Olja i luftburk!

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Hej.

Crossfire 800 -10, problem.

Lastade av skotern från vagnen efter jag köpt ovan nämd skoter och upptäcker att det var en grå oljepöl på vagnen. Tittade och luktade och kunde inte komma fram till mer än att det möjligen kunna vara olja från diamond driven?

Fartvinden har under transporten har gjort det lite svårt att avgöra vart läckaget exakt kommer från, men det ser ut att ha kommit från hålet i plasten där slutröret på ljuddämparen slutar då jag sett rinningar där, dock inget på insidan plasten.
Kan det möjligen vara något som kommit ur ljuddämparen? Har hört att detta kan förekomma på 2-taktsmotorer.

Jag har startat skoter efter denna upptäckt i mitt garage men någon mer grå olja/sörja har inte setts till.

Om nu oljan/sörjan kommer från ljuddämparen, vad beror det på? Lång mellan uppstarterna?


Annat problem jag upptäckte var att det till synes var glykol på garagekolvet dagen efter köp. Eftersom jag var helt säker på att det var glykol (pga den blå färgen) kollade jag genast kylvätskebehållaren och såg att det saknades vätska, faktist hela behållarens mängd. Kunde skymta vätska längst nere i botten i slangmynningen. Har inte startat efter det för att kontrollera vidare läckage.
När jag skulle torka upp glykolen/kylarvattnet från golvet upptäcker jag att det INTE är glykol, det är 2-taktsolja, blå.

Tittar under på bukplasten och ser att det kommer långt framifrån. Skruvade bort luftburk osv. och får se, för mig en jättemängd, olja i luftkanalen mellan luftburk och insugsspjäll. Så klart fanns det lite olja i luftburken också. Vad beror detta på?
Har haft fullt upp idag så jag har inte rivit i skotern allt för mycket för att kontrollera anslutningar från oljebehållaren etc.
Pratade med en bekant om detta, han påstod att Arctic (sant eller falsk, vet ej) hade en tendens till att fylla vevhuset med 2-taktsolja när dom står länge, som tillexempel under en sommar. Ska jag var ärlig så låter det som om att någon packning eller tätning är trasig.
Vad han menade var att oljan läckte genom.
Kan det var lika för mig fast åt andra hållet, till luftburken alltså, om nu påståendet stämmer vill säga. Låter ju långsökt men jag måste fråga.
Teorin om att någon slang skulle vara lös från oljebehållaren kanske är fel då oljan inte borde tillsättas i luftburken, där en hel del olja nu befinner sig.



Mycket tacksam för tips.
 
Last edited:

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
När min CF stått stilla över sommaren och jag körde första gången för säsongen så hade jag sedan små oljefläckar i hela motorutrymmet. Kunde dock inte hitta vart det kom ifrån och jag körde vidare hela vintern utan några problem. Men konstigt var det.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
ang kylarvattnet och den tomma behållaren som du nämnde så hade jag det bekymret förra vintern ..
det började med att det försvann lite kylarvatten under körning, så fick fylla på efter varje körning.
eftersom jag var säker på att det inte läkte in i motorn fyllde jag bara på efter varje dag, med tiden blev det värre och sen tömde den behållaren varje gång skotern var avslagen också ..
tog mig ett par veckor att hitta sprickan som hade blivit i främre kylaren, högst upp på den under styrstången ...
hur som haver, med den sprickan så tömdes behåller och likt dig såg jag just vattnet nere i slangmynningen ...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Om det nu är sant att dem kan fylla vevhuset under längre förvaringar så skulle även oljan kunna rinna ut genom både reedkorgar och insprut = ut i luftburk.

Det vore ju ett kanonbra fel ,,,,konserverar sig själv :)
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Boost III : I konserveringssyfte vore det ju bra, smort och fint :)


Pratade med en mekaniker på en firma som är Arcticåterförsäljare.

