Nytt på Leden!

Ledracern

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
35
Boden
Jo Ledracern, helt riktigt så vill sladden gärna skära fast över tvära krön. Och tyvärr så finns det ju en del vägöverfarter som saknar ramp över diket, då blir det till att stanna och veva upp sladden både fram och bak, och sedan hoppas på det bästa.
Men även kombisladden t.ex beter sig ju likadant, speciellt om man förlängt den.
För jag hoppas att du inte menade om den skär fast över själva plogvallen, för självklart så skottar man bort eventuell plogvall och stannar givetvis oxo efter passage för att rensa vägen om man ändå drog med sig för mycket snö på vägen. Något jag hoppas att alla ledfixare tänker på

/Rickard
Självklart skottar man ju bort plogkanten först utan frågan gällde ju mer om de vill skära fast mot grus/asfaltskanten och då tolkar jag det som ett Ja.
PS var det du som sladdade leden vid väg 92 mittemot liljaskolan på måndagskvällen DS

RickeV

Aktiv medlem
26 jan 2009
68
0
6
Vännäs
www.vssk.nu
Självklart skottar man ju bort plogkanten först utan frågan gällde ju mer om de vill skära fast mot grus/asfaltskanten och då tolkar jag det som ett Ja.
PS var det du som sladdade leden vid väg 92 mittemot liljaskolan på måndagskvällen DS
Nä, nog för att det är jag som brukar sladda där, men jag var varken ut i måndags eller förra måndagen, tydligen någon okänd välgörare som hjälper till vilket kan behövas på den sträckan med tanke på trafikintensiteten.
Det finns en sämre överfart längre ner efter den vägen ( närmare älven ) där törs jag inte prova med hyvelsladden, fastnar garanterat trots bortskottade plogkanter. Inte kul att stå och spinna mitt på den vägen :afraid:

Har man många såna besvärliga passager kan jag rekommendera att bygga en hyvelsladd i stil med den jag tidigare skickat lite bilder på här i forumet, där hyvelstålen är i höjd med underkant av ramen. Den glider snyggt på ramen över tvära krön och vägöverfarter men river effektivt pucklar på leden.

/Rickard

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Här kommer en bild från en sladd som eg är ett gammalt "drivband" från en gödselspridare, den är delad på mitten med kabinhakar så att man kan korta ner den om man vill ha den lite mer lättdragen. Den hyvlar tydligen på bra på lederna som den används på i norra sthlmslän. Det är samma kille som tidigare kört med 2 pallar efter varandra.

Ledracern

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
35
Boden
Nä, nog för att det är jag som brukar sladda där, men jag var varken ut i måndags eller förra måndagen, tydligen någon okänd välgörare som hjälper till vilket kan behövas på den sträckan med tanke på trafikintensiteten.
Det finns en sämre överfart längre ner efter den vägen ( närmare älven ) där törs jag inte prova med hyvelsladden, fastnar garanterat trots bortskottade plogkanter. Inte kul att stå och spinna mitt på den vägen :afraid:

Har man många såna besvärliga passager kan jag rekommendera att bygga en hyvelsladd i stil med den jag tidigare skickat lite bilder på här i forumet, där hyvelstålen är i höjd med underkant av ramen. Den glider snyggt på ramen över tvära krön och vägöverfarter men river effektivt pucklar på leden.

/Rickard

Har du underkant på ramen jäms med underkant hyvelstål eller har du lyft upp ramen någon cm? Tog nämligen igen några halvuppnötta isrivarstål från väghyveln och dom river ju nått enormt.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Har du underkant på ramen jäms med underkant hyvelstål eller har du lyft upp ramen någon cm? Tog nämligen igen några halvuppnötta isrivarstål från väghyveln och dom river ju nått enormt.
Dom ska sticka ner något under själva ramen, på dom vi byggt så ligger dom som lägst ca. 2 cm under.
Vi har ställt dom som att det första rivarbladet ligger högst och sedan i fallande ordning 5mm. intervall så sitter dom lägre
Men det sista stålet som går tvärs över, eller om du har något annat som jämnar ut den "Ihopsamlade" snön, så kan den med fördel ligga lite ovanför, eller i jämnhöjd med underkanten på ramen.
Allra helst om du har en kladdplatta/rulle bakefter som sedan komprimerar snön.

