olja vid -20

hallonraden

Aktiv medlem
25 jan 2008
52
0
1
kiruna
hej :eek:
just köpt en viking 2-93
stenhård att dra igång vid -20 -så gott som tvärstopp :stupid:
man får segdra ett tag för att få det att gå tillräckligt lätt för att dels inte dra sönder magnapullen dels att starta. då är det inga problem -startar lätt. :hmmmm2:
antar att det beror på oljan -använder shell helsyntet grön flaska
förgasaren verkar vara fett inställd -vet inte % blandningen

förslag önskas

vänligen /nils
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Kör själv med Statoils 2-t way snowmobile revolution. Har en lägsta flytpunkt på -62c

2-TWay Revolution Snowmobile har mycket bra
lågtemperaturegenskaper. Provning utfört av SMP Svensk
Maskinprovning AB för tidningen Snöscoter visar att oljan har
en flytbarhet vid -25°C som är två till fyra gånger bättre än
övriga oljors flytbarhet vid den temperaturen
 

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
En viking 2 -93 är ingen fyrtaktare så det är ingen olja i motorn som smörjer utan oljan som smörjer blandas i bensinen...direkt eller med separat oljeblandning och kommer in i motorn först då du drar i den.

Material egenskaperna hos metaller är så att vid lägre temperatur så drar dom i hop sig och då det blir varmare utvidgar dom sig.

Så när motorn är kall så om det är lite snäva tolleranser så går allt lite tungt tills det fått börja röra på sig då blir det lite friktionsvärme plus att smörjemedel i lager och sånt fått röra på sig. Plus att du säkert då också fått en liten hinna på cylinderväggen så att kolvringarna går lättare.
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
En viking 2 -93 är ingen fyrtaktare så det är ingen olja i motorn som smörjer utan oljan som smörjer blandas i bensinen...direkt eller med separat oljeblandning och kommer in i motorn först då du drar i den.

Material egenskaperna hos metaller är så att vid lägre temperatur så drar dom i hop sig och då det blir varmare utvidgar dom sig.

Så när motorn är kall så om det är lite snäva tolleranser så går allt lite tungt tills det fått börja röra på sig då blir det lite friktionsvärme plus att smörjemedel i lager och sånt fått röra på sig. Plus att du säkert då också fått en liten hinna på cylinderväggen så att kolvringarna går lättare.
Med oljan menade han nog växellådsoljan..
 

hallonraden

Aktiv medlem
25 jan 2008
52
0
1
kiruna
ojojoj
oljan jag menade var 2taktsoljan...
jag trodde att det blev kvar lite på väggarna när man stängde av motorn-typ
denna svängen med kallgrader var lite det nog kvar lite gammal okänd 2tolja samt påfyllt shell helsyntet samt lite ksprit i tanken (nyinköpt skoter)

vänligen n
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Jag vet en som äger en viking och dem är sjukt tungdragna när det är kallt.... bara montera en kupevärmare under huven och lurva igång den 1 timme före start :D
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Men ändå skumt att en 540f ska vara så tungdragen då det är kallt..

Min 599 trippel drar frugan min igång vid -20 och hon är inte Bulletproof Jane eller något.
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
det är helt normalt för en viking
samma problen på en venture xl
de som har elstart brukar man få dra 2-3gånger i snöret för att de ska starta
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Ja de kan vara riktigt tungdragna...måste ha något med utväxlingen i magnapullen att göra. Hade en Phazer -89 som i princip följde med bakåt när man drog i snöret med iskall motor :)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
En viking 2 -93 är ingen fyrtaktare så det är ingen olja i motorn som smörjer utan oljan som smörjer blandas i bensinen...direkt eller med separat oljeblandning och kommer in i motorn först då du drar i den.

Material egenskaperna hos metaller är så att vid lägre temperatur så drar dom i hop sig och då det blir varmare utvidgar dom sig.

Så när motorn är kall så om det är lite snäva tolleranser så går allt lite tungt tills det fått börja röra på sig då blir det lite friktionsvärme plus att smörjemedel i lager och sånt fått röra på sig. Plus att du säkert då också fått en liten hinna på cylinderväggen så att kolvringarna går lättare.
Du har ju iaf en oljefilm kvar i motorn och på cylinderväggar etc.
Så vad du har för slags olja spelar nog roll, har du en olja som blir seg när det är kallt blir det nog tungdraget...

Sen är det samma toleranser i motorn både när den är varm som när den är kall, skulle tom tro att det är större spel mellan tex kolv och cylinder när motorn är kall...
Precis som du säger blir delarna större när dom blir varma, men alla delar blir ju varma och samma spel bibehålls...
Där det kan bli trångt är ju mellan cylinder och kolv, kolven blir ju mycket varmare än cylindern och för att inte nypa så är det stora spel när sakerna är kalla...
 

hallonraden

Aktiv medlem
25 jan 2008
52
0
1
kiruna
tackar för inläggen-har bytt till statoil revolution helsyntet
återkommer med resultat efter nästa köldknäpp
vänligen n
 

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Sen är det samma toleranser i motorn både när den är varm som när den är kall, skulle tom tro att det är större spel mellan tex kolv och cylinder när motorn är kall...
Precis som du säger blir delarna större när dom blir varma, men alla delar blir ju varma och samma spel bibehålls...
Där det kan bli trångt är ju mellan cylinder och kolv, kolven blir ju mycket varmare än cylindern och för att inte nypa så är det stora spel när sakerna är kalla...
Jo mellan kolv och cylinder. Men det finns ju lite andra rörliga delar i motorn. Så som nållager och glidlager.

För även om alla delar skulle bli lika varma så har olika material olika egenskaper så som stål och aluminium och det gör att det utvidgar sig olika. Och geometriska egenskaper gör ju också viss inverkan.

Det enda jag menade med mitt inlägg är att jag tror inte oljan har så stor betydelse för hur tungdragen skotern är vid kallstart då det är väldigt kallt ute.