Ockelbo 5000 på G

Et250

Aktiv medlem
8 jan 2006
77
0
6
Hej!

Jag har vart och tittat på en 5000 från -88 idag som jag är spekulant på.

Efter att ha kollat upp skotern så märker jag att det saknas 1bar komp.tryck på vänster cylinder. 9bar höger och 8bar vänster. Tycker det skiljer för mycket, dock så märks inget på motorgången. Jag gisssar att det är packboxen som är otät. Skotern ahar stått flera år innan uppstarten idag.
Hade ingen startgas så jag kunde kolla var det läckte.

Min fråga är om det är möjligt att byta packboxen själv? Jag har inte tummen mitt i handen och kan skruva en del, men jag har ingen erfarenhet av att klyva en skotermotor. Vad jag förstår så är vevlagrena limmade i sätena = svårt att få isär? Vidare behövs avdragare till variator och svänghjul. Duger ex. Rinabs eller är det skräp?

Motorn som sitter í är en Rotax 447. Skotern har gått 333mil, till och med gjutskägget finns kvar på mattan. Men finns en hel del göra ändå på den.
Magnapull slapp, rostiga variatorskivor- går det att putsa till? Sitter Ockelbo koskällan på primär. Gick ju att köra men måste fixas.
Trög att växla mellan växlarna är det standard eller en varningsflagg?

Blev lite taggad att ta mig an den här skotern, tycker det är kul med gamla om man får säga "kult"-maskiner. Vad kan den vara värd? Elstart,toppfräsh matta, dyna med ett mindre märke, använt yttre dvs. repig huv-dock hel med hel ruta samt rost på fotsteg som sig bör.

Tacksam för hjälp!
 

fippen

Välkänd medlem
29 aug 2011
310
0
16
finland
kul skoter, har renoverat en själv! inte så svårt att byta packboxen, vet inte vad såna skotrar är värda i sverige då jag bor i finland..slå till om de inte är allt för dyrt! :)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Du tappar inte 1 kg i komptryck med otät packbox. Inte en chans...
Du har antagligen ett kolv eller mer troligt kolvringsbyte framför dig = inga problem. Magnapullen är en 12-minuters skruvning om man vet hur det går till. Variatorskivor går fint att putsa till med scotch-brite duk. Inga slippapper! Borsta bort det värsta, sen kör du några mil med gamla remmen, så tar den resten.

En sån maskin som gått så otroligt lite är ändå knappast värd mer än 6-8tkr, då du kommer att få lägga ner nån krona på motorn. Felet beror sannolikt på att höger cyl har bättre kylning, vänster slits mer, och nyper först...
 

Et250

Aktiv medlem
8 jan 2006
77
0
6
Hej!

Tack för bra svar! Så då kan man utsluta packboxen då? Var ju positivt. Beroende lite hur det ser ut där inne så är det väl bara att hona ur och montera i två snoprokolvar. Kan kolvringarna kleta fast så man får "tryckfall" ? Och om fotpackningen gått visst skulle den gå märkbart dåligt isåfall? Motorn gick ju "bra" utan missljud så då kanske man ska slå till och repa i sommar.

Blev som sugen på maskinen också, kul maskin att braka runt stock och sten, huven måste ju hålla för ett pansarskott så tung som den var.

EDIT: Verkar svårt att hitta enbart kolvringar 67,5mm, har kollat på Rinab och skoterdelen. Kanske original är lika dyrt som nya kompletta snoprokolvar om det finns att få tag på?
 
Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det kan vara så att kolvringarna har koksat/beckat fast om den stått länge. Då kan det bli bättre om man kör den ett tag, eller öppnar och rengör ringar och ringspår. Inte så kul att ta lös gamla ringar, dock... Dom kan gå av/skadas ganska lätt.

Självklart kan det vara bra att testa med startgasen iallafall, tätningar som står still i flera år har inte samma egenskaper som ett fint vin... Bättre med tiden...
 

Et250

Aktiv medlem
8 jan 2006
77
0
6
En sak jag reagerade på är hur tät huven är på den här skotern. Finns ju nästan bara hålet där fläkten blåser ut. Knappast idealiskt i längden. Kolvringar kostar 200kr styck hittade jag till sist, blir snopro komplett för 575kr isf. Jaja jag ska lägga ett bud återkommer med bilder om det blev affär.