Ockelbo 8000 eller Skidoo Trapper 602?

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Gokväll eller Godnatt :rock:

Trapper årsmo 82
Ockelbo årsmo 84

Vilken skulle ni säga är den ultimata dragaren/Arbetshästen?
Vilken tror ni tar sig bäst i snön?

Ockelbon har ju dubbla 38s mattor och Trappern har en fet 60s matta

Båda har ju Rotax 503 på ca 38 hk

/F
 

Fille.

Välkänd medlem
5 apr 2008
366
0
16
Vet av egna erfarenheter att 8000 är en plog i pudret och ett ankare när man backar ;)
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Ockelbo 8000 vet jag ju inte men den är ju klumpigare än 602:an.
Den har ju rotax låda med hög låg back växel och neutral läge.
Men den är ju stark som en oxe!

Både ockelbon och trappern har hög/låg back men det är bara ockelbon som har neutralt läge. Men personligen tycker jag att Trappern är mysigare :rolleyes: Men känn efter så kanske du tar rätt maskin, beroende på vad du ska göra då! :eek: Trappern drar väll mindre bränsle va? Den är ju bara 20kg lättare me ändå... Ockelbo 8000 väger ca 315-320kg och Trappern väger 300kg.

Har ju själv en Överlevare (Trapper 602) ju, den går ruskigt bra i djupsnön! Och den är relativt smidig, men mina skidor är släta under, ska bara sätta nya stål i den. Det ska vara en 34 hästare i den. Eller det är vad en skoterdementör här i Haparanda menar att det är. Har en 40 hästare i min Trapper. Så den är ju också stark ändå.

Men akänn efter vad du vill ha, då blir man ju mest nöjd tycker jag! :eek:
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Jag hämtade en 8000! *****r vilket monster hahaha!

Elstart
HÖÖÖÖÖG RUTA, säkert 1 meter hög ifrån infästningen!! :D
Hög låg back
Primer och chock
Värdens största packlåda.. om du skulle råka fastna eller skotern går sönder är de bara övernatta i den.. haha =)

Grymt skick för att vara en gammal skoter haha =)
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
hahaha! Grattis!
Har primer och choke i grizzlyn å :rolleyes: Ska montera bränsle och temp mätare också. Tänkte bygga egen låda till grizzlyn men vi köpte en ljusatslåda från överksottet i sangis :argh: Ville helst bygga egen gigantisk låda...


Men hur går Ockelbon, funkar den bra då? :D Men har du en bild på den då?
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Haha ett gäng!

Hög ruta! Man kan stå och vindrutan täcker nästan bröstet! 1.74 lång
ENORM packlåda! Man kan lägga sig nästan å övernatta i den :p
TUTA! :D
 

Ockelbo 600-2

Välkänd medlem
14 apr 2008
132
0
6
Luleå
Skulle nog säga Ockelbon på båda punkterna (nu vet jag inte om Trappern har matta under fotstegen? Då blir det nog jämnare.) men det kan bero på min förkärlek till Ockelbo. :rolleyes:
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Nja skulle inte jag själv säga...
Trappern är mysig som fan :) Väger ca 300kg med en 21liters tank och Ockelbon har ca 22 om jag inte minns fel :hmmmm2:. Båda har en Rotax 503. Dock olika borrning och så vidare.
Som Trappern har 496.7cc och Ockelbon har 497.9cc.
Och dom har en helt annan portning.
Trappern har rätt så stora portar.
Den har 34hk och 5500 varv.
Ockelbon har mindre portar och genererar 45hk vid 6000 varv. :)
Och det är 32mm mikuni förgasare på båda.

Trappern är nog smidigare. Man sitter lägre på en Trapper än en Ockelbo. Så man har en 50cm hög ruta så är den en bra bit över skallen.

Och ja mattan är ju på 60cm x ca.340cm. Så mattan är under fotstegen.

Trappern är ju unik på sitt sätt för den har motorn monterad framför lådan och nästan alldeles längst fram. Så man slipper ha den i famnen. Istellet har man en bekväm konsoll mellan benen. med knappar och så vidare nära til hands, men då är det ju växelspaken... Man kan växla av mistag från låg växel. :tsk:

Annars är ju Ockelbon en häftig maskin ju! Den är stark med en växellåda från Rotax [stort sett samma modell i Alpinen och Trappern].

Men jag skulle nog helre hålla kvar min Trapper än att skaffa en 8000. För har ju en Alpine 640 och Aktiv Grizzly XP! xD
Så man har ju redan två egna dubbelbandare.
Och så har familjen en rejäl bredbandare.

Men jag säger inte att Ockelbon är dålig men det är en billigare maskin än min bandvagn på gården. Kostade omkring 25-30 tusen kronor mindre att köpa 1989 och 1990.