Hej.
Crossfire 800 -10, problem.
Lastade av skotern från vagnen efter jag köpt ovan nämd skoter och upptäcker att det var en grå oljepöl på vagnen. Tittade och luktade och kunde inte komma fram till mer än att det möjligen kunna vara olja från diamond driven?
Fartvinden har under transporten har gjort det lite svårt att avgöra vart läckaget exakt kommer från, men det ser ut att ha kommit från hålet i plasten där slutröret på ljuddämparen slutar då jag sett rinningar där, dock inget på insidan plasten.
Kan det möjligen vara något som kommit ur ljuddämparen? Har hört att detta kan förekomma på 2-taktsmotorer.
Jag har startat skoter efter denna upptäckt i mitt garage men någon mer grå olja/sörja har inte setts till.
Om nu oljan/sörjan kommer från ljuddämparen, vad beror det på? Lång mellan uppstarterna?
Annat problem jag upptäckte var att det till synes var glykol på garagekolvet dagen efter köp. Eftersom jag var helt säker på att det var glykol (pga den blå färgen) kollade jag genast kylvätskebehållaren och såg att det saknades vätska, faktist hela behållarens mängd. Kunde skymta vätska längst nere i botten i slangmynningen. Har inte startat efter det för att kontrollera vidare läckage.
När jag skulle torka upp glykolen/kylarvattnet från golvet upptäcker jag att det INTE är glykol, det är 2-taktsolja, blå.
Tittar under på bukplasten och ser att det kommer långt framifrån. Skruvade bort luftburk osv. och får se, för mig en jättemängd, olja i luftkanalen mellan luftburk och insugsspjäll. Så klart fanns det lite olja i luftburken också. Vad beror detta på?
Har haft fullt upp idag så jag har inte rivit i skotern allt för mycket för att kontrollera anslutningar från oljebehållaren etc.
Pratade med en bekant om detta, han påstod att Arctic (sant eller falsk, vet ej) hade en tendens till att fylla vevhuset med 2-taktsolja när dom står länge, som tillexempel under en sommar. Ska jag var ärlig så låter det som om att någon packning eller tätning är trasig.
Vad han menade var att oljan läckte genom.
Kan det var lika för mig fast åt andra hållet, till luftburken alltså, om nu påståendet stämmer vill säga. Låter ju långsökt men jag måste fråga.
Teorin om att någon slang skulle vara lös från oljebehållaren kanske är fel då oljan inte borde tillsättas i luftburken, där en hel del olja nu befinner sig.
Mycket tacksam för tips.
Crossfire 800 -10, problem.
Lastade av skotern från vagnen efter jag köpt ovan nämd skoter och upptäcker att det var en grå oljepöl på vagnen. Tittade och luktade och kunde inte komma fram till mer än att det möjligen kunna vara olja från diamond driven?
Fartvinden har under transporten har gjort det lite svårt att avgöra vart läckaget exakt kommer från, men det ser ut att ha kommit från hålet i plasten där slutröret på ljuddämparen slutar då jag sett rinningar där, dock inget på insidan plasten.
Kan det möjligen vara något som kommit ur ljuddämparen? Har hört att detta kan förekomma på 2-taktsmotorer.
Jag har startat skoter efter denna upptäckt i mitt garage men någon mer grå olja/sörja har inte setts till.
Om nu oljan/sörjan kommer från ljuddämparen, vad beror det på? Lång mellan uppstarterna?
Annat problem jag upptäckte var att det till synes var glykol på garagekolvet dagen efter köp. Eftersom jag var helt säker på att det var glykol (pga den blå färgen) kollade jag genast kylvätskebehållaren och såg att det saknades vätska, faktist hela behållarens mängd. Kunde skymta vätska längst nere i botten i slangmynningen. Har inte startat efter det för att kontrollera vidare läckage.
När jag skulle torka upp glykolen/kylarvattnet från golvet upptäcker jag att det INTE är glykol, det är 2-taktsolja, blå.
Tittar under på bukplasten och ser att det kommer långt framifrån. Skruvade bort luftburk osv. och får se, för mig en jättemängd, olja i luftkanalen mellan luftburk och insugsspjäll. Så klart fanns det lite olja i luftburken också. Vad beror detta på?
Har haft fullt upp idag så jag har inte rivit i skotern allt för mycket för att kontrollera anslutningar från oljebehållaren etc.
Pratade med en bekant om detta, han påstod att Arctic (sant eller falsk, vet ej) hade en tendens till att fylla vevhuset med 2-taktsolja när dom står länge, som tillexempel under en sommar. Ska jag var ärlig så låter det som om att någon packning eller tätning är trasig.
Vad han menade var att oljan läckte genom.
Kan det var lika för mig fast åt andra hållet, till luftburken alltså, om nu påståendet stämmer vill säga. Låter ju långsökt men jag måste fråga.
Teorin om att någon slang skulle vara lös från oljebehållaren kanske är fel då oljan inte borde tillsättas i luftburken, där en hel del olja nu befinner sig.
Mycket tacksam för tips.
Last edited: