Nytt på Leden!

E

ejwbegysv

Får ?
Man ska inte fråga så mycket. :tape:

Nä, skämt åsido, förstår väl att det knappast är ortsbefolkningen som bromsar detta, utan det är väl en "Frukt" av centralstyrningen ? :cry:
BRuakr även kalal dom för appelsinätare. :whistle:

E

ejwbegysv

Jag ska ut på en rajd nästa sommar med ATVn och röja lite leder.. Brukar du åka uppåt kungsberg nåt?

Och som Stig säger.. Man ska inte fråga.. :)
Nej kör 99% i Dalafjällen eller åkersjön...

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Själv använder jag gårdstraktorn till stubbrivning mm. :cheesy:
Är det en stubbrytare eller stubbfräs på traktorn ?

Har sett en stubbfräs "in action", en helt otrolig manick !
Vilken grej att ha en stubbfräs på pistarn eller bandvagnen.
Då går det ju att fixa bort "Färskingarna", i samband med att man är ute och sladdar. :heh:

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Är det en stubbrytare eller stubbfräs på traktorn ?

Har sett en stubbfräs "in action", en helt otrolig manick !
Vilken grej att ha en stubbfräs på pistarn eller bandvagnen.
Då går det ju att fixa bort "Färskingarna", i samband med att man är ute och sladdar. :heh:
Nej, det är en gammal jordskopa för lastare med rycktömning, som jag byggt om till trepunktsfäste, smal skopa med rejäl spets, bara sänka till botten, backa in i stubben ordentligt och sen börja lirka och bryta.

Dock ska skopan kortas lite då trepunkten inte lyfter nog högt så den tippar inte ur som den ska. (har bara inte tillgång till gas så jag kan skära själv, försöker klura ut var i ström man lättast får den tillskuren för en bullpåse) :embarassed::madgrin:

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Tackar å bockar, i en mindre klubb med lite pangar så får man ta vad man har, å ge det man orkar för att göra saker bättre :biggrin1:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Var ut idag och jobbade vidare på en bro som ligger och gnager på samvetet. Vi har tyvärr inte fått tag i nog många raka och framförallt nog långa, "Lyslinjestolpar", men vi började ändå med det som fanns tillbuds.
Vi hade, när det var barmark, fixat till brofundamentet på hitsidan av bäcken. Bäcken här 6 meter bred och djup. Då vattnet inte heller ligger stilll, så fryser den aldrig riktigt igen. så den är inte att rekomendera som en trygg "Nila-överfart".

Brofundamenten på hitsidan var på plats sedan förut.

Tur att det även finns "Brospannsstolpar" som det inte hänger en massa trådar i.

Förborrning för spikarna
Vi har gjort 60 cm. långa spikar av 10 mm. armeringsjärn, som är spetsade.
Dessa slår vi fast med slägghammare.

Nu har vi kvar att bygga ramperna upp till bron, samt att täcka bron med plankor.

Last edited:

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Jag ska ut på en rajd nästa sommar med ATVn och röja lite leder.. Brukar du åka uppåt kungsberg nåt?

Och som Stig säger.. Man ska inte fråga.. :)
Ja vi har ju markägaravtal som reglerar en del men du kan ju höra av dej till mej eller Hendrik det behöver byggas några broar bla virke har vi ligger själv har jag ryggskott o ligger på garage golvet o skruvar 8000så vi ska ha något o sladda med i vinter.

Du får gärna hjälpa till med ledunderhållet vi har skotrar o sladdar o bensin detär bara tiden som du behöver bju på o vi brukar åka ut 2 o 2 vi brukar ha med kaffe o smörgås o så möts vi upp på något strategiskt ställe o fikar.
vi kör 2-3 gånger i veckan.