Olja - kan man blanda hel- / delsyntet??

LaarZ

Välkänd medlem
1 jan 2000
172
0
6
Sävar Sverige
RE: Olja?

Har hört att man helst inte ska blanda iaf. Antar att dom inte blandar sig så bra med varandra eller?!? Ingen aning
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
RE: Olja?

Kan väl inte säga att jag är 100% säker, men jag har för mig att så länge det är nåt syntetiskt i oljorna så ska de gå blanda, fast helst inte. Man ska visst inte alls blanda osyntetisk med syntetisk, men som sagt så är jag inte 100 säker...
 

Vmax 500

Välkänd medlem
1 jan 2000
408
0
16
39
Järvsö
RE: Olja?

jag har i redline helsyntetisk olja nu men jag har köpt okQ8 delsyntetiska som fick bäst i test. kan jag bara hälla i den nya eller för den innhållerju syntet...
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Olja?

Det brukar gå bra att blanda men räkna med att blandningen blir likvärdig med den sämsta av de oljor du blandar.

Det är bäst om du kör slut på olja så långt du vågar innan du fyller på ny.

Ha med en liter av den nya oljan, kör tills oljelampan tänds och därefter stannar du till ofta och kollar oljenivån, fyll på när det nivån börjar komma otrevligt nära sugledningen till oljepumpen.
Räkna med att det kan dröja ett bra tag efter att oljelampan har tänts (2-10 mil) innan det verkligen börjar närma sig tomt i behållaren. Men om du stannar och ser efter ofta så märker du hur fort oljan går åt.

Ett annat sätt är ju att slanga ur den gamla oljan (göra en hävert). Det är bäst att göra det inne i ett varmgarage, så att oljan är lättflytande när du håller på.
Om det finns smuts i oljebehållaren så det ändå är läge att göra ren den och byta filter, så är det kanske bäst att göra på det sättet.
 

Vmax 500

Välkänd medlem
1 jan 2000
408
0
16
39
Järvsö
RE: Olja?

ok den där okq8 oljan var ju bland dom bästa i test. Kan en delsyntet vara lika bra som en helsyntet???
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Olja?

Ja, varför skulle den inte kunna vara det?

Att en smörjolja är syntetisk betyder ju att basen består av kolväten som man har fått fram på något annat sätt än genom att raffinera råolja. Det är helt klart att man har bättre möjligheter att bestämma vad oljan ska bestå av om man gör på det sättet.

Om man nu bygger oljan på en blandning av "naturliga" och syntetiska kolväten så kallar man den delsyntet. Det kan ju vara så att man får en del bra egenskaper på ett enklare sätt genom att göra en sån blandning än genom att kosta på dyra syntesprocesser för att få fram något kolväte som liks finns tillgängligt i råolja.
 

Vmax 500

Välkänd medlem
1 jan 2000
408
0
16
39
Järvsö
RE: Olja?

[Uppdaterat: Senast editerat den 28-Feb-04 kl 10:51 PM (CET)]ok men då kör jag nog på den, för mobil helsytiska blev ju bäst i test och sen kom okq8 delsyntetiska med nån futtig siffra.. Sen är den inte så dyr:)

vet du hur ligger redline oljan ligger till i tester???

Jag kör en mxz 700 -00 så det borde gå va??

I boken står det att man ska köra på deras olja, men den får ju sämst i test...
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
RE: Olja?

Tänkte bara dela med mig av en liten test jag gjorde.
Tog först en del Valvoline skoterolja och blandade med en del Polaris-olja och lät stå nåt dygn. Inget hände.
Hällde då på en del Rotax-olja och lät stå ännu nåt dygn. Inget hände. Temperaturen höll sig runt 0.

Resultat: Det är nog ingen fara att blanda oljor, är man osäker så gör ett test!
 

Grisen

Välkänd medlem
28 aug 2007
148
0
6
Dalarna
Sv: Olja?

Det är bara att blanda, Jag har blandat på alla mina 7 olika skotrar och alldrig haft problem.

/Grisen
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Sv: Olja?

Alla oljor är blandningsbara, att det inte skulle gå att blanda olika oljor är bara fullständigt skitsnack.
Det som styr ska vara vilka krav på oljan som tillverkaren ställer, dvs. man kan ju inte blanda i en olja som inte är godkänd av motortillverkaren.

I ett oljetest i en annan skotertidning kan man läsa av resultaten att det skiljer mycket lite i kvalite mellan de vanligaste oljorna.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Sv: Olja?

Det går att blanda med varandra. Möjligtvis kan det vara olika viskositet på olika oljor, så det vore inte så kul om oljan är seg som en deg när skotern är kall eller att den blir lika lättflytande som vatten då den är varm. Så man kanske ska hålla lite koll på viskositeten på oljorna innan man blandar.