Oldschool lynx "mountain" turbo

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Hejsan hejsan!

Tänkte att jag startar upp en projekttråd här då jag kommer att behöva lite hjälp under projektets gång samt för att dela med mig av det goda!

Det var alltså en gammal lynx som inte ville sig så gärna i pudersnö eftersom den var trots allt gammal och heeeeeeelt fel höjd av tidigare ägare.


Skidtrycket :nono:

Eftersom att åkandet gick före skruvandet så blev det då ingen ändring men so fort snön försvann åkte hon in i gagaget!





Bästa kassabandet (Y)



Köpte en kass och billig matta för att kunna börja laborera med längden.



Hittade ett enkolvs brembook hemma också så det fick bli the power to stop this shit. eftersom att det sitter mekaniskt ok original på dessa..



Dom gamla skidkrokarna var kassa så dom skulle ändå bytas ut.





Och dom ska ju självklart grejas till senare med rätt form och lite finish.


Och det senaste var mattköpet, en crosscountry 38a i väldigt fint skick.

.
En fråga ang. det, klarar min gamla cobra en 38as matta med org. drivhjul?
Men söker i annat fall även no-slip och någon har till vettigt pris.

Allt för nu, kommer mer så snart som möjligt.
Kan det bli något tro?

/Erik.
 
Last edited:

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Får väll svara då :p Blev det en 345 matta eller? Hade förra ägaren bara höjt den baki? Lycka till.
Det blev en 365 till och med ;)
Japp, enormt höjd bara bak som du ser på första bilden :)

Först titta och begrunda ett tag, sedan svara.. :)
Du menar beundra :D

kul med lite äldre maskiner! lycka till :)
Ja det tycker jag också, roligt att se vad som går att göra med en gammal maskin, men sen skulle man ju inte tacka nej till en nyare heller så att säga ;)
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Kul projekt, kommer att följas! :)
Vad sitter det för motor i pärlan?
Tackar!
Det sitter en rotax 583 i den för tillfället iaf, sugen på något snäppet värre, 643, 670 eller något :)
Helst skulle jag vilja ha turbomatat men det blir ju alldeledes för mycket jobb än vad man har tid med.. :(

Du kommer bli riktigt nöjd med en 365 matta tror jag.. Det blev jag iaf:)
Var det en likadan skoter?
Borde ju bli fruktansvärd skillnad :D
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
Sv: Oldschool lynx "mountain"

ska du byta så byt inte till 643 skulle vilja säga att då byter du ner dig, om du vill de ska gå värre pilla på med 583an eller ner med en 670
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

HÄrliga tider. Min typ av projekt dethär, lite äldre maskiner som får kärlek, aldrig fel=) Lycka till
Äldre skotrar har sin charm, helt klart ;)


Har varit inne på att skaffat mig avgastempmätare eller lambdamätare för att lättare bestycka och hålla koll på motorn, läste lite om det i tråden om den turbomatade IQn.
Sitter en EGT mätare på skotern original med 2 nålar, dock bara en givare? :confused:




Som ni ser så går det dock ingen kabel från givaren och ingen till mätaren heller. Men varför 2 nålar när det bara är en givare?

Så jag hittade en lambdamätare som det var hyffsat pris på, Kan det vara någonting?

http://www.raidopower.se/lambdamatare/941-0

Eller är den för långsam osv?
Fungerar det att sätta den ända bak på stingern eller ska den sitta så nära cylindrarna som möjligt?

Har hört att till exempel biltemas avgastempmätare är för långsamma så att det redan är försent innan den ens visar något.

EDIT: Ännu billigare här, men frågan är om det är något att ha?
http://www.realcar.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&echoType=SL&echoCode=UNINTRPF&echoTXT=5&p=H
 
Last edited:

alexxo

Aktiv medlem
21 nov 2010
50
0
1
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Har ett par non slip drivhjul sprillans nya du kan få billigt 2.52 1 tum innermått 8 kugg
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Tror inte en lambda skulle hålla så länge om du kör med den permanent, däremot så funkar det nog ett tag om man bara kör tillfälligt för att justera förgasarna.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sv: Oldschool lynx "mountain"

ska du köpa en lambda så köp inte en smalbandare, jag hade en sån förra året och det va väl ingen höjdare.. har höpt en bredbandare nu.
det finns en sida som heter twostroke eller nått liknande som säljer koso egt mätare till skapliga priser, en enkel får man för typ 900:-