OK att rulla en skoter?

Eph

Välkänd medlem
19 jan 2013
170
2
6
En liten fundering här.

Är det problemfritt att rulla en skoter, om man förstås bortser från att utstickande detaljer t.ex. ruta kan få stryk?

Anledningen att jag frågar är att det ibland nog skulle vara enklare att rulla än att gräva men jag har sett trådar där folk haft problem med att det läkt ut olja efter att ha lagt omkull skotern. Samtidigt finns det massor med videos där man rullar för att komma loss från t.ex. en brant.

Ställer det till något med att rulla en skoter, i det här fallet specifikt RMK Assault eller är det fritt fram att rulla på med gott samvete?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det är bara att rulla när det gäller 2T. Löser en del fastkörningar väldigt enkelt.
Lite äldre maskiner med förgasare kan lätt bli lite sura efteråt och lite svåra att starta.
Insprutningsmaskiner klarar sig från detta.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Vissa menar att det kan bli luftbubblor som letar sig in i slangen från oljebehållaren, men jag har då rullat åtskilliga skotrar genom åren utan problem. Sen kan det hända att det läker från locket till oljetanken om du har otur, det kan va lite jobbigt iom att variatorerna sitter precis under.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Ang luft i oljeslangarna. Borde det inte fungera på samma sätt som om du tex tar ett sugrör.stoppar ner det i ett glas med vatten. hål för ena ände och lyft upp sugröret.
Blir ju nått slags självsug så vattnet hänger ju med upp i sugröret.
Tror inte oljeslangarna rinner tomma bara för att du lägger skotern upp och ner.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Jag tar mig loss 8/10 ggr från fastkörningar genom att rulla, nästan så min ryggmärg säger åt mig att rulla på ställen där det är helt onödigt :cheesy: Jag skulle inte oroa mig för luft första taget, nog för att vesoljan är lättflytande men sålänge man tar sig lös relativt fort lär det va lugnt...

Detta gäller ju 2T, ställde en 4T vertikalt för nån helg sen och den verkligen blödde motorolja...
 

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
Ja om det inte går att rulla en skoter skulle jag då inte ha nån! Man drar över och rullar skotern varje gång man är och klättrar! Och det ha då aldri hänt nå!
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Min gamla Edge X 600 vet jag kunde läcka lite glykol när man hade den i konstiga vinklar, typ stod rätt upp i luften när den grävt in sig mot en plogbrink som man skulle upp för.

Men det kanske var att den var otät i locket eller så?