RickeV

Aktiv medlem
26 jan 2009
68
0
6
Vännäs
www.vssk.nu
Jag önskar nu att jag kunnat svara som Stig :eek:, men tyvärr så är underkant helt jäms med, så den river inte som tänkt på hårda leder.
Hade det varit fråga om serieproduktion så hade en version2.2b genast kommit med denna förändring , men nu får jag finna mej i misstaget :worried:
Bra om andra kan lära av mitt misstag, synd att inte jag frågade om tips först och lärde mej av kunskapen från nordväst :)

Friskt byggt , hälften vunnet !

/Rickard, som för första lördagkvällen på länge, inte sladdar, bara slöar..

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag önskar nu att jag kunnat svara som Stig :eek:, men tyvärr så är underkant helt jäms med, så den river inte som tänkt på hårda leder.
Hade det varit fråga om serieproduktion så hade en version2.2b genast kommit med denna förändring , men nu får jag finna mej i misstaget :worried:
Bra om andra kan lära av mitt misstag, synd att inte jag frågade om tips först och lärde mej av kunskapen från nordväst :)

Friskt byggt , hälften vunnet !

/Rickard, som för första lördagkvällen på länge, inte sladdar, bara slöar..
Nu vet jag ju inte vad du har för typ av hyvelstål, men är det vanliga plogstål, så har du ju en hålbild som du kan nytja genom att sätta fast nya hyvelstål i dessa med bultar och kilar/ Alt. svetsa fast dom.
Får du inte höjden att stämma, så går det ju att med gasbrännare att skära upp nya hål, så att höjden börjar stämma med hålbilden. ¨

Det är OS på TV och Hellner leker med Nourtug, det är ju en klassiker som man inte får missa. Då får sladdningen stå tillbaka och då det dessutom är -31 då trivs man i stugvärmen :hello:

4

426H

Det är OS på TV och Hellner leker med Nourtug, det är ju en klassiker som man inte får missa. Då får sladdningen stå tillbaka och då det dessutom är -31 då trivs man i stugvärmen :hello:
Det loppet blir nog en klassiker. Rättvist att Hellner fick vinna och kul att krafterna räckte till ett brons för Johan Olsson. -12 i stochkolm och det har snöat oavbrutet sen fredag lunch. :high5:

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Har man traditionella isstål o vinklar dom framåt o gärna vässar dom lite med vinkelslipen då river det utav h-vete på håda o isiga leder.

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Vi flyttar bastu jag och Alpina Sherpa.

Lite större, mycket starkare.

Hälsn
Bagarn.
Fanimig fränaste bilderna sen jag gick med i forumet!!! :)

Läste inte texten först utan såg bara bilderna och tänkte först " En sherpa!! Fränt!!" sen tänkte jag "Fan vilken fin fiskeark!!" hehe.

Hur är sherpan att köra?

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Vi flyttar bastu jag och Alpina Sherpa.

Lite större, mycket starkare.

Hälsn
Bagarn.
Detta är den ultimata snöskotern om vi pratar sladdragare.
Drar allt i skoterväg baklänges, i en dragkamp !
Vi hade en fundering på att köpa in en sådan till föreningen, men ...
Men om jag viskar lite, har ni lyckats få den inregad ?:tape:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Kl. 17,55 i kväll så ställde vi in våran i garaget efter 10 timmar på skoterleden. Då brann det inte i den.
Vi har för övrigt fixat Västerleden till Lauker och Nasalleden ner till Pjesker idag. Det blev otroligt jämnt, och med denna kyla (-33 just nu) så lär ju leden frysa ihop ordentligt.

Artikeln misstänker jag handlar om en Holländsk bandvagn. Dom drog då iväg med ett gäng bandvagnar i eftermiddag åt det hållet.

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Idag var det strålande väder här med -15C nere i byn och -4C uppe vid fjället.
Jag for ut på en 8,5mils tur med sladden idag det tog sin lilla stund men känns skönt att göra lite nytta ngn gång oxå :)

När jag tog ett av de mindre stickspåren från E12:a leden så träffade jag på en kompis som var ute med sin ST och en hemma byggd sladd.

Passade på att fika lite när vi passerade hans stuga

Jag fortsatte sen att sladda upp mot Ryfjället och vände när jag kom upp på kalfjället

En bit av leden var riktigt dålig så där tog jag några extra vändor

Det gick ganska smärtfritt idag blev en 3-4 fastkörningar där leden var som sämst och tändningslåset for sin väg när en gren lyckades slå sönder det på ngt viss och sen upptäckte jag att dynan spruckit:mmph: Tur att Yamaha har förlängt sin garanti till 4år hoppas man kan få dynan på det:confused:

E

ejwbegysv

Går lite off topic men vilka skotersladdar finns att köpa färdiga förutom All you needs snowmover?