Han menade att det inte är något allvarligt och att det kan bero på lång förvaring vad beträffar oljan och sörjan i ljuddämparen.
Det finns en kulventil i oljepumpen som möjligen inte fungerar som den borde sade han. Då finns det möjlighet för oljan att ta sig vidare i systemet.
Fick råd om att göra rent i "kanalen" och undersöka ett ev. läckage senare.
Vad beträffar ljuddämparen så var det nog olja blandat med kondens som var sörjan.

Oljeprickarna i motorrummet (som också jag har) kommer sannolikt från tätningskonan mellan grenrör och pipan. Grenröret och konan har, enligt mekanikern, ett urtag eller liten deformation som orginal.
Han förklarade inte varför men jag kan gissa på att det ska vara samma
anliggningsyta mellan kona och grenrör efter var gång pipan demonterats och monterats för bästa möjliga tätningsförmåga.
Det som kanske har hänt på fler skotrar än min är att detta lilla urtag/deformation inte är på den plats den ska vara på och därmed läckage(?). Teorin varför är min och säger inte att det ÄR så, det KAN vara så.

Kylarvattnet, trots slutet system, kunde också dunsta/försvinna enligt mekaninkern. För mig är det konstigt då det trots allt är slutet system.
Mekanikern sa att vattenmängden kan ha fram tills nu blivit åsidosatt vad gäller kontroll och att skotern kan som ny leverarerats med luftfickor och att dom nu försvunnit och ersatts av vatten och därmed den låga nivån. Han sa också att någon av tidigare ägare kan ha grejat med kylsystemet och det läckt ut vatten den vägen. Han sade inget om kylarlocket, den kanske inte är fjäderbelastat?

Ska som sagt kontrollera och greja lite granna och se hur det blir.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Kylarvattnet, trots slutet system, kunde också dunsta/försvinna enligt mekaninkern. För mig är det konstigt då det trots allt är slutet system.
Mekanikern sa att vattenmängden kan ha fram tills nu blivit åsidosatt vad gäller kontroll och att skotern kan som ny leverarerats med luftfickor och att dom nu försvunnit och ersatts av vatten och därmed den låga nivån. Han sa också att någon av tidigare ägare kan ha grejat med kylsystemet och det läckt ut vatten den vägen. Han sade inget om kylarlocket, den kanske inte är fjäderbelastat?

Ska som sagt kontrollera och greja lite granna och se hur det blir.
javisst, har man inte kontrollerat vattnet en enda gång på en 3 år gammal maskin är det inte helt omöjligt att det försvunnit vatten genom åren, speciellt inte vid första uppstart då vattenfickor kan finnas i systemet .. tog bara för givet att det hade hänt plötsligt eftersom du tog upp det som ett bekymmer!
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Jag köpte skotern i förrgår så det väl klart att det både är plötsligt och ett bekymmer.

Jag ber innerligt om ursäkt om det inte framgick i mitt första inlägg att jag nyligen köpt skotern.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
när jag läste om allt så ser jag att du just köpt skotern, det försvann nog ur skallen innan man läst allt första gången ...
är det på det viset är det bara att fylla på och se om det försvinner vätska? har du tur är det kanske som mekanikern antytt, att tidigare ägare aldrig kontrollerat nivån och då har du inget bekymmer med det längre!
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Tror jag kommit fram till varför olja var där den var..
Märkte efter att en tredje uppstart att när styret var justerat i lägsta läget, då hade skotern ganska hög tomgång och normal tomgång vid något uppjusterat och vidare uppåt.

Alltså har styret varit nedjusterat under en längre period och spjällen stått öppen, vidare har oljan runnit ur den vägen genom självtryck från behållaren till "utsidan" av spjället kanske även in i motor.

Vattnet håller sig stabilt de gånger jag startat skotern, får se bad som händer under körning senare.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
min sambo hade en crossfire 5 som gjorde samma över en sommar. Luftburken fylldes med olja, hände en gång sen aldrig mer. Fick samma förklaring angåeende oljepump som tidigare i tråden. Torka ur, fyll i olja och kör. Ha koll på olja och glykol för den delen