Oljenippel trasig 800ho.

Mup

Medlem
11 feb 2011
16
0
1
Hejsan.
Jag har en rev 440 med motor från en Summit 800ho 06. När jag plockade bort mina insugsgummi idag så såg jag att nippeln för 2t-oljan, högra cylindern, hade gått av. Kan man byta dessa eller är den helt fast i blocket? Alternativt köra oljeblandat i tanken? måste man bygga om något då eller är det bara att plugga pumpen?
 

JTUSA

Aktiv medlem
1 jan 2000
74
1
6
34
Ö-vik
Ikväll råkade jag komma åt oljesmörjnings nippeln bakom primär variatorn på blocket så den gick av. Vart så less så gick in på polaris hemsida o kolla artikel nr på en ny sen så ville ja inte se mer på skotern.
Ska ringa och beställa en ny hos min Polaris handlare imorgon, men orolig som man är så vill man veta direkt om hur man ska göra..

Vågar man knacka ner en liten torx hylsa o gänga upp stumpen som är kvar o hoppas att det inte är några spånor nere i lagret?
Eller är den pressad ner och man är tvungen att lyfta ur motorn o klyva blocket?
Skotern är en IQ 600rr -08

Vore intressant o veta om nån har varit med om nåt liknande?
 

JTUSA

Aktiv medlem
1 jan 2000
74
1
6
34
Ö-vik
Svarar på min egen fråga.

Tog tag i problemet ikväll och gjorde som så att ja "knäckte" av pinnen som var i nippeln. Knacka ner en Torx hylsa och skruva ut nippel stumpen som satt kvar i blocket. Var en jäkla tur att det gick så bra att få ur den annars hade ja högst troligt fått klyva blocket och knacka ut den inifrån.
Så ny är beställd och ska knackas dit!