OKQ8 Fasar ut 98 oktan

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Åkte förbi i Stugun förra veckan när jag var på väg att hämta upp en skoter och tänkte passa på att köpa en dunk 98 på macken. När det gick att skymta skylten stod det 98 0,00kr men jag gick in ändå och frågade, den som stod där berättade att dom slagit ihop 98 tanken med diesel tanken. Denne bekräftade även att OKQ8 nu har börjat fasa ut 98 oktan. Nu kommer det bli dyrt i vinter då jag måste köpa 98 på bilisten som är svindyra. :mad2:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Trist om/att även okq8 lägger ner 98. Statoil har ju redan gjort det, men det har inte varit något stort problem för det finns gott om okq8 mackar istället.
Då blir det att tanka dyrt på bilisten och unox istället.
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Precis! Och om nu dom får monopol på det känns det som att priserna på 98 kommer att stiga ytterligare på bla bilisten vilket i princip skulle ta kål på plånboken. Men man får hoppas på att det inte blir något sånt.
 

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle
Jag kommer att beställa efter tre fat med Aspen R hem till dörren. 102 oktan. Jag har tio mil till närmsta mack med 98, och snart blir det nog 20 mil till närmsta mack med 98. Alla bolag verkar sakta fasa ut 98, så det är inte längre ett alternativ.

Med 3 fat klarar man nog säsongen. Jag ringde och pratade med en kemist på Shell lite tidigare här och det är inga problem att lagra bensin i en återförsluten dunk eller fat så länge det görs i en hyfsat jämn och sval temperatur. Han hävdar att man ej kan mäta någon försämring på bränslets kvalitet efter 12 månader i ett fat. Det viktiga är dock att man återförsluter fatet noggrant när man tankat ur det.

http://www.aspen.se/Aspen_(sv)/Konsument/Produkter/Ovriga_branslen/Aspen_R
 

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Jag kommer att beställa efter tre fat med Aspen R hem till dörren. 102 oktan. Jag har tio mil till närmsta mack med 98, och snart blir det nog 20 mil till närmsta mack med 98. Alla bolag verkar sakta fasa ut 98, så det är inte längre ett alternativ.

Med 3 fat klarar man nog säsongen. Jag ringde och pratade med en kemist på Shell lite tidigare här och det är inga problem att lagra bensin i en återförsluten dunk eller fat så länge det görs i en hyfsat jämn och sval temperatur. Han hävdar att man ej kan mäta någon försämring på bränslets kvalitet efter 12 månader i ett fat. Det viktiga är dock att man återförsluter fatet noggrant när man tankat ur det.

http://www.aspen.se/Aspen_(sv)/Konsument/Produkter/Ovriga_branslen/Aspen_R


Vad kostar denna bensin per liter?
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Är olika beslut på olika stationer, men gällande 98oktan så är det nu snarare så att dem mackar som tidigare funderat på att byta ut 98 mot etanol har nu avvaktat i väntan på att e10 ska komma, dvs 98oktans försäljningen lär skjuta i taket då e10 kommer.
 
4

426H

Annars kan man ju köpa V-power 99 oktan på fat från shell. Borde vara betydligt billigare än aspen. Men kör man turbo så är ju 102 oktan att föredra.

Edit: kollade just shells hemsida och dom verkar ha slutat sälja v-power på fat. Dessutom har dom nya ägarna (finska st1) from juni börjat blanda i 5% etanol i v-power. :(
 
Last edited:
R

RevMan

Knepigt att man slutar sälja bensin när det finns så många bilar där det behövs.

Här på västjämtland finns det bara två mackar som fortfarande har kvar 98, båda i järpen och det finns ingen skoterled dit.
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
ASpen-r är enligt mig bästa bensinen men den kostar ju därefter, blir ju 6700kr för 200L vilket för många anses som dyrt, med tanke på att priserna desutom har stigit så kostar bensinen ungefär 34kr L beroende på vart man köper.
Jag kommer aldrig att fundera på köpa de så länge jag måste betala över 24kr L.
 

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle
Som tidigare skrivits så ligger den kring 35:-/litern. Jag räknar med runt 20k för soppan den kommande vintern, jag brukar inte köra så mycket.

