Olja?!?!

  • Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
DIRAVI skrev:
Jag var in på OK på vägen hem från jobbet i går, och de hade tre sorters 2T-olja, vilken skall man välja då?
Finns snöskoterolja så köp den. Jag har då använt den de senaste fyra åren i min högtrimmade 340 utan att den skurit... skämt åsido, det finns massor av specialoljor men OK/Q8:s har som sagt fått bra betyg i de tester jag sett så den funkar säkert som avsett.
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Olja

Har kört 1750 mil på Mobil helsyntetskoterolja. Öppnade motorn första gången
i vintras (pga brott på vevstakstapp) kolv och cylinder ser ut som nya.
Mätade upp dem och de är inom toleranserna. Oljeblandningen ligger mellan
1-1.5 %. Så jag fortsätter med den, trots att den kostar strax under hundringen per liter.Kör en Polaris 500 -93.Även alla lager i vevaxeln är orörda.
 

Verticalman

Aktiv medlem
1 jan 2000
59
0
1
54
ARVIDSJAUR SVERIGE
tiger skrev:
Ett tips TEXACO 2T HELSYNTET (PREEM ARTIC även det en helsyntet olja) ger lite lukt ,
tjyv bytte ojla i fjol och det blev ett jä..a liv på hon där bak....bytte tillbaka fort.
ger lite sot under kolvringarna samt reed ventilerna

eller köp silvertejp
TEXACO 2T HELSYNTET är förmodligen DEN bästa oljan i avseende RENA AVGASVENTILER,man tror inte sina ögon!!!
 
E

Ej medlem/Inloggad

olja

känner en som forskar om oljor,(pluggat på universitet i 6 år)
han menar på att det inte är någon kvalitets skilnad på oljor, natuligtvis så är det skilnad på tex: del syntetisk och hel syntetisk
 

hagge81

Aktiv medlem
12 feb 2006
52
0
1
43
Kendall 2-stroke använder jag, lämnar inga rester....iof rätt så dyr men bland dom bästa!
 

PolFus9

Välkänd medlem
27 feb 2005
122
0
6
Gällivare Kommun
Har provat både Blue Marble & Spectro olja.
Tycker båda är mkt bra vad gäller lukten.
BM oljan verkar desutom hålla väldigt rent i förbräningsrummet, kolvarna och på avgasportarna.
Har kört med den i mina 2 senaste skotrar.
Har man en motor med avgas portar kan det vara att rekomendera att köra på minst delsynt. men helst på helsynt. om man ska köra med Spectro (gäller nog nästan alla oljor).
 

Timberjack

Välkänd medlem
2 aug 2004
322
0
16
Skellefteå & Svansele
Jag har bytt olja nu till Agrol Racing (helsyntet) Nu luktar det pressade växter om skotern istället! :) Den är tyvärr svindyr (drygt 400kr/4L på Lantmanna):eek: ....vilken tur att man får tag i den för halva priset! :p
 
P

P..

alla

ääh va fan swåll om dyra oljer själv kör ja då på alla möjliga som finns brukar bli nått blilligt från ok går lika bra ändå
 

emil_

Välkänd medlem
14 mar 2006
300
0
16
34
Bollnäs
2stroke skrev:
tiger : eller köp Silvertejp :D :D :D :D

Huvet på spiken !!

Det har jag ALLTID med mig i fall att hon där bak börjar gnälla !!



- - -
eller så lämnar man bara "hon där bak" hemma och säger att hon klagar för mycket ;)
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Jag har senaste två åren uteslutande kört på (statoils?) Revolution Twostroke, helsyntetisk. Ser ut som man häller sirap i tanken, väldigt lättflytande sirap...nästan som vatten. Ramlagren på gamla rave 800:an (01) gav upp för nån vecka sen så cylindrarna åkte av. ALLT är rent, finns inte en sotfläck nånstans. Kolvarna, topp/squishyta, avgasportar, pipa. Ser ut nästan som det är renblästrat. Kommer nog att fortsätta köra på den oljan, även om den, enligt kompisarna, luktar s**t. 10liters dunk för 800kr.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Hej,

Jag använder alltid Castrol TTS i mina tvåtaktare, med alkylatbensin blir tvåtaktaren lika luktfri som en 4taktare.

Jag köpte en ny tvåtakts touringskoter och sparade 55 papp mot en 4taktare.
Detta var möjligt pga att jag har en bot mot stanken som vanligtvis förknippar med tvåtaktare.

Om sen TTS kostar 130-150 kronor litern och alkylat från pump ca 13-14 kr litern, spelar ingen roll! Slapp lägga ut för en fyrtaktare.


MVH//
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
jag har då kört på ski-doo's delsyntetolja, ski-doo's helsyntetolja, shells delsyntet, nån ok/q8 olja och nån sån där delsyntetolja som man köper på 20 liters dunk (tror de är mobil1?) och märker då ingen skillnad i varesig lukt eller prestanda. Nä, jag vill ha ett test där 2 likadana skotrar körs likadant (1 med helsyntet och en med delsyntet) för att få se om de verkligen gör så jädrans mycket. Tycker det med oljorna är överdrivet. Jag kör väl int e heller på de allra sämsta oljorna med skillnade mellan hel- och delsyntet märks verkligen inte.
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Har provat både Blue Marble & Spectro olja.
Tycker båda är mkt bra vad gäller lukten.
BM oljan verkar desutom hålla väldigt rent i förbräningsrummet, kolvarna och på avgasportarna.
Har kört med den i mina 2 senaste skotrar.
Har man en motor med avgas portar kan det vara att rekomendera att köra på minst delsynt. men helst på helsynt. om man ska köra med Spectro (gäller nog nästan alla oljor).

Kan intyga att Bluemarbleoil håller hög klass, luktar mycket lite och håller väldigt rent i avgasportarna. Är iof. lite partisk men tror inte jag lurar någon genom att rekomendera den. Har dessutom klarat alla klassifieringar med högsta betyg, dvs. godkänd enl. de tuffaste normerna (JASO FD och ISO-EGD) Bla.