Oktan booster

parkan16

Aktiv medlem
1 jan 2000
60
0
6
38
Luleå sverige
Hej har hört att det är bra att köra med det. Men en fråga är det många som gör det och isf har ni märkt nå skillnad. På hur den går och så blir skotern nå piggare eller nån annan skillnad? Eller är det bara onödigt är det lika att fortrsäätta köra med 98 utan några tillsatser?=)

/Erik
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Vad har du för skoter? behöver den 98 överhuvudtaget?
Har du inte så högt komp i motorn så att den spikar med 95 så finns det ingen anledning att köra på 98 och oktanbooster är definitivt bort kastade pengar.
 

parkan16

Aktiv medlem
1 jan 2000
60
0
6
38
Luleå sverige
aha ok

jaås ja du har en zr600-oo.. ne den spikar inte eller så går fint. ok men då vet jag undrade bara för som sagt var en kille som tyckte man skulle göra det.. men tack så mycke mrgrenn du är en klippa på detta forurm=)
 

birdie

Aktiv medlem
15 dec 2005
92
0
6
35
bredviken
säger som mrgreen, men oktanbooster kan jue vara roligt att prova och upptäcka själv om det blir någon skillnad.. men skulle aldrig kunna alltid köra på den..
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
parkan16 skrev:
jaås ja du har en zr600-oo.. ne den spikar inte eller så går fint. ok men då vet jag undrade bara för som sagt var en kille som tyckte man skulle göra det.. men tack så mycke mrgrenn du är en klippa på detta forurm=)
Arctic rekomenderar 95 oktan till din ZR och då är det bortkastat ett köpa 98 det ger inte mer effekt utan är bara dyrt.
 

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
33
Västernorrland
Oktantalet är ett mått på hur lätt bränslet spikar (självantänds, detonerar, ja kärt barn har många namn)
Har man högre komp än bränslet tål, köper man ett bränsle med högre oktantal, Aspen 102 Oktan är ett bra exempel, då tjänar man på det. Oktanbooster kan du glömma direkt och är näsintill bluff.

Men ligger kompet på en acceptabel nivå för bränslet tjänar du inget på att köpa ett hög-oktan bränsle, ABSOLUT inte oktanbooster.

Jag har sagt det förut och säger det igen, tillsattser i bränslet ger jag inte mycket för...