säsongens sista sladdtur.
Det blev en 6 timmars sväng. Vi körde en runda på Nasaleden ner till Sjöträsk.
Sedan därifrån över till Storberg och uppemot Stenträsket, så att vi rundade "Akka".

Per pratar i telefonen
Hemvägen gick runt AJBs skjutfält. Avslutningsvis så drog vi till Nasaleden genom samhället.
Men då det är ganska så hårt på lederna, så är det svårt att få loss någon snö från leden, f
ör att fylla igen groparna.
Och isarna på vattendragen är full av issörja, så vi tog inte den största sladden, då vi inte vill köra fast i "Åvanevattne".

Nasaleden upp emot "Akka"

Men det är fortfarande mycket snö kvar, så säsongen är inte över riktigt än.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Nu d*****r stig är det bara o sälja articen så kan du åka 206a hela dygnet.
Den nya hägglundan har varit på gång några år jag har provkört han när vi låg på krikshögskolan i Motala en värsting kan jag låva.
Det är väl BV 309 ("Skalman") du menar antar jag, har inte provat den själv, men dom har haft den på prov uppe på AJB.
Bland annat en som var utrustad med en Cumminsdiesel. Den var visst än värre än Steyerdieseln som den nu fick istället.
För Cumminsdieseln klarade tydligen inte miljökraven.

Men denna vagn är ju bepansrad, så den är tyngre än en Plast-206, så det optimala vore en 206, men med senaste tekniken.