Ockelbo Trioman

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Hej!

Ska sätta ihop kusinens och min Trioman-75! :biggrin1:
Vi har kollat efter motorer och vi har inte hittat nåt ännu som verkar lovande men vi har hittat en tillfällig motor, en Sach 290 [eller 293 kanske] från en Ockelbo 600-77/78 utav våran granne.
Motorn går utmärkt men skotern i sig är ju ned plockad från boggie till skidor, styre och mattan är av. Har dock inte frågat ännu men med en lapp imellan får vi den nog! ;)

Tänkte hur mkt effekt har en sån motor, motorn har enTillotson 30mm förgasare, och pys-ventil.
Och hur många sladdar är det från plattan så vi får ström till systemet?
Och, kan vi använda alla el-komponenter från 600:an till triomannen då? :hmmmm:

Det originala avgassystemet består av en 90 graders böj och en raka och sen till burken och sen med ett snedvinklat rör ut via buken.

Det vi hade tänkt oss:
#1 Är att använda ett flexi-rör från motorn till ljuddämparen som vi placerar nere vid buken
på höger sida och sedan där ifrån tar vi ett till flexi-rör till ännu en ljuddämpare som en
slutburk på sidan av motorn och ut från skotern. :hmmmm2:

#2 Eller att använda som ovanstående, att använda flexi rör till ljuddämparen men vi struntar
i den andra ljuddämparen eller slutburk om så vill kalla det.

#3 Vi borrar ett hål igenom plåten till bandtunneln så vi kan använda det originala
avgassystemet, som många äldre maskiner har annars.

Vilket system tycker ni vi ska använda, diskutera gjärna mellan varandra! :biggrin1:

Vi försöker skynda på nu medans snön finns kvar! Så det är bara komma med idéer av alla slag! Så kör hårt!!!
 

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Sachsen bör ska ligga på 18 eller 20 hk. Men då gäller det ju att du har rätt avgassystem så du får ut alla hästar ;)
Jag köpte mig själv en gammal Snotric igår med samma motor =). På min sitter något liknande som du beskriver som det originala avgassystemet.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Okej, då var det som jag trodde då!
Ockelbo 600-1 -77/78 har tydligen bara 16hk menar grannen här. Sen kom 293 sa han, med 18hk, sen en 299 med sina 22hk i Ockelbo 600-1 -79/80.
Men om vi sätter ut rören och dämparna rätt, och sätter en mikuni förgasare istellet, kan vi klämma ur nå extra effekt från motorn då?

Tror ni det räcker med 18hk i en Trioman, alltså bara tillfälligt? Vi ska ha maskinen för att ta oss över myren på våren, sommaren och hösten. En liten maskin som väger inte specielt mkt, original vikten är 260kg och det är med en 2 cyllindrig Jlo Rockwell 400-2 F motor.
 

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
har en sa290 i min Trioman från 68 och det fungerar då bra, den får lite problem med att orka när det börjar bli för brant och man drar något efter den. men kan kan vara något annat än motorn som ställer till det.

sen tror jag inte din granne har full koll på hur många hästar maskinerna har.
16hk hade sachs sa280, 77/78 hade man sa290 som är på 19,5-20hk beroende på vilken version. sen tror jag det inte finns någon sachs 299 med 22hk. mer info om 1cyl sachs finns här http://4ever300.com/bilder/ovrigt/sachs-1cyl.jpg
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Jag var och pratade med grannen, han sa att det inte är nåt att ha i en sån där Ockelbo då den har 2 band och är dubelt så tung? Vaffan, tjänste vikten ligger på 260kg, inte mkt enligt mig. Och det var med den gamla bly klumpen till motor! Han menade att sätta i en rotax 503 men jag sa att jag testat redan, omöjligt att sitta på maskinen ens! Hade en 503 på den men tog ur den för den tog absolut för mkt plats, styrde man så skulle man bränna händerna på cyllarna. Så den togs ut från skotern då. Och tycker att en stonka är bra som tillfällig motor tills vi får en bättre, kanske Rotax 377 eller liknande.