Ockelbo vs BR250

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Kommer att sätta in en Br250 motor i min Ockelbo.

Här kommer lite bilder på utgångs objektet.

Såhär såg den ut för 2 år sen, fick sej en renovering förra vinter.


Testkörning förra säsongen, utan dekaler m.m


Under renovering förra vinter.


En bild på dekalen framtill.


En gammal bild, dekaler sitter på nu samt att draget till kälken är ner flyttat och kälken färdi byggd.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Hittade ingen avdragare så fick ta lös variatorn genom att fylla hålet med olja och sen skruva in en bult(Blev ett tändstift från 290in för det var lättast och hitta), men lös kom den.. : )


Motorfästena klara..


Ska just börja med elsystemet..


Såhär fick det bli, Ska bara målas lite under dynan sen är det klart.
Nyckeln fick sitta under dynan föratt jag inte ville ta hål i huven föratt montera den dära, sitter även en stoppknapp på styret.



Förgasare på plats, bara ett luftfilter som saknas.
Även soppapumpen är monterad.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Avgasröret är nu punktat, ska bara bränna ihop det.
Ljuddämparen kommer från en SM340.




Slängde även på ett variatorskydd.



Nu har jag bara lite små pill kvar, t.ex måste göra om ett motorfäste lite eftersom att det tog lite i remmen såg jag nu när jag satt dit den.
Samt att allt ska lackas och rengöras.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Kul att dessa gamla godingar får sen en uppfrächning! :)

Men hur kommer avgasröret från en 340 fungera till en 250 ?

Lycka till med det som är kvar ! :)
Ja, det återstår att se. Det var den minsta ljuddämparen som jag hade liggandes hemma så det fick bli den.
Hoppas inte motorn tappar allt för mycket effekt bara. :hmmmm2:
Men får väl hålla kolla på stiftena första svängen, kanske måste byta bestyckning i förgasarna om den går på tok för fett/snålt.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Kul projeckt !

Men varför byta från 290cc till 250 ? är det inte mindre pulver i den ? lr var gam motorn slut ?
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
En br 250 har ca 23 hk och Sachsen har 16 hk, så effekt skillnaden blir inte så stor.
Men jag ville ha en lite mer driftsäker maskin, så man kan åka på lite längre turer.
Jag tycker 290i motorn rackla så mycket..
 

maddafagga

Välkänd medlem
5 dec 2007
116
0
6
Jag trodde BR 250 hade 18 hk och det är ET 250 som hade 23 hk.. eller gällde det bara första årsmodellen av BR?
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Nu har jag fått avgasystemet svetsat, har även gjort om motorfästet och skaffat fram ett luftfilter.

Tror ni att det funkar med denna ? Filtret kommer ju sitta helt öppet och få mycket snö över sej.
 
B

Biosteel

det hä bygget vart skitbra .. verkligen :) credits till dig grabben =)