Nytt på Leden!

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Om det är en led överfart på svag is så går den att förstärka!
http://www.emv-ab.se/ under egnaprodukter.
Behövs egentligen inga specialprodukter eller mekaniska hjälpmedel.
Slyröj nära leden på strategiska platser och lägg ut det slyet som armering, om det inte är flövatten så borra några hål och låt stå några timmar, trampa sedan fast alltihop till fots, med skidor/snöskor eller skoter.

Bärigheten höjs rejält men som alltid, överfart sker på egen risk!

Bearcat

Medlem
25 aug 2009
12
0
1
Stensele
Stämmer bra Andjul det var en sådan kran vi använde.

Och det stämmer att Snowmovern flyter, men jag hade sån tur att sladden stod kvar på isen med rulle och blad, det var alltså bara drag och skidan som var under ytan.

Var ute i går Måndag och testade skotern ordentligt sedan "tvättningen" 6 timmar i djupsnö trampning av spår och sedan sladdning. -13 när jag
for -18 när jag var hemma igen. Vi har - 28 nu så det fryser ordentligt nu.

Bild efter trampning på leden mellan Stensele - Ansjaure eller som det lokalt kallas Ullabo.

Och så här ser det ut efter snowmover passerat

Last edited:

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Igår var jag och 2 kompisar ute och trampade helt okörd led vi averkade 5 mil totalt (t o r) på knappt 4timmar så det tog sin lilla stund, det var ca -28 till -30 när vi var ute och körde så det var skönt att hoppa in i bastun när man kom hem :)

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Vill passa på att tacka den personen som sladdat leden mellan kullen och tjautjas under veckan. Vilken motorväg jämfört med vad jag är van vid.

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Igår var första gången som jag hakade på sladen bakom skotern för denna vintern. Jag har fått låna en Lynx Adventure 1200 oxå så det var lite xtra kul att få testa och se vad den maskinen gick för med den största Snowmover sladden. Jag tycker att det var en riktigt bra dragare som även var riktigt rolig att köra utan sladden efter.

Det var en bit av E12:an leden som jag sladdade

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Premiär på skoter med sladd bakom! Verkar skönt att glida ut och göra fint!:biggrin1:
Tack Runte för introduktionen. Ska bli kul att hjälpa till med Sävast fina leder!!

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Premiär på skoter med sladd bakom! Verkar skönt att glida ut och göra fint!:biggrin1:
Tack Runte för introduktionen. Ska bli kul att hjälpa till med Sävast fina leder!!
Fasen vad kul.

Det är betydligt trevligare när det finns mer snö att jobba med.

Välkommen i sladd träsket :biggrin1:

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Idag var vi ett gäng som var ute och trampade led igen och nu i kväll tog jag och körde där med sladden men det kommer behövas sladdas några gånger innan det blir bra led

lägger in en bild på leden innan det är sladdat.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Såhär ser det ut på vår hemsida när någon anonym som kallar sig för Aprikosvägen tycker till:

"Aprikosvägen: L-O: Du kan ju fortsätta skryta för 16 åringarna på snowmobiles forum över hur pass bra sävastlederna är, De verkar ju tro att Sävast har Autobahnleder."

Otack är världens lön. FEGT att gömma sig bakom ett nicknamne.

Undrar hur mycket ledjobb herr Aprikosvägen lägger ner varje år??

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Passerade Sävast-lederna då jag var en sväng till Ståldraget i vintras och nog var det ganska Autobahn-liknande leder. Kanske inte 6 filer i vardera riktning, men släta och fina.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Såhär ser det ut på vår hemsida när någon anonym som kallar sig för Aprikosvägen tycker till:

"Aprikosvägen: L-O: Du kan ju fortsätta skryta för 16 åringarna på snowmobiles forum över hur pass bra sävastlederna är, De verkar ju tro att Sävast har Autobahnleder."

Otack är världens lön. FEGT att gömma sig bakom ett nicknamne.

Undrar hur mycket ledjobb herr Aprikosvägen lägger ner varje år??
Äsch, bry dig inte, folk som gör grova påhopp och som samtidigt gömmer sig bakom nicknamne ska man inte ta på allvar, då dom inte törs stå för sin åsikt.
Dom känner antagligen på sig att dom är ute på grumligt vatten. :hello:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
"Du kan ju fortsätta skryta för 16 åringarna på snowmobiles forum över hur pass bra sävastlederna är, De verkar ju tro att Sävast har Autobahnleder."
:mad2:Såna finns det överallt dvs de som inte ser floden för alla träden, lederna i Sävast är ju "Way" bättre numera än för 10 år sedan, går inte ens att jämföra.

Det den typen av människa inte inser att idogt ledarbete och saluförande över det långsiktigt påverkar både gammal och ung till att efterfölja TGL, TGF och kommunala föreskrifter vilket är oerhört viktigt för vår skoteråkning.

För övrigt finns det en hel del på forumet som är äldre än vad han snackar om och så även undertecknad......

Skit i såna påhopp men det går ju att göra en darttavla med de boende på aprikosvägen......:becky:

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Skit i det Beretta! Vi är stolta över våra leder och då ska ingen kasta smolk i vår bägare!

vi ses när vi skall tävla om vikingen så vi drar vårt strå till stacken!!

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Kvällens jobb på leden.

Skottade bort plogvallar vid vägöverfarterna, samt lade igen gupp på leden.

Gissa om det var svettigt..:flame:

Attachments

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Kollade läget vid Arnes garage, där brukar det alltid hända nåt.

Vår stora nätsladd hade Runar dragit in för rep.

Han hade en hel del jobb framför sig.

Migsvetsen fäste dåligt på rosten dessutom.

Attachments

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Allt för medlemmarna och trafiksäkerheten (utom denne på aprikosvägen)

Stötte för övrigt på motsatsen till din antagonist i em efter den 4 filiga och släta led jag drar upp för att rasta hundar mm på och som ansluter till officiell led.

Det var två äldre damer som tyckte det var helt fantastiskt detta med skoterleder, "här promenerar man ju bättre än i stan" var deras unisona uttalande, och hundarna kunde de ha lösa o ingen trafik.

Då lägger man ned extra energi ett tag framöver.

He He, ser att ni håller en gammal stridsvagnsmekaniker i arbete, han fixar allt o lite till as usual