Ockelbo 600 med jlo rockwell motor startar inte

Evinrude67

Välkänd medlem
30 apr 2012
158
0
16
Västra Götaland
Tjena, har en ockelbo 600 som inte startar och jag kan inte komma på varför:mad2:
Förgasaren har jag gjort rent så den får tillräckligt med bränsle, det finns gnista, och kompressionen är bra...Har dragit i snöret så det räcker hela livet och skulle vara grymmt tacksam om någon som har erfarenhet om dessa motorer kunde ge lite tips:)


/Mvh Robban
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
isf känns det som den inte får soppa.. :) kanske är ngt bränslefilter som sitter igen lr dylikt? jag har inte nån koll på de där motorerna men skulle kunna tänka mig ngt sådant. Syns det på stiften om den får soppa eller inte?
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
gammal soppa i den?

jag har som sagt inte haft någon liknande motor men har haft ett liknande problem med en båtmotor!? :D körde nog in halva burken med startgas i den 3 ggr innan den starta och då var det jävla dåligt med konditionen på bensinen. Hade nog gått bättre om jag hade haft fräsch soppa i tanken :)
 

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Blir den sur så tror jag det tyder på luft läcka i insugsgummit den får soppa men inte tillräkligt och stiften blir blöta. Prova göra rent stiften och håll full gas medan du drar du kommer få dra en massa innan den säger nått. Om den startar då så är det luftläcka jag hade det problemet på min indy 340 jag köpte för 3 års sedan den ville inte starta alls bara på full gas.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Kolla gummina med.. finns det de minsta sprickor i dom är det tecken på tjuvluft. Tryck och böj på dem för att se om de är ok lr om det finns sprickor. Hade det på min Arctic och på lynxen.. båda vart som nya efter byte. På ACn körde jag iofs med vulktejp och det funkade oxå..

Tänkte inte ens på att det kunde vara det :)
 

Evinrude67

Välkänd medlem
30 apr 2012
158
0
16
Västra Götaland
Idag har jag hittat lite fel:) Vakuumslangen till membranpumpen var stenhård och sprucken så den blev bytt, och så lossade jag kåpan till tändspolarna för skoj skull och där visade det sig att det gått varmt någon gång:weird: En del av kablarna hade smält ihop och kontaktytan emellan tändkabel-spole var väldigt rostig. Så nu blir det till att skaffa nya tändkablar och putsa till tändspolarna lite sen hoppas jag att den startar:bigsmile:
 

Evinrude67

Välkänd medlem
30 apr 2012
158
0
16
Västra Götaland
Ett problem är löst nu i alla fall, gnistan är mycket starkare nu men skotern vägrar fortfarande:mmph: Därför har jag börjat snickra ihop munstycken som passar i hålen som redan finns på insuget så jag kan sätter nån typ av primer där sen får man böna och be och hoppas på det bästa:eyebrows:
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Du har haft isär förgasaren? Hur såg membranen ut? Är de för slappa pumpar den inte speciellt mycket bränsle heller :)
Kom ihåg att ställa in förgasaren rätt, grundinställningen är 1 varv, när du har igång den och den är varm ska du justera skruven 3/4 och 1 1/4 varv, motorn ökar och går ner i varv, man hör en tydlig peak i gången när det är rätt.
Har som för mig att tomgångsbränsleskruven som sitter på motsatta sidan även har kring 1 varvs grundinställning, skruvarna ska "sammarbeta" för att få rätt varv och gång.
Man ska helst ha god tid på sig, inte stressa, det tar tid att ställa in, ett jäkla jissel med dessa membranförgasare.
 