Jag tror iofs att V-power i ett par fat skulle funka finfint då jag iaf inte har någon programvara för ett bättre bränsle. Men då måste man köpa tre tomma fat, åka ned till Härnösand och tanka där. Bara den resan kostar ett par tusen, så då kan det lika gärna kvitta.
 

golfsTiGe

Välkänd medlem
9 apr 2011
424
1
16
Gäddede
När ni endå pratar bränsle.
Nån som testat köra på flygbränslet...AVGAS 100 LL ?
Har ingen koll på hur de är med blyhalt och så i de bränslet dock....kanske inte lämpligt.?
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Som tidigare skrivits så ligger den kring 35:-/litern. Jag räknar med runt 20k för soppan den kommande vintern, jag brukar inte köra så mycket.

Jag tror iofs att V-power i ett par fat skulle funka finfint då jag iaf inte har någon programvara för ett bättre bränsle. Men då måste man köpa tre tomma fat, åka ned till Härnösand och tanka där. Bara den resan kostar ett par tusen, så då kan det lika gärna kvitta.
Vad det gäller fat så finns dom att köpa i plast på http://www.emballageservice.se/ både som lockfat och "sprundfat", med en adapter för 50:- kan du köra fatpump på "sprundfatet". Dessa kostar 180:- för 210L lockfat och 145:- för 210L "sprundfat" vilket jag tyckte var riktigt billigt (Fick svar av dom idag), så jag ska beställa 1 eller 2 och fylla med 98.

Om du är företagare får du lägga på moms, om inte sa han att dessa priser blev bra.
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
När ni endå pratar bränsle.
Nån som testat köra på flygbränslet...AVGAS 100 LL ?
Har ingen koll på hur de är med blyhalt och så i de bränslet dock....kanske inte lämpligt.?
Flygbränsle fungerar ypperligt i skoter, min far och farfar körde alltid på det förut. Men dock var det i gamla fläktkylda yamahas, typ et 340 och viking 540. Men intressant fråga, hur fungerar den soppan i dagens motorer? Någon som vet?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
När ni endå pratar bränsle.
Nån som testat köra på flygbränslet...AVGAS 100 LL ?
Har ingen koll på hur de är med blyhalt och så i de bränslet dock....kanske inte lämpligt.?
I USA verkar det vara väldigt vanligt i 2-takts turboskotrarna.
Skulle va intressant om någon visste hur man köper detta bränsle här i Sverige. Får änns vem som helst göra detta?
Som jag fattat det ska det inte vara så speciellt mycket dyrare än 98oktan.
Skulle va roligare att bygga någon motor för 100LL istället för 95...
 

golfsTiGe

Välkänd medlem
9 apr 2011
424
1
16
Gäddede
Har testat 100 LL i gamla golfen, blir en väldigt speciell avgaslukt av det bränslet.
Folk köper de ju till sina privata Cessna plan och Piper å va dom nu heter alla som har kolvmotorer.
Så de borde vem som helst kunna köpa.
Har varit med och köpt detta bland annat på Östersunds Flygklubb ute i Ope.
Kan vara värdt å höra med dom kanske....
 

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
skulle vara otroligt intressant att veta literpriset på AVGAS, om man tex köper på fat eller farmartank
 

golfsTiGe

Välkänd medlem
9 apr 2011
424
1
16
Gäddede
Östersunds flygklubb tar 17.50 per liter för ICKE medlemar om man tittar på deras hemsida, som ett exempel.
Sen om priset ändras vid fatbeställning vet jag ej.
 
R

RevMan

Det priset får man nog räkna med på 100ll.
Våran fina regering skapade en ny skatt så priset sköt i höjden, tror det var lagringsskatt eller avgift det kallades.

Pratade med en som hade testat lite 100ll och det gick tydligen köra med sjukt högt komp men det var extremt svårt att se hur bestyckningen fungerade.
Det var på en 440 de testade.
Anmärkningsvärt så gick motorn väldigt bra på 95, de justerade kompet med olika cylinderfotspackningar och med lägre komp kom högre(säger man så?) porttider, på 95 oktan så värmdes pipan snabbare än med 98och 100ll