Oljeblandning Yamaha SRX 700 -01

Evinrude67

Välkänd medlem
30 apr 2012
158
0
16
Västra Götaland
Tjena, Har en yamaha srx 700 som jag funderar på om jag ska ta bort den separata oljesmörjningen. Hur många procent olja på en liter bensin ska man köra på då?:wondering: På mina andra maskiner kör jag 2% men srx:en varvar betydligt mer och är mycket större, läste nånstans att man skulle köra på 5% men tycker det låter väldigt mycket... Och räcker det att bara blanda i tanken? Är det något annat som får smörja från den behållaren?

Mvh Robban
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Oljepumpen drivs av samma axel som driver vattenpumpen. Skulle det bli nåt knas så får du varmgång först. Är alla slangar som går till oljepump, bränslepump och block fräscha utan sprickor är det ett väldigt säkert system. Sen kan du inte bara ta bort oljepumpen då de mittre vevlagren får smörjning via oljepumpen. Du måste göra en speciallösning om du ska ta bort den. Mitt tips är att låta den sitta kvar och göra sitt jobb.
 

Evinrude67

Välkänd medlem
30 apr 2012
158
0
16
Västra Götaland
Oljepumpen drivs av samma axel som driver vattenpumpen. Skulle det bli nåt knas så får du varmgång först. Är alla slangar som går till oljepump, bränslepump och block fräscha utan sprickor är det ett väldigt säkert system. Sen kan du inte bara ta bort oljepumpen då de mittre vevlagren får smörjning via oljepumpen. Du måste göra en speciallösning om du ska ta bort den. Mitt tips är att låta den sitta kvar och göra sitt jobb.
Ok, men min tanke var mer att plugga slangarna och ta väck behållaren men det blir ju halvbra om det är något annat som smörjs av den oljan med, typ vattenpumpen vad vet jag.. Samtidigt äre ju gott att veta att de drivs av samma axel det kan ju ge en hint om något i alla fall;)
 
Last edited: