Olja i RX-1

Lenfold

Välkänd medlem
3 mar 2008
176
0
6
Hej på er,

Har tittat lite i repmanualen och sprängskisser vad gäller start"kopplingen" för RX-1'an.
Yamaha säger att det inte är bra att använda oljor med s.k. "friktionsmodifierare" och vill givetvis sälja sin egen olja till ockerpriser.

Att det inte är bra för en MC-lamellkoppling förstår jag då plattorna skulle bli belagda med en extremt hal yta till följd.

Men vad jag kan se i manualen är det inte en lamellkoppling utan en typ av frihjulskoppling?

Det kan väl omöjligt ta skada av dessa friktionshämmare, snarare tvärt om?

Snälla håll svaren sakliga, jag vill inte ha gissningar, det klarar jag av själv.
Jag vill ha åsikter av de som vet hur den är konstruerad och/eller har erfarenhet av om det är bra eller *nus.

/L
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Nu fattar jag ingenting, RX1an har ingen koppling över huvud taget.
Menar du reduktionsväxeln eller?

Kopplingen i RX1an är variatorn och där skall du inte ha någon olja alls. :)

Övrigt i motorn så kan du hälla i 0w30, 0w40, 5w30, 5w40.
Om du vill köra med dino-olja eller helsyntet väljer du själv. Jag kör med Mobil1 0w40 helsyntet detta år, har kört med alla ovastående, inga problem hittills och många mil på mätaren.

Yammas rek.olja körde jag bara då det var garanti på maskinen.

Finns vissa som har teorier (jänkarna) om att dino-olja är bättre då man kör in maskinen osv.

dino-olja = mineralolja.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Nu fattar jag ingenting, RX1an har ingen koppling över huvud taget.
Menar du reduktionsväxeln eller?

Kopplingen i RX1an är variatorn och där skall du inte ha någon olja alls. :)

Övrigt i motorn så kan du hälla i 0w30, 0w40, 5w30, 5w40.
Om du vill köra med dino-olja eller helsyntet väljer du själv. Jag kör med Mobil1 0w40 helsyntet detta år, har kört med alla ovastående, inga problem hittills och många mil på mätaren.

Yammas rek.olja körde jag bara då det var garanti på maskinen.

Finns vissa som har teorier (jänkarna) om att dino-olja är bättre då man kör in maskinen osv.

dino-olja = mineralolja.

jobbet (LKAB) har testat de där med oika motor oljor.och de är iprincip ingen skillnad på den "billiga" och den svindyra oljan..allting kommer från samma hål.

jag körde då på vanlig motorolja. 15w40 i min phazer..snurrar på än idag vad jag vet..

du har ju ingen koppling.motorn funkar precis som en bilmotor iprincip..de är en vevaxel osv..kopplingen har du ej utan du har variator som driver....
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Phazer?
Menar du gamla Phazern, dvs 2Tn eller 4T?
Det är väl en smula skillnad på motorolja och 2T olja?
Om det är en 2T, varför köra den på dyr 15w40 motorolja när man kan hälla i riktigt billig 2T olja i en sån.


Sedan skulle jag inte hälla i 15w olja i en RX1a.
 

Lenfold

Välkänd medlem
3 mar 2008
176
0
6
Förlåt om jag var otydlig, det är alltså startmotorkopplingen som avses.

I handboken står:

Use only 4-stroke engine oil.​
In order to prevent starter clutch slippage,
do not mix any chemical additives. Do not
use oils with a diesel specification of “CD”
or oils of a higher quality than specified. In
addition, do not use oils labeled “ENERGY

CONSERVING II” or higher.

Hajar du?

/L
Nu fattar jag ingenting, RX1an har ingen koppling över huvud taget.
Menar du reduktionsväxeln eller?

Kopplingen i RX1an är variatorn och där skall du inte ha någon olja alls. :)

Övrigt i motorn så kan du hälla i 0w30, 0w40, 5w30, 5w40.
Om du vill köra med dino-olja eller helsyntet väljer du själv. Jag kör med Mobil1 0w40 helsyntet detta år, har kört med alla ovastående, inga problem hittills och många mil på mätaren.

Yammas rek.olja körde jag bara då det var garanti på maskinen.

Finns vissa som har teorier (jänkarna) om att dino-olja är bättre då man kör in maskinen osv.

dino-olja = mineralolja.
 

Lenfold

Välkänd medlem
3 mar 2008
176
0
6
Visst finns märken som tas ur samma tapp (Agrol Nova/Mobil 1 t.ex.) men att påstå att det inte är skillnad på oljor är blaj.
Att de kommer ur samma hål kan så vara, men raffineringen skiljer markant.
För att göra ett test som du hänvisar till krävs ett antal identiska motorer som körs under identiska förhållanden till de rasar eller åtminstone uppvisar märkbart slitage.
Man kan heller inte jämföra äpplen och päron då oljefilmstryck och smörjfilmsuppbyggnad skiljer sig beroende på i vilken motor eller applikation oljorna används och är designade för.

Jag formulerade mig som sagt inte väl, jag vet att det inte sitter en ordinär koppling i min skoter utan det är som sagt startmotorkopplingen som avses och huruvida den påverkas av additiv såsom Glycerol mono-oleate, molybdensulfid eller liknande..

/L


jobbet (LKAB) har testat de där med oika motor oljor.och de är iprincip ingen skillnad på den "billiga" och den svindyra oljan..allting kommer från samma hål.

jag körde då på vanlig motorolja. 15w40 i min phazer..snurrar på än idag vad jag vet..

du har ju ingen koppling.motorn funkar precis som en bilmotor iprincip..de är en vevaxel osv..kopplingen har du ej utan du har variator som driver....
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
nej de tillförde inget alls ville bara sätta ett varningens finger så inte andra gör samma sak då den oljan är alldeles för tjock när de är riktigt kallt ute. sorry för ot

däremot så skulle jag köpa olja till min nytro så jag frågade på yamaha om man kunde köra på en vanlig olja då jag köper de billigare på jobbet de jag fick till svar var precis de du skrev att de va någon tillsats som fanns i oljan som skulle smörja ett enkellager till startmotornkopplingen.
men jag betvivlar de då många andra kör med icke yamaha olja både i sverige och over there
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
mycket "viktigare" att bya oljan ofta än vad de är för sorts olja man använder, bara man använder rätt typ av olja...dvs en som klarar minusgrader är ju att föredra på en snöskoter. Så kortfattat kan man säga att det är bättre att ha en lite billigare olja och byta ofta än än lite dyrare och byta mer sällan, sen att föräljare och tillverkare säger annat har ju med helt andra saker att göra. Byta oljefilter kan man heller inte göra för ofta......hur viktigt allt detta är?...inte en aning men tror säkert motorn håller några tusen mil även med billig olja och inte byte så ofta.
 

Lenfold

Välkänd medlem
3 mar 2008
176
0
6
Om du fick 25% bestyrker det vad jag sa.
159:- / liter vill de ha över disk, det kallar jag ockerpris då jag köper en 5W40 med bättre spec än Yamalube för 63:-/liter.

:blink1:

/L
"Ockerpriser" är väl o ta i.

Iofs fick jag 25% rabatt, men betalade 400kr för 4.5liter.
 

Lenfold

Välkänd medlem
3 mar 2008
176
0
6
Ja, både ja och nej.

Vad Yamahas mek påstår är att startmotorkopplingen kommer att slira om man använder en olja med tillsatser.

Det handlar heller inte om en "billig" olja utan en som är specad högre än Yamalube MEN har friktionshämmande tillsatser.

Det är just detta som är pudelns kärna. Kommer den att slira, brinna upp, explodera eller inte?

/L

mycket "viktigare" att bya oljan ofta än vad de är för sorts olja man använder, bara man använder rätt typ av olja...dvs en som klarar minusgrader är ju att föredra på en snöskoter. Så kortfattat kan man säga att det är bättre att ha en lite billigare olja och byta ofta än än lite dyrare och byta mer sällan, sen att föräljare och tillverkare säger annat har ju med helt andra saker att göra. Byta oljefilter kan man heller inte göra för ofta......hur viktigt allt detta är?...inte en aning men tror säkert motorn håller några tusen mil även med billig olja och inte byte så ofta.
 

Lenfold

Välkänd medlem
3 mar 2008
176
0
6
Ok din varning är helt befogad.

Jag vill bara hålla tråden ren från spekulationer och gissningar för att utreda om det Yamahas mekar säger är blaha vilket jag starkt misstänker.

Och säger din mek att det är nåt enkellager som ska smörjas av nån tillsats i Yamalub oljan så är det just det, smörja. En olja med bättre spec ska ju göra det jobbet ännu bättre. Om han inte syftade på en dåligt specad olja förstås.

/L

nej de tillförde inget alls ville bara sätta ett varningens finger så inte andra gör samma sak då den oljan är alldeles för tjock när de är riktigt kallt ute. sorry för ot

däremot så skulle jag köpa olja till min nytro så jag frågade på yamaha om man kunde köra på en vanlig olja då jag köper de billigare på jobbet de jag fick till svar var precis de du skrev att de va någon tillsats som fanns i oljan som skulle smörja ett enkellager till startmotornkopplingen.
men jag betvivlar de då många andra kör med icke yamaha olja både i sverige och over there
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Ja, både ja och nej.

Vad Yamahas mek påstår är att startmotorkopplingen kommer att slira om man använder en olja med tillsatser.

Det handlar heller inte om en "billig" olja utan en som är specad högre än Yamalube MEN har friktionshämmande tillsatser.

Det är just detta som är pudelns kärna. Kommer den att slira, brinna upp, explodera eller inte?

/L
Det va ju det ja menade med rätt typ av olja....friktionshämmande tillsatser?...är inte själva poängen med olja att vara friktionhämmande bla.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Förlåt om jag var otydlig, det är alltså startmotorkopplingen som avses.

I handboken står:

Use only 4-stroke engine oil.​
In order to prevent starter clutch slippage,
do not mix any chemical additives. Do not
use oils with a diesel specification of “CD”
or oils of a higher quality than specified. In
addition, do not use oils labeled “ENERGY

CONSERVING II” or higher.

Hajar du?

/L
Det står högre upp på sidan:
Recommended oil
Refer to the chart for the
engine oil grade which is
best suited for certain
atmospheric temperatures.
API standard
API SE, SF, SG or higher
SAE 5W-30


Med "starter clutch slippage" så menar det att drevet skall 'slinta' mot startkransen.
Har du riktigt seg olja och det är kallt ute så kanske det kan hända att den inte orkar trycka drevet på plats pga tjock smet som är ivägen

Därav skulle jag inte ex. rekommendera 15w40, 60w80 eller annat tjockflytande sirap.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
altså funkar nästan vilken olja som helst som har "rätt" viskositet...dvs som flyter när det är kallt, men det gäller ju alla fordon man använder när det är kallt.
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Startmotorn ligger i ingrepp hela tiden, dvs att det ser inte ut som på tex en bil med en solenoid som slungar ut ett drev. Det dom har gjort istället är att sätta ett drev med ett envägslager på (kallas för starter clutch) och det är det som kan börja slira dvs startmotorn snurrar men drar inte runt motorn.
 

Lenfold

Välkänd medlem
3 mar 2008
176
0
6
Precis. Men påverkas frihjulslagret av detta eller inte?

Är det någon som VET?

Är det någon som kört t.ex. Shell Helix Ultra 5W40, Castrol EDGE SPORT 0W-40 eller liknande?
Dessa innehåller också friktionstillsatser.

/L

Startmotorn ligger i ingrepp hela tiden, dvs att det ser inte ut som på tex en bil med en solenoid som slungar ut ett drev. Det dom har gjort istället är att sätta ett drev med ett envägslager på (kallas för starter clutch) och det är det som kan börja slira dvs startmotorn snurrar men drar inte runt motorn.
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Problemet som uppstår när du använder oljor med friktionshämmande medel är väl att det helt enkelt blir för "halkigt" för frihjulsnavet när det ska greppa, det är ju trots allt en hel del kraft som ska gå via navet från startmotorn.

Sen så tycker jag att 139:-/litern för Yamalube 0w/30 helsyntet inte är ett ockerpris.