Evinrude67

Välkänd medlem
30 apr 2012
158
0
16
Västra Götaland
Du har haft isär förgasaren? Hur såg membranen ut? Är de för slappa pumpar den inte speciellt mycket bränsle heller :)
Kom ihåg att ställa in förgasaren rätt, grundinställningen är 1 varv, när du har igång den och den är varm ska du justera skruven 3/4 och 1 1/4 varv, motorn ökar och går ner i varv, man hör en tydlig peak i gången när det är rätt.
Har som för mig att tomgångsbränsleskruven som sitter på motsatta sidan även har kring 1 varvs grundinställning, skruvarna ska "sammarbeta" för att få rätt varv och gång.
Man ska helst ha god tid på sig, inte stressa, det tar tid att ställa in, ett jäkla jissel med dessa membranförgasare.
Japp förgasaren är ren och fin och membranen är ok:) Tack för infon om förgasarinställningen!! Hade blivit lite jobbigt om man inte hatt något att utgå ifrån;)

Mvh Robban
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Hållt på bra många timmar i Alpinen min med den där membranförgasaren, blitt så less så det är till godo för en livstid. Men har ju två stycken 34mm Mikuni gasare hemma nu och ska smälla dit en sådan istället. Har skruvat och joxat och jäklat med den där förgasaren så ja fy katten...
Men tycker det är kul när folk faktiskt försöker få dem där förgasarna att fungera! :)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Köp en ny membransats och byt allihop. Man TROR att de är OK men det är de inte om du inte nyss har bytt alla. Eftersom bränsleförsörjningen sker genom membranen (finns ingen annan pump) så är det viktigt att de är hela och elastiska.

Sedan brukar grundinställningen vara 1,5 varv på både låg- och högfartsmunstyckena. Sedan får man lira sig fram utifrån temp, lufftryck etc.

Det är inget hokuspokus med membranförgasare, felet många gör är att ställa in dem fel och köra med dåliga eller defekta membran.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
1,5 varv till och med? Alltid kört ifrån 1 varv, och joxat fram och tillbaka, brukat gå bra efter ca 1 1/4 ungefär och lite till på Ockelbo 600:ans stånka och mellan 1 och 1,1/4 på Alpinen, men som sagt temperatur och lufttryck :)
Köppte ny repsats till Alpinen samma sommar jag hade isär motorn och drog igång han, så att jag tror jag gjorde det mesta rätt på den, men hade vevhusläkage därefter när den började gå som bäst.
 

kin67a

Ny medlem
21 dec 2013
4
0
1
söråker
Tjena, har en ockelbo 600 som inte startar och jag kan inte komma på varför:mad2:
Förgasaren har jag gjort rent så den får tillräckligt med bränsle, det finns gnista, och kompressionen är bra...Har dragit i snöret så det räcker hela livet och skulle vara grymmt tacksam om någon som har erfarenhet om dessa motorer kunde ge lite tips:)


/Mvh Robban
Har i dagarna haft samma problem med 3 motorsågar en snöskoter och en bil! Dessa fordon fylldes med bensin från OK i söråker västernorrland län varefter ingen av dom startade gjorde då ett test med bensinen efter timmar av justeringar och skruvning tog ca 0.5 dl av bensinen och slängde på öppen låga varefter lågan slocknade och det bara rök då den såkallade bensinen blyfri 95 oktan blev varm så gick den åter tända men brann ej som bensin tog då ytterligare ca 0.5dl bensin på ett plåtlock det behövdes 3 tändstickor för vätskan att börja brinna! For då till midlanda och fyllde dunkar dränerade fordon och sågarna plus skotern fyllde sen med BENSIN BLYFRI 95 OKTAN från bilisten därefter gjordes samma test och den bensinen antändes redan av ångorna nu går vagnsparken bra!
Så för mig blir det aldrig mer OK 's så kallade bensin hade sparat många timmars skruvande och fixande om jag fått den blyfria 95 oktan jag betalade för istället för den vätska som jag köpte va det nu var för blandning
Tankade även 10liter diesel på samma mack OK i min bil som började rycka hänga sig på gasen och rök som en gammal dieselbil från 60 talet blev även väldigt svårstartad fyllde även den idag på midlanda efter 3 mil slutade den rycka och blev normal igen slutade även ryka
Mvh
Kenth