olja som rinner in i lutande nytro?

johlid

Välkänd medlem
19 jan 2011
155
2
18
umeå
har hört att om man lutar ikull en nytro så kan det rinna i olja(när den är avstängd) i cylindrarna! stämmer det? och i så fall åt vilket håll var det man inte fick luta?

//johan
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Nja, det är väl att det rinner ut i luftburken om jag nu kommer ihåg rätt. Sedan kan det väl rent teoretisk åka in i motorn när man vickar upp den igen.

Om det är vanligt vet jag inte, har inte hört så mycket om det.
 

johlid

Välkänd medlem
19 jan 2011
155
2
18
umeå
ok! men det var tydligen ett visst håll som var det riskabla???

tacksam för svar då ma ibland vill vicka upp den på kant! ska närmast montera på en värmare på oljetråget!

//johan
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Är slangen som sitter på ovansidan av oljebehållaren och går till luftburken som det rinner olja i. Har mest haft problem när man rullat skotern för att komma loss, eller när den ligger upp & ner och motorn fortfarande går.
Vet inte om det egentligen har någon betydelse åt vilket håll som du lutar då det troligtvis rinner tillbaka i bästa fall så länge motorn är avstängd.
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Har fått rulla maskinen ett par gånger och när man reser upp den igen rinner oljan ut ur luftburken och ner på hasplåten. En gång "försvann" det en liter och fick åka till närmsta bensin mack med oljelampan lysande. Alternativet var att lämna skotern på fjället, så nu har jag med extra olja i ryggsäcken.
Finns ett fix på detta, ett mer avancerat som säljs av bla Yamaha och ett enkelt där man sätter en slang och flaska på slangen så oljan samlas där istället för i luftfiltret.
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Verkar vara samma konstruktion som på Pz MultiP

Jag har oxå "drabbats" av detta och det värsta förutom att oljan rinner ut över luftfiltret så blir det ju söligt på en massa andra ställen oxå

Anordningen kallas positiv vevhusventilation, kom på alla bilar runt -70 talet, syftet är att förhindra övertryck i oljebehållaren samt sist men inte minst, återanvända det gasläckage som alltid upp går förbi kolvringarna, förhindra lukt av avgaser, ventilera bort varm oljerök mm

Min lösning, monterade en kikkran för ex. duschblandare på slangen från oljetanken, borrade ett litet hål i vredet där ett stadigt men mkt. tunnt snöre sattes via avledare , därefter upp till ett lättåtkomligt ställe ex vid startnyckeln
Kör jag tipp drar jag i snöret kranen stängs, ingen olja rinner ut. Får ju ta bort sidopanelen och återställa kranen när maskinen återfått normalläge men det är ju en baggis

Det bästa är sen jag monterade kranen för drygt ett år sedan är att jag lyckats hålla maskinen på rätt köl, hehe

På Multip är det klart sämre att tippa åt vänster med tanke på oljeutsläppet

Om intersse föreligger skulle jag kunna ta en bild i morgon
 
Last edited:

johlid

Välkänd medlem
19 jan 2011
155
2
18
umeå
En fiffig lösning! Har nu på morgonen skruvat ner xtx:n i(molykyler) :)
Har nu en bra bild av hur man inte ska göra om man vill undvika framförall kladd och oljebrist! Ser det som föga troligt att olja skulle"rinna" in i gasarna! Däremot viss oljedimma och försämrad efekt pga tätt luftfilter!

//johan